Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

färs på rådjur

Featured Replies

Publicerat

Hej hur funkar det att göra färs på rådjur behöver man tillsätta nånting eller kan man bara mala och tillaga?

Publicerat

Jag brukar bara malaoch laga. Med en liten parantes att man kan ju välja när man tar dom, så att man får så mycket/lite fett som man vill ha. Det lyxet får man sällan i affären =)

Publicerat

Tycker att rådjursfärs väldigt lätt blir torr och tråkig.

Jag brukar blanda den 50/50 med fläskfärs, blir kalasgoda köttbullar av det.

Publicerat
  • Författare

tack för svaren ska prova att både blanda och köra ren rådjursfärs.

Publicerat

Jag tycker det är att förstöra färsen genom att blanda ut den. Lika bra att köpa all färs på ICA i sådana fall.

Anpassa hellre matlagningen efter råvarorna.

Publicerat

Bästa (enligt mig då) är ju att spara en del av fettet från älgköttet när man styckar älg under hösten och mala ner i portioner av lagom mängd och ta upp en sådan påse ur frysen samtidigt med rådjursfärsen och blanda i, för hur det än är så är rådjurskött väldigt magert och blir lätt smaklöst pga avsaknaden av fett.

Publicerat

Vi har riktigt bra hemma lavad fläskfärs,

att blanda den med lite viltfärs för att höja fetthalten och smakerna rakt över är inget fel anser jag, Sajmon har iofs rätt man måste beakta vad man blandar med och Jämtas idé är ju väldigt kittlande och intressant.

/Christian

Publicerat

Jag tycker gott att man kan blanda i lite fläskfärs för fettets skull. Det försämrar eller försvagar inte smaken tycker jag.

Men vill man inte det så finns det ju andra sätt att få färsrätter att bli saftigare.

Till exempel tillsätta färskost i färssmeten. Det brukar jag göra.

Blanda även grädde med ströbröd och blanda i färsen.

Mvh John

Publicerat

Beroende på maträtt (och humör...) så kör jag den ren, blandar med vildsvinsfärs eller ev fläskfärs. Allt funkar om man gör "rätt".B)

Publicerat

Gör massor av burgare på viltfärs.

Gjorde 1800 en vecka.. :D

Blanda med vildsvinsfärs är kalas.

Krydda o blanda gärna i viltfond, hp sås, lök o lite annat gott..

• 3 months later...
Publicerat

Brukar inte blanda viltfärsen, men instämmer i att blanda älg/vildsvinsfärs. Det blir kanonfina burgare.

Fast inte om man gör som polaren och försöker göra det med 200kgs trafikskadad galt med tillhörande galtsmak...

Publicerat

Grädde funkar annars väldigt bra när man vill 1/ göra färsrätten saftigare och 2/ göra den mer smakrik.... Så jag brukar inte blanda ut viltfärsen med fläskfärs utan spä på med grädde istället, speciellt när man gör köttbullar/pannbiffar.

Publicerat

Grädde funkar annars väldigt bra när man vill 1/ göra färsrätten saftigare och 2/ göra den mer smakrik.... Så jag brukar inte blanda ut viltfärsen med fläskfärs utan spä på med grädde istället, speciellt när man gör köttbullar/pannbiffar.

+1 på det!