Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bucklar hylsor....

Featured Replies

Publicerat

Har tänkt att skrämma liv i min 8x57 och ladda lite. Mest för skojs skull, men det kan vara bra att ha en alt bössa om något inträffar.

Jag har en RCBS press och verktyg. Normas hylsor, engångs skjutna. Verktyget är isärplockat och regjort före kalibrering.

(Egen skjutna hylsor + ev några som är plockade på skjutbanan. Kan vara svårt att endast hitta de som jag själv skjutit...)

Problem:

När jag kalibrerar halsen och stötter ur tändhatten, så blir det ibland en buckla på hylsan strax nedanför bröstet.

Upplever att det händer när hylsan är "fettad".

Låter jag bli att smörja, så går kalibreringen trögt och hylsan nästan suger fast i verktyget när den ska ur. Men hylsan förblir intakt.

(Får det att funka rätt ok om jag mycket sparsamt fettar 1 hylsa av 4.)

Är det ett vanligt problem? Går det att åtgärda?

Publicerat

Det finns ett evakueringshål på verktyget,

kolla att det är öppet/inte igenbeckat,

sen är det både mängden och typen av smörja som gäller ev justera.

/Christian

Publicerat

Fettbulor är inget nytt problem, vissa verktyg har små utrymningshål för att undvika detta.

Jag har inte så mycket erfarenhet själv av detta men tror du är inne på rätt spår, sparsamt med fett. Det underlättar sannolikt med ett tunnflytande fett också. Leetandkräm har nog lättare för att ge bulor, Lees verktyg har utrymningshål. Jag har en känsla av att det som ofta kärvar mest är expandern i hylshalsen, fetta nogrannare i halsen är utanpå är mitt råd. Eventuellt kan du polera upp expandern.

Publicerat
  • Författare

Det finns ett evakueringshål på verktyget,

kolla att det är öppet/inte igenbeckat,

sen är det både mängden och typen av smörja som gäller ev justera.

/Christian

Hålet är öppet! Använder RCBS egna smörja.

När jag tänker efter så har jag kasserat något ental 7mm hylsor också pga buckla. Men då antog jag att bucklan uppkom i samband med att hylsan ramlade på backen på älgbanan.

Är jag mycket snål med smörja så funkar det, men kalibreringen går trögt....

Publicerat

men kalibreringen går trögt....

Definiera "trögt" :)

Publicerat
...RCBajS egna smörja.

Det är verkligen smörja. Tom Lees tandkräm har större existensberättigande...

Redding/Imperial Die Wax. 'Nuff said.

-- Mats

Publicerat

vaseline funkar.

Publicerat

Redding/Imperial Die Wax. 'Nuff said.

+1 !

Har fatt bucklor nagra ganger och da har alltid RCBS smorjdyna varit inblandad. Nar jag applicerar Imperial Sizing Die Wax med fingrarna sa har jag aldrig det problemet.

Publicerat

Jag kör med Lyman´s sprejflaska. Funkar skitfint men man bör tumla efteråt för att få dom rena.

Publicerat

Även jag har fått bucklor vid användande av RCBS smörja, då i kombination med dyna. Numera applicerar jag densamma med fingrarna och har sen dess inte haft nåt problem alls, har laddat 375 H&H, 300 H&H, 30-06, 6 BR, 8x58RD, 6,5x55 och 45-70. Så jag tror att den smörjan inte är anpassad för dyna trots att tillverkaren hävdar motsatsen.

Nästa gång kommer jag dock ändå att köpa Redding ISDW... ;)

Publicerat
  • Författare

Får prova annan smörja då...!

Publicerat

dom enda gångerna jag fått bukliga hylsor har det varit på normas hylsor...

använder mest lapuas hylsor å då är det inga problem..

Publicerat

Bulor på hylsbröstet = för mycket fett som inte kan komma någonstans..... Rcbs verktyg ger ganska lätt bulor om fettmängden är stor. Visst finns det väl bättre alternativ än deras egen smörja plus dyna men sparsam applicering av smörjan inmasserad i dynan o sen en lätt rullning över dynan med hylsan ger bra resultat - iaf för mig.

Publicerat

bulorna kan bero på annat också som att du har mjuka fina hylsor och lite "trögare fett" som inte hinner undan om man är snabb i presshandtaget. jag provade lite kring detta iom jag har redding utan evakueringshål <_<

kletar man på mycket fett som är lite mer mobilt så hinner det undan i rcbs men i redding blir det bula varje gång.

jag sköt ett bra tag med bulor i bröstet i kal. 8x57js och det spelade mikroskopisk roll i det hela, men störigt var det ;)