Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

blaser r93 som klickar

Featured Replies

Publicerat

hej hej.

var på skjutbanan tidigare idag och kolla så att alla bössor är klara och redo för jakt.

drog ett par smällar med jaktmatch i min blaser r93 30-06 gick kanon, så då var det dags för att dra några smällar med jaktammon, Laupa Naturalis. klick.... tusan vi testar en gång till men en ny, klick...... dett hände fyra gånger. sedan gick 2 smällar iväg utan problem mer eller mindre hål i hål.

har 2 tankar på detta vad det kan beror på.

1. råkade bli lite väl mycket vapenfett i systemet när jag gick över bössan förra veckan.

2. har en patronhållare på kolven och dom kulorna som jag började med har suttit på kolven en tid. kan väder och vatten kommit in i patronen och sabbat krutet? detta känns väl inte så troligt men en tanke.

någon som kan ha någon idé om vad felet kan vara?

bössan har det skjutits ca: 100 skott med utan problem.

Publicerat

Skicka tillbaka slutstycket till butiken där du köpte den. Va samma problem med polarens r8

Publicerat

hej hej.

var på skjutbanan tidigare idag och kolla så att alla bössor är klara och redo för jakt.

drog ett par smällar med jaktmatch i min blaser r93 30-06 gick kanon, så då var det dags för att dra några smällar med jaktammon, Laupa Naturalis. klick.... tusan vi testar en gång till men en ny, klick...... dett hände fyra gånger. sedan gick 2 smällar iväg utan problem mer eller mindre hål i hål.

har 2 tankar på detta vad det kan beror på.

1. råkade bli lite väl mycket vapenfett i systemet när jag gick över bössan förra veckan.

2. har en patronhållare på kolven och dom kulorna som jag började med har suttit på kolven en tid. kan väder och vatten kommit in i patronen och sabbat krutet? detta känns väl inte så troligt men en tanke.

någon som kan ha någon idé om vad felet kan vara?

bössan har det skjutits ca: 100 skott med utan problem.

Hur såg tändhattarna ut på patronerna som klickade? Var det ordentligt anslag i dom?

---

- Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Hur såg tändhattarna ut på patronerna som klickade? Var det ordentligt anslag i dom?

---

det var tydliga märken på dom. dock inte lika tydliga som en skjuten patron. så nu när jag skriver detta så tyder det ju iof på att att det kan ha legat vapenfett som har "pressat bort" slagstiftet. nu är det hur som helst rengjort. tyckte inte att det var mycket skit där. men det blir en sväng till skjutbanan på lördag igen för att dubbelkolla.

tänker jag rätt i att kasera dom patronerna eller kan man skjuta med dom?

Publicerat

det var tydliga märken på dom. dock inte lika tydliga som en skjuten patron. så nu när jag skriver detta så tyder det ju iof på att att det kan ha legat vapenfett som har "pressat bort" slagstiftet. nu är det hur som helst rengjort. tyckte inte att det var mycket skit där. men det blir en sväng till skjutbanan på lördag igen för att dubbelkolla.

tänker jag rätt i att kasera dom patronerna eller kan man skjuta med dom?

Jag rengjorde mitt slutstycke på R93an med ultraljudstvätt & avfettning, innan jag smörjde in det med olja igen.

Prova med andra skott först, funkar dom, prova med dom som suttit på kolven, funkar dom så är det klart. Funkar dom inte prova nya igen, funkar dom så låter det som patron fel.

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.056980,17.011903

Publicerat

En jag jagar med hade samma problem!

Och problemet var att hon inte skjutit fram slutstycksarmen ordentligt långt!

Publicerat

Då blir de inga märken i tändhattarna heller.

Publicerat

Då blir de inga märken i tändhattarna heller.

Jo det blir det. Har varit med och sett de själv ;)

Publicerat

Jo det blir det. Har varit med och sett de själv ;)

Okay, de betyder alltså att du ska kunna antända patronen utan stängt slutstycke

Publicerat

Okay, de betyder alltså att du ska kunna antända patronen utan stängt slutstycke

Nä, men att tändstiftet först måste slå bössan i lås och därefter inte har så mycket ork kvar att fjutta på knallen.

-- Mats

Publicerat

Nej! Slutstycket är stängt men själva slutstycksarmen är inte i sitt allra främerst läge. Första skottet mot älgen gick bra men när hon repeterade fort och inte körde armen ända fram så klickade det, med märke i tändhatten efter slagstiftet!

Publicerat

Samma med den som min make fick provskjuta, kan väl inte påstå att det behövdes våld. Men lite fart när han stängde för att det skulle stängas så skott kunde avlossas.

Vet dock inte hur de såg ut. Då ägaren bad honom öppna och stänga igen och skjuta samma som klickat.

