Publicerat Augusti 17, 201114 yr Ja som överskriften lyder så sitter jag och funderar på att fara och försöka att ta sig ett rådjur men då undrar jag vilken ammo som är ett bra alternativ till rådjur med 308 och var man ska sätta skottet på dom för minsta förstörning För att ammon jag har hemma är vulkan och nosler PS är helt ovan med allt inom rådjursjakt så kom gärna med fler tips och tankar Tacksam för snabbt svar
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Nu har jag iofs ingen 308W. specifikt men har skjutit en hel del rådjur med kula genom åren. Absolut minst köttförstöring har jag haft med Swift A-frame som ju är en bondad kula som inte torde hinna öppna upp så mycket i ett rådjur. Sedan har jag använt mig av RWS TIG, Alaska, Nosler och Vulkan. Av dessa är Alaska min favorit, iaf till 6,5:an.
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Jag har bara erfarenhet av oryx o ballistic tip i 300 Winchester Magnum o med oryxen så ramla dom 5 st rådjuren i backen direkt som jag skjutit o inte mycket köttförstöring blev det häller o ballistic tipen hunting sköt jag ett rådjur o några rävar o rådjuret sköt jag lite snett framifrån o det var bara skit inuti o rävarna blev halva så skulle jag jaga mat vilt så blev det oryx. Mvh.
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Hej, har skjutit ett antal rådjur med 308w. Jag har senaste tiden använt Remington accutip. De är billiga och håller ihop bra. Jag har även skjutit med remington BST och Remington Coreloct express, de har fungerat bra även de, men den förstnämda föredrar jag.
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Mnst köttförstörning får du ju naturligtvis om du skjuter bakom bogen. Eller halsen.........men det eju lite svårare....
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Har skjutit 2 st bockar nu i år med Sako Hammerhead 11,7 gr. En rakt framifrån och en snett uppifrån/sida (jakttorn 30m). Båda föll på plats, knall och fall. Kan tyckas lite overkill med 11,7 gr på rådjur men då har jag i allafall lite marginal och slipper jobbiga eftersök. Väldigt liten köttförstöring hittills med tanke på kaliber. Skitnöjd med Sako Hammerhead kulan, fina träffbilder på skjutbanan och god effekt när det behövs "in real life".
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Författare Okej så då avråder ni mig att inte använda vulkan eller noslern
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Sluta fnula så mycket, jaga mer. Det kommer att gå bra och det är roligare än att sitta inne o titta ut. /Christian
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Författare Jo ja vet men det är så många kompisar och min käre far som dumförklarar mig när jag använder dom kulorna till rådjur Och förästen när är det bäst tid att vaka på rådjur och vad ska man mest tänka på är det som all vak jakt eller??
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Jo ja vet men det är så många kompisar och min käre far som dumförklarar mig när jag använder dom kulorna till rådjur Och förästen när är det bäst tid att vaka på rådjur och vad ska man mest tänka på är det som all vak jakt eller?? Du kan använda dina vulcan på rådjur, provat denna på de älg gris och rådjur, sätt skottet bakom bogen helst mellan revbenen ta det bössan är inskjuten med! rådjur är inte så kräsna
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Du kan använda dina vulcan på rådjur, provat denna på de älg gris och rådjur, sätt skottet bakom bogen helst mellan revbenen ta det bössan är inskjuten med! rådjur är inte så kräsna Instämmer skjuter du i bogbladet spelar det ingen roll vad du skjuter med för det blir skit kvar skjuter du bakom bogen funkar det mesta. Jag har skjutit nästan alla min rådjur med BST 9,7 g i min 308. Djuren blir kvar på plats och det är det viktigaste, har skjutit någon bock lite väl lågt men djuret låg ändå. Polaren sköt en bock på exakt samma sätt med en oryx och den fick vi gå efter.
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Författare Okej men då vet ja Då blir det att prova lyckan i kväll då