Publicerat April 1, 200620 yr Hejsan! Jag har en liten stilla frågan som jag tänkte ställa. Det är så att jag har köpt en "ny" bössa, en Sako L46 i kaliber 25-20win och jag tänkte höra med er vad man ska toppa en sådan här skönhet med? Det som förvillar mig mest är att den ska andvändas mycket till träningsskytte men kommer även att andvändas på rävåteln och på vildkaninerna. Känns som att det enda att toppa den med är ett Zeiss eller Swarre 8x56. men vill ej ha ett sådant klumpigt sikte på för jag tycker att det tar väck all charm från bössan! Så hur ska jag göra för att få charm och praktik att hamna i vartannat? Har kollat runt lite på Pecar 3-7x35 vilket känns bättre än ett jättestort 56 sikte. Vet att ni har sagt här på forumet att ett Pecar 3-7 har relativt bra mörkeregenskaper. Så vad säger ni? Stort och pajja chamen eller litet och smäckert och behålla charmen men kanske sänka den praktiska andan lite? MVH/Jocke
Publicerat April 1, 200620 yr Varför inte prova ett gyllene mellanting, dvs. 42 mm? Med en dylik kikare av god kvalitet får du ju både vettiga ljusegenskaper och en kikare som nog inte blir särskilt klumpig på den smäckra bössan. Begagnat finns det ju dylika i både fasta och variabla varianter. Kan du stå ut med fast förstoring så kan man man hitta t.ex. zeissar i i 6x42 till en riktigt rimlig peng. Jag har själv en sådan, som jag provar på min lill-Sako. Pettson
Publicerat April 1, 200620 yr Varför inte prova ett gyllene mellanting, dvs. 42 mm? Med en dylik kikare av god kvalitet får du ju både vettiga ljusegenskaper och en kikare som nog inte blir särskilt klumpig på den smäckra bössan. Begagnat finns det ju dylika i både fasta och variabla varianter. Kan du stå ut med fast förstoring så kan man man hitta t.ex. zeissar i i 6x42 till en riktigt rimlig peng. Jag har själv en sådan, som jag provar på min lill-Sako.Pettson Japp jag har kollat runt lite inom det spannet också. Har en 4x32 swarre liggande hemma men tycker att denna är i minsta laget till vaktimmarna. En 6x42 fast har du ju helt rätt i skulle vara ett allternativ facktiskt i och med att alla avstånd som det kommer att skjutas på är max 100m (vilket för övrigt är rekomenderat max avstånd för denna kaliber) Men det som är lite roligt i kråksången är att ett Pecar 3-7x35 kostar i runda slängar max 2500kr begagnat och ett Zeiss eller S&B 6x42 kostar runt 3-4000kr begagnat.. undrar om man tjänar så mycket att det är försvarbart med så mycket extra pengar : Det är väll tysk kvalitet alla tre så man bör ligga ganska bra till även med en Pecar? Men Jag tackar och bockar för tipset Pettson! MVH/Jocke P.S kommer att kolla runt lite på fasta kikare av tysk kvalitet nu också D.S
Publicerat April 1, 200620 yr Jag har använt ett zeiss 6x42 under ett antal år som vakkikare på räv. Den satt monterad på en contender under ett antal år. Det funkade ypperligt. Nu finns det ju kompaktmodeller av andra fabrikat också som leupold och det är nog inget dåligt alternativ. Vridmontage med två olika kikare då?
Publicerat April 1, 200620 yr Jag har använt ett zeiss 6x42 under ett antal år som vakkikare på räv. Den satt monterad på en contender under ett antal år. Det funkade ypperligt. Nu finns det ju kompaktmodeller av andra fabrikat också som leupold och det är nog inget dåligt alternativ. Vridmontage med två olika kikare då? Vridmontage är tyvärr inte aktuelt för mig som är student. Ligger efter med ett vridmontage till min 6,5:a och den går före i och med att den än så länge klarar alla 4 klasserna. Men ett Zeiss 6x42 borde i och för sig fungera klanderfritt tycker jag. : Leupold kan vara ett alternativ, men har dåliga erfarenheter av Leupold i mörker tyvärr MVH/Jocke
Publicerat April 4, 200620 yr Behåll charmen tycker jag!!! Prova med ett smidigare sikte först, du lär ju märka om mörkeregenskaperna inte räcker till... Har du nån bild på bössan?
Publicerat April 4, 200620 yr Behåll charmen tycker jag!!! Prova med ett smidigare sikte först, du lär ju märka om mörkeregenskaperna inte räcker till... Har du nån bild på bössan? Jag bor ju i Halland som sagt..och min handläggare är inte den snabbast Brukar vara runt en - en och en halv månads väntan och det har gått en månad nu cirka så den bör komma nu i veckan, har den gjort det så ska det fotograferas i helgen. Då kommer jag även att göra nya tappra försök att ta bra bilder på min 6,5:a för dom som undrar när dom bilderna kommer. MVH/Jocke