Publicerat

Låter som ett rackligt problem 2011....vapen i den prisklassen förväntas fungera klanderfritt. Må väl vara att vapen kan krångla, men när flera har samma problem så låter det som ett misslyckande från Blaser. :wacko:

Publicerat

Låter som ett rackligt problem 2011....vapen i den prisklassen förväntas fungera klanderfritt. Må väl vara att vapen kan krångla, men när flera har samma problem så låter det som ett misslyckande från Blaser. :wacko:

Det är en säkerhets detalj som finns på de flesta kulvapen, Blaser, Sauer mfl även Argon jag hade klickade om inte slutstycket inte är riktigt stängt.

---

Publicerat

Det är en säkerhets detalj som finns på de flesta kulvapen, Blaser, Sauer mfl även Argon jag hade klickade om inte slutstycket inte är riktigt stängt.

---

Säkert en säkerhetsdetalj, men hur kul vore det med en bil som man lägger i växeln bara hamnar i ett mellanläge??, den hade jag sålt för längesen! Nä, antingen ska slutstycket bara kunna vara öppet eller stängt, andra alternativ ska ju inte finnas... ;)-_-

Publicerat

Nåja om tyckarna sagt sitt,

Blasern med sin låsning har som säkerhetsaspekt ett system som gör att den radiella låsningen låser först innan kraft går till slagstiftet.

Den skall klicka, ingen vill ha bulten i ansiktet.

För att adressera frågeställarens bekymmer,

jag är ganska säker på att om man testar Headspacet på Lapua hylsorna som jag uppfattade användes som jaktammo finner vi att det är det är kort, för kort för att man skall få bra anslag och att patronen skall avlossas,

det är helt enkelt en fråga om att hylsa o läge inte linjerar och då blaser inte har fast utkastare som håller fast patronen mot slutstycksbotten uppstår klicken.

Bra att detta noteras vid träning och inte under jakt.

För att klara ut saken gäller att byta ammo till en som inte ligger på min dimensioner för CIP/SAAMI.

/Christian

Publicerat

Klickar inte alla bössor om man ej stängt slustycket helt? min gammla 96:a klicka om inte hantaget var helt stängt.

Mvh Rikard

Publicerat

Klickar inte alla bössor om man ej stängt slustycket helt? min gammla 96:a klicka om inte hantaget var helt stängt.

Mvh Rikard

Tack Rikard, det var det jag försökte säga.

---

Publicerat
jag är ganska säker på att om man testar Headspacet på Lapua hylsorna som jag uppfattade användes som jaktammo finner vi att det är det är kort, för kort för att man skall få bra anslag och att patronen skall avlossas,

Lapua funkar då utmärkt i dom jag testat

Publicerat

+1

Dra igen slutstycket ordentligt à la Rasmus Boström ;)

Publicerat

Lapua funkar då utmärkt i dom jag testat

Både Lapua, Sako och Norma har levererat ammo som ligger på mini mått vid tid från annan,

det var en ganska stor volym av 9,3x62 JM som gick i retur, finns ett antal trådar i grankanalen om detta.

Det är klart att ammon fungerar utmärkt om den nu inte är lite kort och systemets utformning är sådant att det inte kan hantera det,

ja typ som en R93:a då.

Tämligens klar över om det inte är bristande låsning av pangen så är det ovanstående som är skälet, som sagt den fungerade ju före o efter med Norma.

/Christian

Publicerat
  • Författare

slutstycket var allt stängt det är jag 100 på.

efter en rejäl rengöring av systemet så tog jag bössan och axeln igår och satte mig en stund på kvällen, och vi halv 8 efter lite lock som kom en grann 4:a och ställde upp sig på 25m. upp med bössan och bad en snabb bön att skottet skulle gå iväg. och visst gjorde den det.

så jag är ganska säker på att jag var lite väl givmild med vapenfettet när jag gjorde rent bössan sist gång.

Publicerat

Jag tycker inte att du ska gegga med vapenfett någonstans på bössan överhuvudtaget. Lite tunn olja på friktionsytor är som allt som behövs och då undviker du liknande problem och även den nötning du får när fettet samlat på sig skit och fungerar som slippasta istället.

Publicerat
  • Författare

Jag tycker inte att du ska gegga med vapenfett någonstans på bössan överhuvudtaget. Lite tunn olja på friktionsytor är som allt som behövs och då undviker du liknande problem och även den nötning du får när fettet samlat på sig skit och fungerar som slippasta istället.

Med fett så menar jag ett lite tjockare på sprayflaska.

Publicerat

Spray är lika illa som fett!

De flesta vapenoljor på sprayflaska innehåller en liten del dålig/seg olja och mycket lösningsmedel.

Använder man dessa på en mekanism så letar de sig in och sen dunstar lösningsmedlet och oljan begar ihop sig.

Vet att många anväder spray men då blåser det bort det med tryckluft direkt efter.

Men jag rekomenderar också att man bara använder en tunn olja av bra sort.

Enligt min vapensmed så är just spray den vanligaste orsaken när folk lämnar in vapen som klickar ibland.