Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eftersök gris

Featured Replies

Publicerat

Telefonen ringde strax efter 23 i fredags (12/8-11) dom hade skjutit på 2 grisar varav den ena gick iväg. De hade initierat ett eftersök men när grisen hade rest sig och de inte hade hunnit med så sade hundföraren att hans hund troligen inte var kapabel till att fortsätta. Då ringde de till mig och självklart ställer man upp :) De hade lite blod (mörkt) på skottplatsen och även hittat lite till. Där de avslutat hade de märkt upp med en handske (perfekt arbete som verkligen underlättar)

jag valde att ta den lite mer virriga och inte så erfarna Gonicen då det var ett relativt enkelt spår och grisen var inte så stor enligt utsago. Hon gick perfekt i spår dock lite yvigt men följde doftkorridoren. Hon kom rakt fram till handsken och jag fortsatte en liten bit till med henne och hon hade enligt jägarna rätt riktning. Så jag släppte henne på fritt sök. Relativt snabbt kom hon på grisen igen men blev lite konfunderad då en reste sig och gick, detta var hon inte riktigt van vid men efter ett peptalk sedan var det ljuvliga skall i skogen och hon ställde den efter redan 100 meter ca. Stod inte så hårt oh under min framryckning gick grisen loss igen men gick inte mer än 50 meter ca och nu var ståndet fastare. Ser under framryckningen hur hunden jobbar runt på samma ställe och jag kommer fram ur de täta granarna har jag grisen på 10 meter i en öppning. Tack vare hundens arbete hade grisen denna gång inte flyttat sig och ett snabbt välplacerat skott i från min Beretta DS så var det hela avslutat.

En gylta på ca 40 kg och skottet hade tagit i magen och levern var söndertrasad, lite i min misstanke då blodet var mycket rött.

Mycket kul att Embla gick så bra som hon gjorde och att avslutet blev lyckat.

Publicerat

Kul att läsa :D kul att Embla fungerade lite efarenhet till så blir det nog bra!

Publicerat

Bra jobbat!

Bra av första hundföraren att erkänna att hans hund inte räckte till.

Publicerat
  • Författare

Bra jobbat!

Bra av första hundföraren att erkänna att hans hund inte räckte till.

Kan inte annat än att hålla med. Det finns alltför många grisar som blivit skadade där de initierat ett eftersök men inte rett ut det och struntar i att söka hjälp. Han har all heder denna hundförare och dom är värda all hjälp i fortsättningen (vilket man inte hoppas skall behövas :) )

Finns inget att skämmas över, ibland blir det fel trots det känns rätt.

Publicerat

trevlig läsning :) bra att do merkännde att deras hund inte klarade av jobbet

alltid lika skoj när de lyckas

ja den där ligan är värd all hjälp dom behäver senare eligt mitt tycke.. bättre att erkäna att dom inte har hudar till ugiften en att strunta i att fortsätta