Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kulor till .22 Hornet

Featured Replies

Publicerat

Det ser ut som om jag blivit pappa till en Hornet, och såsom okunnig på området undrar jag nu vad ni använder för kulor i era hornetar? Tips om lämplig helmantel, samt hårda respektive mjuka halvmantlar emottages gärna!

Pettson

Publicerat

RWS 45 grain hel- och halvmanel skjuter jättebra i min bössa. Helmanteln är ganska trubbig så det borde vara mycket död i den . Dom två täcker upp allt  ;). Enligt rykte så ska hornadys 35 grain v-max vara oerhört mjuk ifall man ska ägna sig åt varminting.

Publicerat

Sierras 45grain varmit hornet är hård fasten den heter varmit.

Och som de flesta sierra kulor skjuter den bra i många vapen (även i hornet sägs det  ;) )

Själv har jag använt den till 222'an för diverse testladdningar och det har även skjutits en del räv med dom laddningarna.

Skulle vilja påstå att den  fungerar utmärkt till "matvilt". (hmmm...dit räknas inte rävarna, bara för klarhetens skull ;D )

Publicerat

använder du .223 eller .224 - modellen? Har testat .223 och den skjuter skit. RWS är ju .224 så det kankse är det som gäller i min

Publicerat

50 grains sako fmj till matnyttigt. 35- 50 grains bly eller hålspets av något bra fabrikat till allt annat.

Publicerat

Jo sakos FMJ skjuter bra i min men hur bra död är det i den? Känns så spetsig  :P

Publicerat
använder du .223 eller .224 - modellen? Har testat .223 och den skjuter skit. RWS är ju .224 så det kankse är det som gäller i min

Jag har bara testat .224 modellen

Publicerat

Den går inte så fort och fungerar enligt mig bättre än dom flesta andra som jag tycker river sönder i synnerhet ripa om man inte kan skjuta huvud / halsskott.

Hornet går att skjuta blyspets med om avståndet är 100m eller mera och det inte tar hårda ben eller stenkrävan. Bättre precision än med sakos helmantel är det svårt att få i en hornet. Det är tyvärr på gränsen att det går att peta ner dom i ett magasin utan att sätta dom rejält djupt. Jag laddar med VV N120 så mycket det går och så även mina kompisar. Räv och sånt har jag använt sierra 40 grains Hp till samt några andra Hp för att inte behöva leta i mörkret efter dom.

Publicerat

Jag tackar för kommentarerna så långt. jag tar till mig alltihopa. Jag ska kanske tillägga att bössan i fråga är en enkelskottare, så begränsningar i magasinslängd innebär inga bekymmer.

Pettson

Publicerat
RWS 45 grain hel- och halvmanel skjuter jättebra i min bössa. Helmanteln är ganska trubbig så det borde vara mycket död i den . Dom två täcker upp allt  ;). Enligt rykte så ska hornadys 35 grain v-max vara oerhört mjuk ifall man ska ägna sig åt varminting.

Även i min bössa skjuter RWS ruskigt tätt dock tycker jag att blyspetsen är hård,har återfunnit flera kulor som inte expanderat alls.

Den kulan jag använder mest är Winchesters 2,9g hålspets,skjuter riktigt tätt och fragmenteras totalt varje gång,ger trots det inte större utgångshål än en tumnagel på räv och hare.

/Micke

Publicerat

Nu blev jag rejält nyfiken. Vad är det för enkelskottare Du hittat? Min contender har alltid haft en speciell plats i min vapen arsenal. Trots att jag sålt den pga att den blev glapp i pipbulten och pipan var helt slut så kan jag inte riktigt glömma dess glansdagar. Bättre precision går knappast att få i en hornet. Jag tycker om kalibern i enkelskottare då dom ger kompakta lätta bössor.

Publicerat

Heeehehehh...

Den som väntar på något gott... Jag kan lägga upp lite bilder så snart licensen är klar och jag lyckats hämta bössan...

Nä, ärligt talat är det en gammal HVA #33, en sån där minirollingblockare, ursprungligen i 8 eller 9 mm kaliber, som har blivit sleevad med ny pipa i .22 Hornet. En helstock är det också. Jag har dessutom en gammal amerikansk målskjutningskikare av lååång model som jag tänkte passa in på den.

Skjuter den vettigt ska den bli min nya kråk- och allt-i-allo-små-och-predatorviltsbössa hade jag tänkt. Dessutom hoppas jag prova på lite "matfågel" med den, därav mina undringar om kulval.

Bild- och skjutbanerapport kommer förr eller senare. Troligen senare...

En fråga till om kulor, när vi ändå är på gäng så att säga; Vart köper ni era RWS-kulor? Jag har använt en del RWS i 9,3, men det är svårt att finna dem tycker jag, och inköpen är mer av sporadisk modell, typ när man råkar ramla på handlare som har dem hemma?

Jag GILLAR RWS kulor! Inte för att jag tror att de är bättre än någon annans, men de är så himla vackra! Spelar ingen roll om det är TIG, TUG, DK, eller vadheterdennudendärkopparhålspetsen, men de vinner snyggastehemladdadepatronenligan på knock-out!

Pettson

Publicerat

Köper på http://www.fritidvildmarksliv.se. Nu har jag även handlat en låda v-max 35 grain. Ska bil kul att testskjuta på vattenflarror  :D