Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpa nytt kikarsikte 3-9x40, vilket hade ni valt?

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Har nyligen köpt min första bössa (Sako Forester 308) som nu bör få sig ett sikte.. mestadels kommer jag jaga älg på pass samt några skidturer på vintern för lite toppfågeljakt.

Tänker mig att 3-9x40 bör täcka mina behov ypperligt.. det är ingen fråga om vakjakt eller i svagt ljus.. belyst behöver jag inte till min jakt...i dagsläget iaf.. :)

Kikat runt en hel del och fastnat för antingen ett Bushnell Elite 4200 eller ett Leopold VX-II.

Vilket av dessa hade ni föredragit? Och varför den ena före det andra..?

Avslutningsvis.. ingen som känner någon eller som sett någon annons där någon av nämnda kikare ska säljas beggat.. ??

Mvh Scr

Publicerat
  • Författare

Ok, ska kolla Burris oxå.. men vad jag kunnat läsa mig till är det inte riktigt samma kvalité på dom.. ?

Eller?

Publicerat

HÅLLER BURRISEN LIKVÄRDIG ELLER BÄTTRE ÅN LEUPOLDEN,ELIT SIKTENA ÄR RIKTIGT FINA DOM OXÅ EN ANNAN BUDGET VARIANT ÄR ATT KOLLA EFTER Bausch & Lomb DÅ DESSA ÄR EN ELIT INNAN DOM DÖPTES OM......

Publicerat

Lägg till Sightron SII Big Sky på listan. När det gäller sikten av "amerikansk" typ, dvs en-tums tub, icke medförstoring, m.m. så tycker jag att Big Sky är bland de bättre.

Stor skillnad mot den gamla SII serien.

VXII 3-9X är annars ett säkert kort för dagtidsbruk (har haft 4 stycken) Den kostar 3600-3800 kr. på vissa nätsajter.

Bushnell Elite 2,5-10X40 är ett riktigt bra sikte. Numera har de tagit bort 3200/4200 i namnen, och kallar siktena för "Elite" bara.

Såg att Midway säljer den för drygt 4700 kr, och då hade den blivit mitt val.

Du kan säkert få ännu billigare om du orkar importera från en utländsk näthandel.

//Danne

Publicerat

Bushnell Elite 3200 och Leupold VXII är i samma kvalitetsklass enligt mig. Elite 4200 lite bättre. Bushnell Elite tycker jag är mer prisvärd än Leupold av samma kvalitet. Men på plussidan Leupold är att deras garanti är väldigt bra, även om du importerat än leupold så ska det gå att lämna in den här i Sverige. oavsett om du väljer ett Bushnell Elite eller Leupold så rekommenderar jag att du köper från USA. Har själv köpt 3st Kikarsikten från TheOpticZone(TOZ), kan rekommendera dom.

Har själv även ett Burris Fullfield II 3-9x40 och tycker att det rent optiskt är bra och kan jämföras med Elite 3200 och VXII. Nackdelen med Burris är att hela okularet följer med när man ändrar förstoring vilket är dumt när man som mig vill ha Flip Opens linsskydd.

Vore jag dig skulle jag valt Bushnell Elite 4200 3-9x40 som TOZ söljer för 229 dollar. Med frakt och tull blir slutpriset ca 2300kr när du fått hem det.

Men det kan ta ca 3 veckor innan du har det hemma. Har du bråttom eller är rädd för att Internet handla från utlandet så tror jag att Redfield Revolution 3-9x40 kan vara ett bra kikarsikte för det du tänkt använda kikarsiktet till. Det kostar ca 2000kr här i Sverige. 30års garanti. Tillverkat i Leupoldfabriken och sägs vara i stort sett likvärdigt ett Leupold VX1.

Publicerat

Hade köpt ett burris fullfield 2 hos Lars erik på Jaktbutiken.com för 2200kr. 30 års garanti och bra kikare, har en själv som extra.

Publicerat

Jag kan också rekommendera theopticzone.com. Köpte två stycken VX-R av dom som jag lät skicka till en kompis som jag besökte i USA, allt gick hur bra som hellst, bra service om man har frågor, snabb leverans och under halva priset jämfört med Sverige.

Kan ju ta någon vecka extra jämfört med beställning inom sverige men jag har inte hört någon som haft problem när dom handlat därifrån..

Vad gäller siktena kan jag inget säga om för/nackdelar på modellerna du nämner, men jag gillar leupolds garanti..

Lycka till!

Cris

Publicerat

Bushnell Elite hade jag valt.

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen allihopa.

Jag har kikat på att köpa från US & A men med tanke på att jag vill ha kikaren så snart som möjligt för att hinna träna inför älgjakten så faller det på tidspressen..

Dök upp en Blocketannons igårkväll där en kille sålde just ett Leo VX-II 3-9x40, köpt i USA i år.. 2700:- kändes som ett ok pris, det har trots allt inte suttit på någon bössa ännu utan ligger kvar i originalkartongen..

30 års garanti och ett vettigt allroundsikte gjorde att jag slog till.

Mvh Scr