Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nej nej nej

Featured Replies

Publicerat

Så kom beslutet jag har fruktat till slut :(

All fågeljakt kommer med omedelbar verkan att stoppas utmed våra kuster och vid några av våra insjöar.

Med ett förbudsområde på 4 mil från havsband och sjöstrand blir det ej tillåtet att jaga fågel :(

Detta kommer att beröra den pågående kråkjakten och måsjakten som snart börjar.

Till hösten kommer all jakt på änder, gäss, duva, fältfågel, vadarfågel, måsfågel och kråkfågel att inte vara tillåten.

Vilken rolig höst vi har att se fram emot :'( :'( :'( :'(

Med omedelbar verkan kommer också all hantering av fågel att förbjudas i samband med hundträning och tävling :(

Citat

Rolf B Fält ( Regeringskansliet )

På grund av den snabba spridningen av H5N1 kommer all jakt och hantering av vildfågal att stoppas med omedelbar verkan.

Detta gäller till en början längs våra kuster och en del av de fågelrikaste insjöar i landet, men en skyddszon på 4 mil.

Det är ett olyckligt beslut, men vi kan inte ta några risker med att det blir en epedemi bland sveriges befolkning.

Slut Citat

Mer finns att läsa här

http://www.regeringen.se/sb/d/255/s/710s1

Ja vad ska man säga, nä jag går och gråter istället :'(  :'(  :'(  :'(  :'(  :'(  :'(

Publicerat

Det är bara tragiskt och inte särskilt väl motiverat. Man känner inte till ett enda fall där någon skulle ha blivit smittad av vilda fåglar. Så länge bytet hanteras avskilt från fjäderfä finns det ingen anlening att förbjuda fågeljakt. Hoppas att myndigheterna tar sitt förnuft till fånga. :( :( :(

ÄNDRAT: 1:a april?  :D :D :D

Publicerat

Bedrövligt !! Får se om det går på samma vis här i Finland, tillsvidare har inget förbud utfärdats.  ;)

Publicerat

April, april!

;D

Är detta Norrbottens-Kurirens aprilskämt ???

Citat från N-K.

Trängselskatt i Luleå

LULEÅ, Kuriren.

När en ny rondell ska byggas vid Kulturens hus tar kommunen chansen att införa trängselskatt för att minska trafikköer och förbättra miljön.

Redan från och med i dag måste bilister lösa ett så kallat Luleåpass för 400 kronor per månad för att ta sig in eller ut från centrala Luleå.

Passet köper man i stadshuset och från och med måndag i de allra flesta butiker i Luleå.

Det börjar bli trångt i centrala Luleå och trängre kommer det att bli när Kulturens hus slår upp portarna. Luleås kommunpolitiker har under många år försökt att lösa trafikproblemen och få bukt med de allt större miljöproblemen.

Värdena vad gäller miljöfarliga utsläpp i centrum tangerar redan i dag gränserna för vad som är hälsofarligt.

I går tog Luleå kommun ett överraskande beslut kan Norrbottens-Kuriren avslöja:

Luleå kommer likt Stockholm gjorde 3 januari att införa trängselskatt.

Det är i första hand ett försök och man gör det i samband med att en ny cirkulationsplats (rondell) utanför Kulturens hus ska byggas.

– Tillfället att testa trängselskatt är bra i och med att byggnationen av den nya rondellen kommer att innebära trafikstörningar, säger det socialdemokratiska kommunalrådet Karl Petersen.

Han fortsätter:

– Vi gör det här i första hand som ett test till och med juni. Sedan ska det utvärderas och faller det väl ut kan det bli en permanent lösning på trafikproblemet i centrum. Vi vill också med detta slå ett slag för miljön och jobbar brett för att Luleå kommun ska bli en miljövänlig kommun. Jag tror, och hoppas, att fler kommunmedborgare ska nyttja vår kommunala kollektivtrafik och att fler från våra grannkommuner tar bussen till och från Luleå.

Stor oro bland handlarna

Bland handlarna i centrum råder stor oro och rädsla för att förlora kunder.

– Det är ju, ursäkta mig, helt åt h-vete. Nu är det ju lika bra att lägga ner centrum och flytta all handel till Storheden. Vill man döda centrum, eller vad är det frågan om ...? Jag förstår ingenting. Vi har ju nog svårt att hävda oss i centrum som det är, säger Centrumledaren Jan Holmström.

Pass krävs vid fem platser

Holmström ställer sig också undrande till om Storheden kan ta emot många fler bilister.

– Det är ju redan så trångt där ute – klarar man av mer trafik där? säger Jan Holmström.

Det är vid dessa fem platser man måste visa sitt Luleåpass för att passera in eller ut i Luleå mellan tiden 06.30 och 18.29:

Malmudden. Vid Malm-uddsviadukten.

Stadsviken. Vid landstingshuset.

Östermalm. Vid järnvägs-övergången.

Bergnäset. Framför Berg-näsbron.

Bodenvägen. Vid Mjölk-uddsbanken.

Man hoppas att många pendlare som kommer från söder ska välja att åka över Storheden och in på Bodenvägen vidare in till Luleå.

Alla bilister som kommer från Bodenhållet erbjuds vardagar gratis parkering vid Coop Arena och även gratis buss den sista biten in till stan. Bussar kommer att gå in till stan var tionde minut mellan 06.30 och 08.30 på morgonen och tillbaka från cent-rum var tionde minut mellan 16.00 och 18.00.

