Publicerat Augusti 14, 201114 yr ska förhoppningsvis ner till dem stora slätterna söderut om ett par veckor och jaga duvor. funderade på hur man bäst tar till vara på dem, sist skar jag bara ut bröstfilén och plockade hem den och tillagade direkt. ( blev bara 3 duvor den gången) men funderade på om man kanske skulle låta dem hänga för att köttet ska bli bättre? kan man skära ut fileérna och låta dem ligga på en tallrik i kylen? och hur länge i sådant fall vid 6 grader? är det bättre att försöka ta hem dem hela istället? hur gör ni andra med era duvor?
Publicerat Augusti 14, 201114 yr Mina duvor tar jag ut på plats. Man river bara upp skinnet på bröstet, stoppar in tummen under bröstbenet och bryter upp hela rasket. Sedan knipsar jag av nyckelbenen med en tång och sedan är det klart. Duvor tjänar mycket lite på att hänga så jag fryser mina direkt alternativt äter dem samma dag. Om ni tar ut era duvbröst på plats så se till att ni städar bort resten av fåglarna så de inte ligger och skräpar eftersom folk kan tro att de bara är lämnade vind för våg.
Publicerat Augusti 14, 201114 yr Jag tycker absolut köttet tjänar på att få hänga till sig. Brukar ha dem i kylen i minst 2 dagar. Gör som Wizard när jag tar hand om dem annars och skär ut fileérna hemma sen, men ibland lagar jag dom med bröstbenet kvar, men sällan. Händer åxå att jag marinerar dem försiktigt med rapsolja,salt,peppar och lite lime,äpple eller kanske ananas juice.
Publicerat Augusti 14, 201114 yr Skulle möra några andbröst i kylen.... 3 dagar så var dom vita av mögel. Luften cirkulerar nog lite för dåligt i en kyl. Men 1 dygn kan nog funka!