Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilka aktiva hörselskydd?

Featured Replies

Publicerat

En i jaktlaget har ganska nedsatt hörsel och vill inte förvärra den mer samt att han vill få hjälp av aktiva hörselskydd. Fick i uppdrag att luska lite i detta och försök läsa lite och de som rekommenderas här verkar vara Peltor Sporttac eller Tactical XP samt Sordin Supreme Pro X. För mig som hundförare går kanske Tactical bort även om de dämpar bäst, eller? Några frågor som känns relevanta:

1. Hur är det med ljudåtergivningen i dessa? Vilka återger/förstärker ljudet bäst?

2. Svårare att riktningsbestämma med någon av dem?

3. Vilka är MINST känsliga för vindbrus etc?

Sen kan det ju vara skillnad på komforten oxå?

Vet att det skrivits om dessa men hittade inga direkt färska uppgifter och inte riktigt svar på alla frågor heller. Sen kanske tekniken går framåt varje år så de nyare dämpar/återger bättre?

Hjälp!

Publicerat

Jag kan bara svara för Tactical XP, som jag använt ett tag nu.

Jag köpte dem för att de hade bäst dämpvärden vad jag kunde se, dessutom ska man ju komma ihåg att även med de bästa kåpor kommer man ofta upp i ljudnivåer som kan vara skadliga. Om du har tåliga öron och aldrig haft några problem, som en kompis som gjort lumpen som pjäsman vid Haubits 77 och hade perfekt hörsel efteråt, kanske inte maximal dämpning är nödvändigt, men har man redan en hörselnedsättning har man ökad risk för att få ytterligare problem och då skulle jag gått på maximal dämpning. Mina öron är lite kass så det var vad jag gjorde.

Vad gäller mina Tactical XP kan jag nämna följande:

- Extremt sköna, känns inte klumpiga när de väl sitter på, inga problem att ha dem på sig en halv dag även i 25 graders värme, trots att de är av modell större

- Jag tycker de förstärker ljudet på ett mycket behagligt sätt, visst det blir ju lite av en annan klang, men ljud känns fortfarande naturliga, med equalizern kan man anpassa ljudets kvalite till viss del, man hör mycket bättre än utan

- Extremt lätt att riktningsbestämma ljud

- Vad gäller vindbrus vet jag inte riktigt vad jag ska säga, jag har aldrig upplevt det som ett jättestort problem med mina

Publicerat

jag rekomenderar peltor sporttac. ljudet i dom är grymt bra och man hör ganska bra var ifrån ljuden kommer. det va några som stod 10m ifrån mig och pratade och jag hörde dom som om dom stod brevid mig.

peltor sporttac +++++

=)

Publicerat

Jag ids inte svara här också, så se mitt svar på det andra forumet. Därtill ska läggas att jag äger eller ägt samtliga modeller som funnits på marknaden sen 1996 och anser mig därför kunna leverera en balanserad bedömning.

Det finns för- och nackdelar med de flesta och ingen är bäst till allt. Däremot finns det lurar som är sämst på allt...

-- Mats, som utöver optik, vapen, motorer och damer är väldigt intresserad av att behålla hörseln

Publicerat

Hämtade ut mina Soundscope igår. Spontant känns dom underbara :)

Hoppas jag kommer trivas med dom.

Publicerat

skaffa dom som är bekvämast för dig, så att du använder dom ist för att dom ligger hemma..

Peltor funkade inte för mig, men jag tycker om mina sordin'are.

Viktigast är att man trivs i dom!

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren. Lite spridda skurar men summan av kardemumman verkar väl vara att de är rätt bra allihop. Kom gärna med mer erfarenheter och synpunkter. Gärna ni som provat båda, eller alla.

Publicerat

min röst går till sordin helt klart:)

Publicerat

Personligen är jag rätt förtjust i kombinationen aktiva kåpor + ljuddämpare på bössan....

Publicerat

Jag köpte Peltor Sporttac efter att de hyllats av allt och alla. Har funkat skitdåligt för mig. Dels så klämmer bygeln åt på ett ställe på kraniet som snabbt blir obehagligt (deformerat huvud? :D ) och dels så trycker gevärskolven upp högerkåpan. Detta ledde till att en smäll på skjutbanan med dåvarande 300 Win Mag:en gick i princip odämpad in till högerörat :angry:

Det skumma är att min kompis Magnus provade mina då jag ville avyttra dem, men han upplevde samma fenomen. Karln fann dock ett annat par Sporttac i en affär vilka funkar mycket bättre :wacko: Så man får väl anta att mina är ett måndagsexemplar. Robban M har dock samma fenomen med sina.

Jag fortsätter med mina trogna och enkla Soundtrap vilka jag använt i tio år nu. På sikt blir det väl att ersätta med några som dämpar mer, kanske "Tactical" :rolleyes:

Publicerat

Jag kör Sordinen, de funkar kanon och är ej klumpiga vid Hagelskytte. Vet flera med Peltor som säger att kolven slår emot vid anläggning och det går ju fett bort typ =)

Har bara testat Peltor i affär. Tycker dock att ljudet när jag testade bägge på plats var bättre i Sordinen.

Har man gelinlägg så kan du ha dem en hel dag utan att de känns obehagliga.

Nackdelen lär väl vara att riktningsbestämma ljuden i vissa lägen (svårt att förklara)

Kombinationen ljuddämpare och kåpor kör jag med vid vakjakt och är MKT nöjd.

Mitt råd; gå till affären och testa. Lyssna inte för mkt på säljarna som säkert blir bjudna på jaktresor av företagen hehe

Publicerat

Sordin har 5 års garanti på elektroniken, Peltor har bara ett...

Och mina sporttac började krångla efter ungefär ett år och en månad... :angry: