Hoppa till innehåll

problem med tändhattar?


tjal

Recommended Posts

Har nyss köpt ett nytt klass 1 vapen i kaliber 308w. Man ville ju som skjuta direkt. Laddade 50 st norma fmj i engångskjutna hylsorna med remington tändhattar. Och fick 2 klick första kvällen. Trodde direkt det var något fel på vapen.

Skickade in vapnet och dem bytte fjäder och sörjde upp det.

Tillbaka på skjutbanan kvällen efter och av 40 skott så ett klick. Prövade då det i annat gevär och klickade där med.

Hem och laddade 100 skott med cci tändhattar, inte ett enda klick.

Idag på älgbanan hade jag tänkt pröva med remington igen. Ett klick av 50. Klickade även i kompisen vapen.

Till saken hör att alla skjutna hylsorna har riktigt tydliga spår av slagstiftet, utom dem klickade. Där syns de knappt. Även i kompisen vapen.

Tändhattar är inte tryckta för långt ner, den sista idag sticker till och med upp lite.

Någon som ha erfarenhet av detta. Har inte handladdat så länge. Kanske 3000 skott ungefär, men har aldrig haft klick. Men blir så konfunderad ändå när de precis händer med ett nytt vapen.

Vad är problemet? Vapnet? Tändhattar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

problemet är nog att tändhattarna sitter för långt ut, tändhatten är inte stum när slagstiftet slår till på den.

och tändhatten ska aldrig sticka ut, det kan vara riktigt farligt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att tillägga också,

efter första anslaget är chansen att man har "förstört" tändhatten utan att den brunnit av stor,

dvs det är sällan som ett andra försök eller tredje lyckas, om det nu inte är så att det är fel på vapnet och anslaget är kort/klent.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, men tandhattarna är inte dåligt ditsatta. Och vad är oddsen på att jag ska lyckats med göra 4 dåliga patroner på 100 skott med bara remington? Men samtidigt varför skulle de vara något fel på tändhattarna just när jag köpt ett nytt vapen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Olika märken på tändhattar är olika hårda och det krävs därmed olika mycket tryck för att få dem på plats. Skiftande dimesnioner på tändhattshålen och varierande grad av föroreningar gör att det krävs litet olika kraft för att sätta hattarna. Har du hårda eller aningen stora hattar (har ingen erfarenhet av just Remington) så kommer du därmed att sätta några utan att de bottnar om du inte trycker extra eller kollar mycket noggrant. Dimensionen på hålet skiljer även, utöver att det finns en variation. S&B har exempelvis små tändhattshål, och funkar bäst med S&B-hattar. Helst undvikes väl dock bäggedera...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det vet jag, är faktiskt första gången för mig med remington med. Men har laddat kanske 600 med remington. Men har bara haft klick med nya vapnet. Men samtidigt känns de inte som om det är vapnet problemet sitter i när jag haft in det en gang, samt att den slår så djupt i alla andra tändhattar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fredrik har rätt,

en sak till, man kan krossa tändhattar om man våldar in dem, då släpper städet i dem och de kommer att att generera klick,

det har hänt mig en gång på lite över 20 000 handladdade pilar,

men jag kände nästan att det hände.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, men tandhattarna är inte dåligt ditsatta.

Det är de visst:

Tändhattar är inte tryckta för långt ner, den sista idag sticker till och med upp lite.

Den meningen bevisar att du inte har förstått hur tändhattar funkar. De ska tryckas hela vägen in - och lite till - i ett rengjort läge.

Ifall du sätter dem för grunt så kommer de inte kunna antändas eftersom städ och tändsats inte har kontakt.

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jao, men de va bara på en av dem.

Och de kan mycket väl vara så jag slarvat.

Men min oro är ju att de ska vara fel på vapnet då de bara klicka med den och ingen annan.

Mitt förra vapen jag laddade till där fungerade de klanderfritt jämt.?

Men ni tror inte de e vapnet. För jakten börjar på söndag. Och vill inte möta björn med ett klickade vapen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara använda CCI eller köpeskott till jakten,

de har väl aldrig klickat för dig?

jag tror att du oroar dig för mycket.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...