Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hänga vilt utan rätt utrymme?

Featured Replies

Publicerat

Jo, funderade som rubriken lyder på hur man kan hänga vilt om man inte har något lämpligt utrymme för detta?

Det enda som finns är ett oisolerat förråd, hur funkar det om man ställer in en kyl ( som man tar ut alla hyllor ur) i ett oisolerat utrymme, på sommarn funkar det väl att hålla kylan men på vintern? håller den värmen då och klarar en kyl 25 minus?

vad har man annars för alternativ?

Publicerat

Utan att ha praktisk erfarenhet av att hänga vilt i kylskåp känns det som att det inte är något problem så länge man har lagom många kilo i den lilla volym detta ger.

Problemet är väl ventilationen OCH på vintern om temperaturen understiger den i kylen - en kyl värmer inte.

Andra alternativ är väl som man gjorde innan kylrummen blev vanliga, att hänga i väl ventilerade rena utrymmen och hålla koll på dygnsgraderna, dvs kort tid på sommaren.

//Peter

Publicerat
  • Författare

kör man på kylen antar jag att man får montera in nån ventilation, och är det vinter och kallt får man väl rycka strömmen till kylaggregatet och sätta in en liten värmare med termostat på 5 grader kanske...det kanske funkar?

Publicerat

kör man på kylen antar jag att man får montera in nån ventilation, och är det vinter och kallt får man väl rycka strömmen till kylaggregatet och sätta in en liten värmare med termostat på 5 grader kanske...det kanske funkar?

Funkar fint i isolerat förråd. Kör själv med en sådan här. Om den står på att hålla frostfritt så håller mitt förråd på 10kvadrat ca 6-7 grader oavsett om det är 0grader eller -15 grader ute. Det där med kyl fungerar.... men jag tycker inte det blir samma mognads process som om det får hänga fritt och mera ventilerat, den där mörheten infinner sig inte på samma sätt i köttet. Bättre då att hänga så svalt som möjligt och kortare tid. 15 grader och man har 45 dygnsgrader på 3 dygn, blir mycket bättre än kylen och 7 grader i 6 dygn.

Det är min erfarenhet iaf. Men det är klart, är det högsommarvärme så går det ju inte..då måste det bli kyl.

post-4059-0-98227800-1313133004_thumb.jp

Publicerat

Håller med Skåningen där med kylen,

Köttet behöver ventilationen , kan du ordna med ventilatin i kylen så kanske det blir bättre.

Själv övergav jag kylen ganska fort för det gav en lite unken lukt på köttet..

Publicerat
  • Författare

Håller med Skåningen där med kylen,

Köttet behöver ventilationen , kan du ordna med ventilatin i kylen så kanske det blir bättre.

Själv övergav jag kylen ganska fort för det gav en lite unken lukt på köttet..

unken lukt låter ju inte lockande, hade du ventilation då?

vad tror ni om ett värmeelement med termostat att sätta in i kylen på vintern då så att det håller rätt temp även om det är 25 minus ute...?

Publicerat

unken lukt låter ju inte lockande, hade du ventilation då?

vad tror ni om ett värmeelement med termostat att sätta in i kylen på vintern då så att det håller rätt temp även om det är 25 minus ute...?

Inte tillräckligt med ventilation tydligen :ph34r:

Kanske kan det räcka med en glödlampa i ett så litet utrymme?

Har själv funderingar på att bygga en stående låda med tillräcklig ventilation och isolering som går att skydda med myggnät osv.

Färdiga fack för kylklampar längs med sidorna istället för att ha ett aggregat och kanske möjlighet att ställa in en lampa i botten för att ge värme på vintern!

Kan verka lite stenålders men den bör ju inte gå sönder och man får ha en ganska god koll på köttets mörning ,vilket jag inte ser som negativt.