Publicerat Augusti 17, 201114 yr Var ut och skulle locka på lite Råbock idag i hopp om att knipa mitt första rådjur... Frågade storebror ifall han sett något djur när han varit på joggingrundor och han sa att han hade sett för ganska länge sen på ett närbeläget ställe... Så jag knallade dit och satte mig och vänta... Började inte locka direkt utan lade ner grejerna och satte mig bekvämt på en bergklack som erbjöd bästa utsikten samt gömde mig ganska bra... (finns inget torn i närheten) Tog fram telefonen och skrev ett meddelande till flickvännen samt ett åt kompisen att nu är jag ute och väntar på Kökarbocken... När jag skickat meddelandet och tittade upp så ser jag att ett djur har kommit fram på ängen, men det var buskage ivägen... Tittade i kikaren och konstaterade att det var en ganska fin bock... Nu började pulsen stiga... provade lägga upp bössan på ett gammalt kamerastativ som jag skulle ha som skjutstöd, men jag konstaterade att det inte var så bra... Så istället lade jag mig ner och tog stöd från berget... Bocken gick ut i en öppning i buskaget, och jag bara väntade på ren bredsida... Bredsidan kom och skottet gick... Bocken gick i marken direkt och mer än så visste inte han... Första rådjuret för mig och första bytet med nya bössan (iaf i min ägo)... En Sako 75 30-06... Avståndet var ca 70m vilket passade perfekt då bössan är inskjuten så... Perfekt lungskott blev det... Och jag är glad ... 6 taggar hade han...
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Grattis! Misstänker att pulsen ekade i öronen på dig efter att skottet gått Det gör det fortfarande på mig efter någon schysst jaktsituation