Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mirage fast permanent

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Har nu i sommar köpt ett begagnat Docter Unipoint 1-4x24. Har skjutit in det för någon vecka sedan och sköt mig klar på älgbanan i helgen. Har varit kanonnöjd med optiken so far. Och med so far menar jag tills ikväll. Var nämligen till skjutbanan på på eftermiddagen och skulle träna lite. Sköt kanske 10 skott innan det blev våldsam mirage (trodde jag iaf), så jag lämnade vapnet ifred och tänkte låta det kyla ner sig. Klämde några skott med 222:an istället. Men det släppte ju aldrig. Skärpan är helt ok på 1 ggr förstoring men så snart jag kommer över 2 ggr så blurrar bilden och på 4 ggr ser jag nada. Det syns lite bättre om jag vrider skärpan i ett bottenläge men det är långt ifrån acceptabelt.

Det tråkiga är att jag ännu inte fått garantibeviset av säljaren av kikaren men han verkar reko så jag hoppas verkligen det dyker upp snart. Tänkte höra med er om ni upplevt något liknande och vad man i så fall kan göra. Eller är det bara att lämna in och reparera?

Tack//Erik

Publicerat

dum fråga men kan det inte vara så att "fokusen" har ändra sej ?

vete fan vad det heter egentligen men kan ju vrida på bakänden på kikaren typ fokusering

Publicerat
  • Författare

dum fråga men kan det inte vara så att "fokusen" har ändra sej ?

vete fan vad det heter egentligen men kan ju vrida på bakänden på kikaren typ fokusering

Hej,

Jag har vridit på fokusen i båda bottenlägena (vad heter den ratten egentligen, bra fråga du), och det blir helt klart bättre i ena bottenläget, men det är långt ifrån bra. Det som är skumt är att det är helt bra på 1 ggr förstoring. Det är nåstan som man misstänker att förstoringen och skärpan har hakat i varandra rent mekaniskt (om det nu ens går) och att det är därför det blivit som det blivit.

Publicerat

Skärpan eller fokusringen kallas den nog,

som du beskriver så är det nog läge för en garanti vända på tuben, tråkigt men behövligt,

det skall ju inte vara mirage ie suddigt i den, jag tror faktiskt inte att det är något mekaniskt, det är en lins som flyttat sig, det är bara att det inte syns före det att man anbringar förstoring genom förstoringsväxeln.

Har du kontaktat ÅF för Meopta eller motsvarande? Det lär vara Interjaktbutikerna som är ÅF.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Skärpan eller fokusringen kallas den nog,

som du beskriver så är det nog läge för en garanti vända på tuben, tråkigt men behövligt,

det skall ju inte vara mirage ie suddigt i den, jag tror faktiskt inte att det är något mekaniskt, det är en lins som flyttat sig, det är bara att det inte syns före det att man anbringar förstoring genom förstoringsväxeln.

Har du kontaktat ÅF för Meopta eller motsvarande? Det lär vara Interjaktbutikerna som är ÅF.

/Christian

Tack - nej, jag har inte kontaktat ÅF än, men vet var tuben ursprungligen är köpt så det blir ett samtal i em.

Tack för input - är nog som du säger. Det var väldigt tydligt att det blev suddigt precis i smällen, så möjligt att en lins flyttade sig då.