Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Teoriprovet

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har ingen aning vilket forum denna tråden hör hemma. Om moderator inte tycker den passar här så flytta den :)

Jag vill fråga angående teoriprovet och fåglarna. Det finns så sjukt mycket fåglar att lära sig och många är nästintill identiska.

Hur mycket fågelfrågor brukar det vara med artidentifiering?

Finns det något tips för att lära sig dessa? Har suttit många timmar och nötit men är så marginella skillnader mellan dem att det är svårt att pricka rätt.

Tacksam för svar!

Publicerat

Antalet frågor med artidentifiering kan variera något beroende på vilket av proven man får men det brukar vara lite sjöfågel, gäss samt skogsfågel.

Det är många fåglar att plugga in och jag som inte pysslar med sjöfågeljakt pga min geografiska placering kan lätt erkänna att det finns ett flertal fåglar jag inte kan :blush:

Dock är det inte så svårt att känna igen fåglarna efter en stund och det är av en anledning som att denna delen är svår - det är olika regler för olika fåglar och en hel hög av dem är fredade så det är viktigt att vi lär oss dem!

Men det är också därför som det finns ett utrymme för några misstag i provet. Man skall inte kugga för att man såg fel på någon and...

Vitkindad gås brukar oftast vara med i provet vill jag minnas dock. (fredad art)

Lycka till! ^_^

Publicerat

Tror det var 1 fråga om sjöfågel på mitt prov.

Publicerat

tror jag hadde 3 eller 4 frågor om fåglar

Publicerat

Antalet fåglar varierar, ett av proven har dock många fåglar. Hur man bäst lär sig fåglarna är väldigt individuellt, det finns som du säger vädligt marinella skillnader och man måste utveckla lite magkänsla för fåglarna. Många lär sig bättre av att åka ut och titta på fåglarna i naturen och där artbestämma dom under handledning och med hjälp av en bok, dock kan man ju inte skåda alla fåglar ute i naturen om man inte gör en ornitologisk Sverige runt resa.

Om du suttit och pluggat dom så kan jag nog bara ge dig rådet att försöka hitta den där lilla detaljen som skiljer dom olika arterna åt, det kan vara färgen på vingspegeln, en liten svart markering vid ögat eller något liknande så titta efter detaljer. Ge dig gärna ut i närliggande fågelreserervat helst med någon fågelkunnig och titta på fåglarna, nu under flytten så ska du ge dig ut flera gånger till områden där flyttfåglar rastar eftersom du då kan få se en hel del olika fåglar. Lär dig även hanarnas eclipsedräkt för en del fågelhanar på bilderna har inte praktdräkt och ser inte ut som honorna.

Publicerat

Mitt tipps. Nöj dig med 80-20. DVS det går nog åt 20% anstränging att lära sig 80%.

En liten samvetsfråga är ju sedan om du vill plugga för provet eller för jakten...

Nu är det väldigt länge sedan jag tog min examen så det är inte konstigt att de förändrat en del. Men man kan ju ändå ställa sig frågan hur mycket and/gås frågor det kan bli. Och hur mycket and / gås jakt man tror sig vara med på framöver. (När jag tog var det max 3 art kännedom fågel om jag nu minns rätt)

Nu finns viss risk för kritik mot det jag nu skall säga. Så bestäm dig själv för om du vill ta till dig eller spola ner.

Välj ett mycket litet antal änder / gäss som du tror dig vilja jaga i närtid. Säg 5-6st.

Lär dig dem bra och hoppa över resten. Om den där gåsen som kommer mot dig inte riktigt är en grågås så spelar det i en jaktsituation ingen roll om det är en sädgås eller en spetsbergsgås eftersom båda är fridlysta. Eller nu var det ett lite dåligt exempel eftersom sädgås får jagas i vissa områden. Men jag tror du förstår principen. I praktiken ute på jakt kan du nog dessutom vara tämligen säker på att det inte är en spetsbergsgås. Åtminstone är jag det där jag jagar. Har du mark på Svalbard är det en annan sak...

Likaledes behöver du bara känna igen en bläsgås om du jagar i Skåne. I resten av Sverige spelar det ingen roll om det är en bläsgås eller fjällgås. Den här listan kan givetvis göras lång. Men, som sagt, du förstår nog principen.

I en jaktsituation är det ju dessutom så att om du är osäker så kan du alltid låta bli att skjuta. Det kommer fler tillfällen.

Har du valt rätt fåglar att lära dig kommer det ändå vara hyffsat sällsynt.

Men du var för ögonblicket kanske mer intresserad av att klara provet? Tja, min teori är att de som skrev proven också har lite koll på vad som är viktigt att kunna i jaktsammanhang. Det är nog procentuellt större chans att du får frågor som är intressanta ur ett jaktligt perspektiv än att de är akademiskt intressanta.

Publicerat

Även fast jag är kursledare och traglar fåglar med mina elever lektion efter lektion så är jag benägen att hålla med henke. Då du jagar behöver du bara kunna dom arter du jagar och släppa dom fåglar du inte känner igen. Lär dig först dom fåglar du känner är enkla att lära sig, lär dig dom bra och försök sedan lära dig en fågel i taget.

På så vis lär du dig så många fåglar som möjligt. Lär dig vingspeglar och ögonmarkeringar. Är det så att du behöver hjälp med någon särkild fågel så kan du ju hojta till här, det finns alltid någon som har bra tips på hur man känner igen vissa fåglar.

Publicerat

Finns mycket positivt med att enbart skjuta på fågel man har positivt identiferat som lovlig,

inte bara för att det är enklare i sig,

att kunna de fåglar som är lovliga då, utan även för att det är skytte o säkerhetsmässigt ett mer proaktivt agerande som kommer att medföra bättre resultat.

jag har blivit bättre de senare åren, det är med vanan som känslan kommer.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tack alla för bra svar!

Känns väldigt mycket lättare nu. Sen tror jag ingen skulle skjuta lite fåglar bara på måfå för att det är en fågel, ger man sig ut på jakt känns det som man bör ha klart för sig innan vad man jagar och troligtvis är det inte 10 fågelarter i ett och samma område.

Så jag får lära mig på vägen!

Publicerat

Turkduva, glöm aldrig det. ;)

Publicerat

jag hade inte många frågor om fåglar på mitt prov, men de beror väl på vilket prov man får, för en kompis till mig hade ganska många frågor om fåglar :P

Publicerat

Turkduva, glöm aldrig det. ;)

Nej turkduvan är viktigast av dom alla. :)

Publicerat

Hej!

Har ingen aning vilket forum denna tråden hör hemma. Om moderator inte tycker den passar här så flytta den :)

Jag vill fråga angående teoriprovet och fåglarna. Det finns så sjukt mycket fåglar att lära sig och många är nästintill identiska.

Hur mycket fågelfrågor brukar det vara med artidentifiering?

Finns det något tips för att lära sig dessa? Har suttit många timmar och nötit men är så marginella skillnader mellan dem att det är svårt att pricka rätt.

Tacksam för svar!

Satt själv och råpluggade fåglar. Hur gick det?? 3 frågor på flygande fåglar, som INTE ser lika ut sittande på marken,vilket var bilderna i boken. Vad det gäller grågås,bläsgås och sädgås, så titulerar jag dem alla- gäss ;) . Summan av kademumman, jag hade 3 fel på teoriprovet-behöver nog inte skriva vilka det var. :blush: