Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vart ska man dra gränsen?

Featured Replies

Publicerat

Jag var iväg och sköt in min nyinförskaffade Husqvarna 1900 i kaliber 9,3x62 idag med 286gr Norma Oryx. På bössan sitter det idag ett sikte med fast 4 ggr förstoring och tysk etta som riktmedel. Jag hade tänkt mig att jag skulle vara nöjd om jag höll träffarna inom en decimeter då jag nog aldrig har testat att skjuta in en bössa med endast 4ggr förstoring... riktmedlet har jag tidigare fnyst åt och inte riktigt förstått mig på men idag fick jag nog ändra mig lite.

När jag var inskjuten så testade jag på ny tavla med de sista sju patronerna och får till en träffbild med dessa sju som mäter 55mm ctc. Jag är ju klart övertygad om att det skulle gå att krympa träffbilden med högre förstoring... men vad kan man kräva av ovanstående riktmedel och förstoring på 100 meter... ska man anse sig vara nöjd eller ska man sätta gränsen högre? Ur jaktlig synpunkt spelar det ingen roll alls... men ur rent egoperspektiv då? Kommer jag kunna skjuta tätare eller slösar jag bara kulor?

Publicerat

Det är inget svar på din fråga, men en liten egen reflektion.

När jag köpte min vixen så satt ett sådant sikte på. Vi presterade träffbilder på 25mm och då det var mindre än vad stolpen tar upp så utgick jag från att det skulle gå att förbättra med högre förstoring. Men ack så fel jag hade. Den ammunitionen höll dessa 25mm även när bössan utrustats med 6-24ggr. Så min slutsats av detta är att 4ggr räcker långt när det gäller 100m.

Publicerat

Jag tror det är fullt möjligt att du kan krympa träffbilderna, men tror också att det beror mer på att du lär känna bössan än förstoringen på kikaren. Det är väl inte världens roligaste bössa att skjuta i bänk med den kalibern heller. Som du själv säger så räcker det långt med den jaktliga precisionen.

Publicerat

När jag gjorde värnplikten så låg vi med våra m/41 utrustad med en kikare med fast 4 ggr. Den dög upp till 800-1000 m.

När vi senare om utrustades till AK4 med kikarsikte, så blev det åter fast 4 ggr och Tyska 1:an. Det funkade upp till 600 m, bössan klarade inte längre avstånd.

4 ggr förstoring räcker långt, det är nog mest en tränings och tillvänjningsfråga.

Personligen så drar jag inte upp förstoringen över 4 ggr, annat än för att studera något. Det blir så himla darrigt och avtryckaren blir så förbenat hårdtryckt när jag kör på högre förstoring.

Men jag kan hålla med om att Tyska 1:an är ett lite knepigt riktmedel, kräver lite mer invänjning än ett kors. Men när man vant sig så är det suveränt!

Publicerat

hög förstoring kräver kräver ganska bra teknik för att ge utdelning. jag skjuter tätast på ca x16 på 300m men träffar små mål bättre med högre om vi snackar ett skott.

på 100m skjuter jag tätast på x30.

Publicerat
  • Författare

Det är väl inte världens roligaste bössa att skjuta i bänk med den kalibern heller.

Om du menar att rekylen skulle påverka rolighetsfaktorn med "bänkskyttet" så har jag inga problem med den saken :) Det är ju ingen herrejössesmagnumkaliber direkt.

Publicerat
  • Författare

hög förstoring kräver kräver ganska bra teknik för att ge utdelning. jag skjuter tätast på ca x16 på 300m men träffar små mål bättre med högre om vi snackar ett skott.

på 100m skjuter jag tätast på x30.

30ggr förstoring på en jaktbössa i kaliber 9,3x62 blir nog lite galet va? :) Jag funderar väl på ett sikte med 2-7 eller 3-9ggr förstoring även om det nu kanske inte gör så mycket för träffbilderna... det skulle väl främst vara för att komma upp i storlek på lins och få lite fördel vid mörkersikte... belyst tysk etta är ju lite lockande...

Publicerat

Om du menar att rekylen skulle påverka rolighetsfaktorn med "bänkskyttet" så har jag inga problem med den saken :) Det är ju ingen herrejössesmagnumkaliber direkt.

Jag syftade mer till stockningen, med en dåligt stockad lite äldre bössa är tom 6,5 jobbig att skjuta i bänk med.

Men det är alldeles utmärkt om inte rekylen påverkar träffbilderna.

Publicerat

Jag upplever att måltavlans utseende gör stor skillnad vid skytte med tyska ettan.

Jag lyckas bäst med ett uppånervänt V som man smyger upp ettans spets underifrån i. (100 meter)

Raggarö

Publicerat

Jag tycker att du ska vara nöjd!

Du skjuter sju skott med ett normaltungt jaktgevär i kaliber 9,3X62, med en fast 4X - och sätter skotten på drygt 5cm...

En riktigt bra resultat faktiskt. Det visar att både du och bössan håller ihop.

Jag använder själv ett gammalt Weaver K4(300 kr. beg) som reservsikte och det går att skjuta skitbra med det.

Det är möjligt att du kan få till några mm tätare träffbild med högre förstoring, men knappast så att det har någon betydelse för kaliberns användningsområde.

Ett 2-7X eller 1,5-6X kan ju vara ett alternativ. Men du är inte handikappad med en fast 4X, så länge det inte är kolmörker.

//Danne

Publicerat
  • Författare

Men du är inte handikappad med en fast 4X, så länge det inte är kolmörker.

Nej, handikappad är jag då rakt inte... och i kolmörker lär jag inte jaga i alla fall... :) Men i skymningsljus vore det nog på sin plats med lite mer ljusinsläpp.

Jag ska försöka komma iväg till en skjutbana i morgon för att testa en laddning med speer 270gr i hopp om att få den att skjuta bra och i så fall använda den som övningskula... ska försöka få med mig kameran också så det blir några bilder på eländet.

Publicerat

Jag har bl.a en Husqvarna 1640 som skjuter max 5 cm träffbilder på 100 meter. Bättre än så får jag aldrig till, vilken ammo jag än skjuter med!

De gick gick ut från fabriken och skröt vid den tiden att träffbilden var som dagens snusdosa...

Har även andra bössor, Tikka och Sako som skjuter 1-2 cm/100 m.