Publicerat

hmm när jag trycker på länken så säger den att sidan finns inte...kan det verkligen vara sant? hittar heller ingen info på jägareförbundets hemsida..

Publicerat

Jag träffade sger idag på pimpeltävling i Blåsmark och han har fått det från säkra källor men det kunggörs väl inte förrän imorgon....(måndag)

Publicerat

jävla skit om det är sant..va säger dem om skogsfågel då?

Publicerat

nu är det läge att "hoppa fram" och skrika (skriva) APRIL APRIL!!! ;D.....eller ???

Publicerat

Detta är alltså Segers eget lilla aprillskämt  ;D Karljävlen finns inte öht inte i kansliet. Finns fyra Rolf Fält i landet, ingen med B och ingen av dem bor i Sthlm.. Jävla långa resor till jobbet kan man säga..

Snyggt dock  ;D ;D ;D ;D

Mvh!

Publicerat
Så kom beslutet jag har fruktat till slut :(

All fågeljakt kommer med omedelbar verkan att stoppas utmed våra kuster och vid några av våra insjöar.

Med ett förbudsområde på 4 mil från havsband och sjöstrand blir det ej tillåtet att jaga fågel :(

Detta kommer att beröra den pågående kråkjakten och måsjakten som snart börjar.

Till hösten kommer all jakt på änder, gäss, duva, fältfågel, vadarfågel, måsfågel och kråkfågel att inte vara tillåten.

Vilken rolig höst vi har att se fram emot :'( :'( :'( :'(

Med omedelbar verkan kommer också all hantering av fågel att förbjudas i samband med hundträning och tävling :(

Citat

Rolf B Fält ( Regeringskansliet )

På grund av den snabba spridningen av H5N1 kommer all jakt och hantering av vildfågal att stoppas med omedelbar verkan.

Detta gäller till en början längs våra kuster och en del av de fågelrikaste insjöar i landet, men en skyddszon på 4 mil.

Det är ett olyckligt beslut, men vi kan inte ta några risker med att det blir en epedemi bland sveriges befolkning.

Slut Citat

Mer finns att läsa här

http://www.regeringen.se/sb/d/255/s/710s1

Ja vad ska man säga, nä jag går och gråter istället :'(  :'(  :'(  :'(  :'(  :'(  :'(

April April!

Hahahahaha!

;D ;D ;D ;D ;D

Publicerat
  • Författare

Vaaaaa.... tror ni jag ljuger eller

4.gif

Kul att några av er gjort efterforskningar på detta och nej....Rolf B Fält finns inte, så April April jag kan lura er vart jag vill ;D ;)

Publicerat

Det var ju så j-la uppenbart men vaddå, "såga" "nyheten" så där rakt av och så visar det sig att det är sant, shit va pinsamt! Alltså www.hitta.se samt div sökmotorer hos Regeringskansliet.

Om det är eget hopkok Seger så försök hitta en fysisk människa att hänga upp det på nästa gång, då hade man på allvar blivit jävligt nervös.. Sen reagerade jag även på att "nyheten" kom från fel kanal eller något..

Var förövrigt på vippen att ringa en konsulent och kolla läget men nja han hade nog inte slutat garva tills i morgon så vi ska mula kappor tillsammans och tja det finns gränser för hur mycket Hipshot vill skämma ut sig  ;D

Mvh!

Publicerat

Seger ditt oskon, jag höll ju på att sätta kaffet i fel strupe... ;D

Publicerat

puhh, skööönt...hann dock skrämma upp ett par stycken igår efter att jag läst detta ::) ::) så nu sitter dem och väntar på måndag för att få veta om det är sant eller inte..nog är det väl ändå rätt grej att skämta om, man vill ju tro att det är ett aprilskämt, men ändå så smyger den där osäkerheten in i en och börjar äta upp upp en inuti..

aja skönt att det bara var ett aprilskämt den här gången iaf... ;D

Publicerat
puhh, skööönt...hann dock skrämma upp ett par stycken igår efter att jag läst detta ::) ::) så nu sitter dem och väntar på måndag för att få veta om det är sant eller inte..nog är det väl ändå rätt grej att skämta om, man vill ju tro att det är ett aprilskämt, men ändå så smyger den där osäkerheten in i en och börjar äta upp upp en inuti..

aja skönt att det bara var ett aprilskämt den här gången iaf... ;D

Sånt här får man lov att passa sig för. ;)

Publicerat

Ja - tur att jag hade annat för mig i helgen än att läsa det här. Jag brukar vara lite väl naiv ibland ;D Inte bra alla gånger.....

Själv var jag med och anordnade en fest för 1000 pers - och såklart gick brandlarmet! Panik, dubbelpanik - kaos...men vad hände? Ingen av gästerna reagera, de dansade vidare som om inget hänt, "det brukar ju inte brinna" och nu gjorde det inte de som tur var, men om det hade gjort det så undrar jag hur fasen det hade gått.....folk verkar anta att det är falsk alarm, tur i oturen för oss! Vi slapp panikslagna männiksor och trängselskador och festen fortsatte som om inget hänt men det är ändå rätt underligt att man inte tar brandalarm som skarpa - jag gjorde inte heller det men sprang som en dåre runt och kollade alla rum utifall att det skulle brinna. Förmodligen va det för mkt rök på nåt av dansgolven som utlöste larmet......

Publicerat

SEGER

Ägna dig åt dra upp snorgärsar och dra upp små abborrar istället, så du är i form till helgen .  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D