Publicerat Augusti 10, 201114 yr Jag tänkte att jag skulle ladda 286gr Norma Oryx till min Husqvarna 1900 9,3x62 och mäter upp max patronlängd med noll i friflykt med aktuell kula... när jag sen slår upp kalibern i normas manual så står där ett mått som är 4,5mm kortare än vad jag har mätt upp i min bössa. Ska jag då se till att hålla mig till en friflykt på 4,5mm eller mer eller vågar man sätta kulan mindre djupt för att få mindre friflykt och då strunta i CIP?
Publicerat Augusti 10, 201114 yr Cip max längd har väl mest med att patronen skall fungera i alla vapen, att göra den längre är ingen risk så länge halsen har tillräckligt grepp om kulan. Men frågan är om det är någon vits att köra kort FF i denna kaliber du jagar väl knappast tiondelar i precision antar jag inte alls säkert att noll FF skjuter bättre än 5mm FF
Publicerat Augusti 10, 201114 yr Författare Nää... 4,5mm i friflykt spelar ju ingen roll rent jaktpraktiskt och om jag har läst mig till rätt information sedan jag ställde frågan så behöver jag ju inte fundera så mycket över CIP-mått så länge jag får ner patronen i magasinet... typ... Oavsett vilket så testar jag med 4,5mm i friflykt och ser vad det ger...