Publicerat Augusti 16, 201114 yr Hur skiljer ni på vilda och tama katter? Råkade ut för en förvildad katt med halsband för en tid sedan och tidigare så har katter med halsband varit fredade i min värld... gör ni skillnad på katter över huvud taget? Numera är endast katter i koppel fredade.
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Dahla- frågan om en katt är förvildad eller övergiven måste du pröva noggrant på egen hand, för att avgöra om du kan/får avliva den. Ditt ställningstagande är det som är av relevans och rättslig betydelse för det fall att avlivningen prövas. För egen del så tillämpar jag lagens rekvisit och en god dos med eget omdöme (läs försiktighet). /Christian
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Hur skiljer ni på vilda och tama katter? Råkade ut för en förvildad katt med halsband för en tid sedan och tidigare så har katter med halsband varit fredade i min värld... gör ni skillnad på katter över huvud taget? Numera är endast katter i koppel fredade. Hur vet du att det är en katt som är förvildad?
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Ämnet som sådant är svårt, efter tre låsta trådar på grannkanalen om samma sak, oklar om "gäddan" är med där så kan anges att följande gäller rättsligen, Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter Övergivna eller förvildade katter 21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten. Förarbetena till aktuell lag har inte berört frågan om hur man skall utläsa rättsregeln, det som motiverar regels existens är de långt äver 100 000 förvildade och eller övergivna katter som vi har i Sverige idag, ett antal som ökar markant för varje år. Så kan man göra om man vill. Avseende hur man kan agera med en förvildad katt Så här tycker kattägare att man skall göra med dem som fångar och avlivar och eller skjuter katter. Men om vi återgår till rättsregeln som sådan rekvisitet är som med skäl kan antas, det är då som så att om man mot objektiva skäl, typ sjuk, avmagrad, tovig päls, skyggt och vilt beteende, avsaknad av halsband mfl finner skäl som talar för att en katt är övergiven och eller förvildad krävs det vidare att det kvalificerande rekvisitet kan antas är uppfyllt, det betyder i enklare ord att det är troligt, sannolikt eller att man har vetskap om kattens status. Antas är ett lågt beviskrav som är lätt att motivera. Släpper man det rättsliga finner vi att i den verkliga världen kan kostnaden såväl den sociala som ekonomiska för att man tar bort en katt som förefaller vara övergiven/vild bli tung. Det är med eftertanke som man bör avliva katter. Men det är klart, i fälla, mager, tovig i pälsen, utan halsband och att man inte vet var den hör hemma, då kan det antas att katten är vild/övergiven och då är rättsregeln uppfylld. ______________________ Vis av egen erfarenhet är det både svårt, jobbigt och tråkigt att arbeta med katter, vilda eller övergivna. Så ni som sysslar med detta, var försiktiga, ett råd kan vara att ni i fälla exempelvis dokumeterar med bild, katter som ni sedan släpper, fångar man den åter och den är i dåligt skick, ja då är det upp till er. Att komma ihåg är att om man inte vill ta ansvaret för att avliva en fångad katt kan man alltid lämna den till katthem, då blir de ansvariga för avlivningen om så blir fallet. /Christian
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Men man får väl freda sina höns från katter? Det är ett riktigt problem för mig just nu. Har förlorat ett antal kycklingar till katter. Vuxna höns verkar de inte ge sig på, antagligen är kycklingarna inte lika starka och snabba... Jag trodde det var räven (som jag sett stryka omkring) men det blev uppenbart att det var katter som var bovarna när jag såg dem "in action" vid hönsgården.
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Men man får väl freda sina höns från katter? Det är ett riktigt problem för mig just nu. Har förlorat ett antal kycklingar till katter. Vuxna höns verkar de inte ge sig på, antagligen är kycklingarna inte lika starka och snabba... Jag trodde det var räven (som jag sett stryka omkring) men det blev uppenbart att det var katter som var bovarna när jag såg dem "in action" vid hönsgården. Gunspringer- Du har ju inte avlivat någon katt än eller hur? Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter anger följande i 14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren. Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till polismyndigheten. Nu gäller inte den regeln för katt utan bara för hundar, därtill är den bara tillämplig om det är en näringsverksamhet som bedrivs, för hobbyuppfödning gäller inte regeln, detta är rättsprövat och en kvinna blev dömd till ansvar för att ha skjutit hund/ar. Om du har katter som tar dina höns är de väl övergivna eller förvildade eller hur? Förslagvis gillrar du en levande fälla fälla, efter att du ordnat en sådan och sen tillämpar du reglerna ovan, såsom de anges. /Christian
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Man kan ju släppa några terriers på dom. Springer dom då är dom uppenbart förvildade. OBS detta var en satir
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Christian: Nej jag är inte inblandad i någon annan tråd om katter, utan jag ställde bara en fråga! Hade inga som helst baktankar med detta! Tycker dessutom att dina inlägg är mycket bra och utförliga! MVH Fredde
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Gäddan, det är helt i sin ordning, nu har alla god ordning på denna svåra fråga. /Christian
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Gunspringer- Du har ju inte avlivat någon katt än eller hur? Nepps, inte ännu... Om du har katter som tar dina höns är de väl övergivna eller förvildade eller hur? Förslagvis gillrar du en levande fälla fälla, efter att du ordnat en sådan och sen tillämpar du reglerna ovan, såsom de anges. Så fälla, jag får kolla upp vad för fälla som är tillåten för katt...