Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Silltrut

Featured Replies

Publicerat

Vad jag förstått häckar två underarter av silltrut i Sverige; Larus fuscus intermedius på västkusten och Larus fuscus fuscus på östkusten. Under de senaste femton åren har den svenska östliga populationen fuscus minskat medan den västliga populationen intermedius istället har ökat. På vissa sträckor utmed västkusten kan man t o m se mer silltrut än havstrut.

Världspopulationen på all silltrut uppgår till ca 680 000–750 000 individer (enl IUCN) och världspopulationen av underarten Larus fuscus fuscus endast 20 000 häckande par.

Skulle det gå att få silltruten laglig för jakt i län som ligger mot västkusten (t ex Västra Götaland och Halland)i o m att underarten där inte är hotad?

Publicerat

Jag vet ärligt talat inte och spontant känns det kanske lite svårt men jag ska ta med mig frågan in i arbetet med vårt nya jakttidsförslag som vi precis börjat jobba med.

• 3 years later...
Publicerat

Väcker denna fråga igen.

Finns det några planer på att införa silltruten med övriga vitfåglars jaktid eller åtminstone införa den i skyddsjaktsparagrafen?

I sthlm är silltruten nästan lika vanlig som fiskmåsen,gråtrut och havstrut kommer långt efter i population så något skyddsbehov för artens bevarande kan knappast föreligga längre.

Något som finns på agendan?

/Mike

Publicerat

Rödlistad som Nära hotad, där stammen minskat sedan 70-talet men nu stabiliserat sig på en lägre nivå. Eftersom man inte vet varför den minskade så finns det fortfarande oro för att minskningen ska skjuta fart igen.

Tror knappast att allmän jakt på silltrut vore lätt att få igenom.

Men i Sthlm ser man gott om dem, ja.

Publicerat

Okej,ingen chans att få in den i skyddsjaktsparagrafen för kommuner och flygplatser eller ska jag vända mig till länsstyrelsen istället?

/Mike

Publicerat

Jakttidsberedningen är en av de saker som departementet gav i uppdrag till Jaktlagsutredningen att utreda, dvs man var inte nöjd. Utredningen lades ned och nu ingår frågan i NV:s viltstrategi som presenterades i Almedalen. Vi vet inte vad regeringen gör med frågan, men det är nog ingen djärv gissning att det kommer någon form av nyordning. Kanske nästa år, då det "är dags", om vi ska följa tidigare tidsintervall med översyn ungefär vart tredje år.

Oavsett vad lär det inte ske några ändringar i jakttider, annat än eventuella helt nödvändiga sådana, innan dess. Detta hanteras inte som löpande frågor annat än om det är akut, utan man gör en översyn då och då.

Tar med mig och oss synpunkten.

Publicerat

Min fråga är var man har tittat om man tror att silltruten är nära hotad?

Här på västkusten är minst hälften av trutarna som kommer in vid jakt just silltrut, och det finns en och annan även av de andra arterna här om man säger så.

Publicerat

Fåglar inventeras löpande genom flera olika system. Se www.fageltaxering.lu.se respektive Rödlistan från Artdatabanken.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.