Publicerat Augusti 9, 201115 yr Hallå. Fyllde år och fick denna av mina föräldrar: http://www.xxl.se/jakt-vapen/knivar-yxor/knivar/brusletto-falken-9000624 Kniv har jag inte tänkt så mycket på än vilket gör att jag inte har kollat runt på det. Och hinner inte läsa runt så mycket just nu. Så nu undrar jag: Är det en bra kniv? Eller skall jag utnyttja det öppna köpet och hitta en annan? Är öppen för att lägga till mer pengar. Hur många och vilken typ av knivar bör man ha? Har en EKA Swingblade samt att jag borde ha en gammal Mora 2000 liggandes någonstans efter min ungdomstid som scout. Skall jag lämna tillbaks den och köpa något annat jakt relaterat för pengarna? Mvh Marcus Redigerad Augusti 9, 201115 yr med Math1
Publicerat Augusti 9, 201115 yr Vilka knivar man ska ha är en högst personlig sak. Den du fått ser ut som en trevlig kniv. Behåll den du. Som jag ser det så är det bra att ha några knivar till olika ändamål, det tar inte mycket plats i säcken och du kan ha två i bältet utan problem. Den viktigaste och mest använda kniven (åtminstone för stövarjägare) är den man har till att öppna korvpaketet med. Det jag menar är att det är sjysst att ha en alltiallokniv till grillpinnar, skära snören, öppna korvpaket etc. Den ska inte användas till kötthantering alls. Sedan är det bra att ha en kniv till passning, den kan med fördel ha en rätt brant eggvinkel så att det håller skärpan bra och används endast till passning och det man gör med viltet ute i skogen, skära hål i nosbrosket på älgen för dragremmen etc. En flåkniv och en styckkniv kan också vara bra att ha, samt en yxa. Ett litet skärpstål eller bryne i säcken är jättebra, det behöver inte ens vara dyrt, börja med Biltemas diamantbryne för 30 spänn så kan du uppgradera senare. Men som sagt, det finns nog lika många åsikter som jägare, och vissa av oss tycker knivar är kul, andra inte.
Publicerat Augusti 11, 201115 yr Författare Lite som jag misstänkte då. Tack så mycket. En gång i tiden tycket jag knivar var kul (ungdomstiden som scout). Tyvärr är all kunskap från den tiden puts väck... Men man får väll se om det är ett intresse som vaknar till liv igen Tack igen. Mvh Marcus