Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nordik crying bird

Featured Replies

Publicerat

Köpte Nordik crying bird på impuls när jag åkte förbi en Jaktia butik då jag har svårt att gå in i en jaktaffär utan handla iaf något kul. Hur som helst så har jag bara hunnit vara ute 1 gång och hann då avverka 3 pass utan resultat. Tänkte kolla med er om någon har erfarenhet av denna pipa? Är den bra?

Tänkte det kunde vara bra att få lite motivation genom att läsa att någon annan lyckats med pipan så man inte ger upp i förtid.

Vet inte hur mycket räv det finns men iaf 1 rävkull har gått fram. Sen är det kanske inte helt lättlockade marker jag jagar på då det mest är skog. Dock finns iaf ett par öppna åkrar och någon mosse även om jag tvekar på att rävarna gärna går ut på en blöt mosse så här års. Någon som testat locka i skogspass? Man ser ju inte så långt men i jämförelse med en plantering med massor med gräs och granplantor så är iaf undervegationen mindre.

Publicerat

Jag har med en och har varit ute några gånger men utan resultat.

Hur ska man blåsa i den?

Publicerat

Min Jaktkompis har en sådan och jag tror att det är en bra pipa för de flesta andra fågelpipor är hackspettläten medan detta är för sångfågel (rätta mig gärna om jag har fel)

Det jag menar är att lockljudet är helt annorlunda än de flesta pipor på marknaden så räven behöver nödvändigtvis inte ha hört den tidigare.

Kompisen lyckades locka fram en senhösträv förra året med den där jag inte haft något flyt med mina locksessioner.

Finns ett klart användningsområde på den.

Tuta och kör

PS! locket funkar bäst när snön ligger hyggligt tjock och räven är hungrig.

Publicerat

Hur lockade din kompis?

Blåste han både ut och in ur pipan?

Publicerat

Hur lockade din kompis?

Blåste han både ut och in ur pipan?

Sorry !

kan inte svara på det!

Misstänker dock att han bara blåste ut i den :huh:

Publicerat

Nordik kan härma både hackspett och småfågel. Jag har med småfågellätet (blåsa in och ut) lockat till mig lite räv på nyslagna vallar så visst funkar den.

Publicerat

Den fungerar kanon bra för mig, men man måste använda tunga när man blåser i den så man får ut rätt läte.

Publicerat

Beskriv hur du gör när du använder tungan!

Publicerat
  • Författare

Beskriv hur du gör när du använder tungan!

Jag har som sagt inte lockat in någon räv med den pipan än men för att få ett iaf någorlunda rätt läte skall man använda tungan när man blåser och låta Trrrr Trrrr. Jämför med den länkade filmen.

Tänkte testa med in och utblåset för småfågel nästa gång jag är ute men nu blir det bockjakt närmast :)

• 6 months later...
Publicerat

Hackspetten är riktigt svår tycker jag!

Publicerat
  • 3 weeks later...
Publicerat

I slutet gör han lite läten med den :)