Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Finnspets-Laika=Allround hund?

Featured Replies

Publicerat

Är det nån här som känner till en kombination av Laika-Finnspets och i så fall,funkar det.. ::)

Publicerat

Varför denna övertro på blandraser hit å dit...??  ::)

Publicerat

Satsa på en renrasig så har du ett hum i alla fall på vilka jakliga egenskaper du kan förvänta dig  ;)

Publicerat
Satsa på en renrasig så har du ett hum i alla fall på vilka jakliga egenskaper du kan förvänta dig  ;)

Kan bara hålla med, blanda hit och dit bland raserna känns väldigt osäkert.

Annars har jag ett tips....

Satsa på en Vorsteh och du kommer aldrig mer att fundera på en annan hundras  ;D ;)

Publicerat
Är det nån här som känner till en kombination av Laika-Finnspets och i så fall,funkar det.. ::)

Svarar här, såg att du ställt frågan i min presentation också.

Har inte träffat på någon sån blandning, och har väl inte någon erfarenhet av finskspets heller. Men du ska inte behöva korsa en laika för att få skärpa. En rastypisk laika är en allroundhund med stort rovviltintresse och bra skärpa.

Vad hade du tänkt använda den till?

Publicerat

Kan bara hålla med, blanda hit och dit bland raserna känns väldigt osäkert.

Annars har jag ett tips....

Satsa på en Vorsteh och du kommer aldrig mer att fundera på en annan hundras  ;D ;)

Om du kan lova mig en dreggel fri vorsteh så ska jag fundera på det..
Publicerat

Finns väl aldrig några garantier vad det blir vare sig det gäller renrasiga eller blandhundar.Min tanke är att få laikans kropp, långbent, hög,sök och få finnspetsens jaktlust, skärpa.Nog fasiken vet jag väl att det inte går att bara blanda och tro att man får det jag skriver,men fantisera kan man ju.Men NEJ TACK till en dregglande vorsteh.

Publicerat

Har inte träffat på någon sån blandning, och har väl inte någon erfarenhet av finskspets heller. Men du ska inte behöva korsa en laika för att få skärpa. En rastypisk laika är en allroundhund med stort rovviltintresse och bra skärpa.

Tror ej,men jag vet inte säkert,men en hund med den skärpan som en finnspets har tror inte jag finns,har du sett någon annan hund stå och lyssna efter fågel som flyger och sätter sig 3-400 meter bort och få förnyat skall på en sån,eller spårar en luft löpa,säkert finns det men bland finnspetsar är detta inte ovanligt.Min tanke med en kombi är att få en lite robustare hund som kan jaga lite längre in på höstarna fast det kommit snö,här tar ju jakten slut med hund i slutet på okt pga,snö djupet,och då gäller det i första hand jakt på mård.Jag vet att det finns jätte duktiga Laikor som funkar som vilken Finne som helst,men tror inte att dom är allt för många,så då var min tanke att spä på det med lite anlag av en Finne... :-
Publicerat

Kan hålla med dig att som ren fågelhund så är väl både Finsk o Norrbottensspets bättre än laikorna. Även om det finns laikor som funkar på fågel. Men till mindre rovdjur som mård o mink kan du nog lika gärna köra en renrasig laika. 

Publicerat

Jag känner en hel del som helt tappat tron på laikan just i hänseende vad gäller sök och de små rovdjuren.....

Duktiga vid arbetet med djuret det jagar men mindre bra på att själv fixa fram en situation ?

Kom igen nu låt mig få slå ett slag för finnspetsen.

Publicerat
Kan hålla med dig att som ren fågelhund så är väl både Finsk o Norrbottensspets bättre än laikorna. Även om det finns laikor som funkar på fågel. Men till mindre rovdjur som mård o mink kan du nog lika gärna köra en renrasig laika. 
Men det är ju den kominationen jag är ute efter..
Publicerat

Men det funkar inte du landar där efter en par år med en handfull hundar som var och en är experter inom sitt område. ;D ;D ;D

Publicerat
Jag känner en hel del som helt tappat tron på laikan just i hänseende vad gäller sök och de små rovdjuren.....

Duktiga vid arbetet med djuret det jagar men mindre bra på att själv fixa fram en situation ?

Kom igen nu låt mig få slå ett slag för finnspetsen.

Kan väl inte påstå att det stämmer på min Laika, det som jag är mest nöjd med är förmågan att finna vilt.

Publicerat

farsgubben har för många år sedan haft en blandras mellan väst-sebirisk laika och finnspets han jagade bara tjäder med den....Den hade ett stort rovdjursintresse men det försökte han få bukt med......det var en ojämn hund, som jagade gudalikt vissa dagar och andra HELT värdelöst....men pappan till hunden...som var laika  jagade ägaren massa olika saker med....tex mård....tjäder...hare......om man ville att den skulle driva hare visade man bara en hartass....tjäder tjäder en klo....osv........funkade tydligen..

• 4 months later...
Publicerat

har sett en finnspets skälla på gris så nog finns där lite skärpa i vissa av dom i alla fall...

• 2 months later...
Publicerat

Musköt om denna din tes om rastypisk stämmer!! Så är tyvärr många Laikor inte rastypiska, Dom bästa jaktligt som jag fått jaga med har tyvärr varit lite för skarpa. Detta även mot folk och andra hundar, Kort sagt ALLT.

Men jaga det gjorde dom något gudomligt, Om jag fick välja så valde jag nog de jag nämnde sist..

Björnhunden

Publicerat

Ja du Björnhunden.

Det har väl diskuterats ett antal gånger. Tråkigt nog finns väl problemet inom ett antal raser. Men jag tror ändå inte att lösningen är blandrasavel.

• 6 months later...
Publicerat

Visst kan man få bra hundar av blandraser,men det är rätt kortsiktigt tänkt.

För blir det en riktig topp hund hur ska du då avla vidare på den ???

Nej skaffa en finne av rätt sort så kommer du inte att ångra dig  ;)