Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Värt att skicka på bedömning om ev. brons?

Featured Replies

Publicerat

Ska koka detta i helgen och ska naturligtvis ha hel skalle, vilket jag tycker är snyggast. Jag tror inte att det är nå brons på den men man kan ju få den bedömd eller va tycker ni?

Vad jag har kunnat komma fram till enligt mina mätningar så är dem sådana:

Stånglängd: 125

Utlägg: 12,5

Sen får man väl se vad vikten blir när man är klar med trofeén :).

post-4759-0-01562400-1313669732_thumb.jp

post-4759-0-31140000-1313669761_thumb.jp

Publicerat

Jag är ju ingen rådjursjägare men det var riktigt trevliga horn o ja tycker att du ska få dom bedömda :D

Grattis te bocken :D

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Ja jag tror jag ska göra de :)

Publicerat

...alltid svårt att avgöra på bild, men jag tror nog också det är värt en bedömning. Hornet ser ut att vara ett gränsfall. Kanske saknas lite volym (massa) för att nå hela vägen fram till en bronspeng. Men som sagt långt ifrån kan det inte vara i så fall. Hur som helst är det ett snyggt horn ;)

Publicerat

Vacker trofe!

Förmodligen var det en äldre bock om man ser på den grova pärlingen.

Svårt att gissa om den kan nå medalj genom att endast titta på bilder, eftersom vikten är den viktigaste

parametern i poängsättningen.

Koka, blek och låt den torka i 3mån.

väger den sedan närmare 350g. (sågad) eller plus 90g. (helskalle)

så är det värt att låta mäta den.

Även om den inte når medalj är det kul att ha poängen på en trofe för att sedan ha som referenshorn ,

mycket enkelt att sedan hålla upp ett horn brevid och se om det är bättre eller sämre.

Publicerat
  • Författare

Nu har jag kokat det och gjort det klart, bara blekning kvar och det tar jag på Onsdag :), vad tror ni ska väga på Onsdag kväll, innan det har torkat och gått 3 månader? Svårt att säga så klart, men nån kanske vet lite iaf, nyfiken.

Publicerat

Ska koka detta i helgen och ska naturligtvis ha hel skalle, vilket jag tycker är snyggast. Jag tror inte att det är nå brons på den men man kan ju få den bedömd eller va tycker ni?

Vad jag har kunnat komma fram till enligt mina mätningar så är dem sådana:

Stånglängd: 125

Utlägg: 12,5

Sen får man väl se vad vikten blir när man är klar med trofeén :).

Öhh, om hornen verkligen är 125cm långa så är det nytt världsrekord... jag antar att du menar 21,5cm... ;)

Vacker trofé men såhär på bild så tror jag inte att det blir nån medalj. Det du ska göra är att väga hornen för 80-85% av poängen sitter i vikten och jag har har själv horn som väger bly och andra som väger luft d v s en del väger mer än de ser ut o andra väger mindre. Generellt är gränserna för trofé på torr trofé (3 månaders torkning) 440g inkl skalle brons, 490g inkl skalle silver, 540g inkl skalle guld. 24timmars torr trofé tappar generellt ca 10-12% i vikt d v s om du väger den 24 timmar efter kokning så tappar en 500g trofé ca 50-60g.

Publicerat
  • Författare

Stånglängden ska va 25,1 :P

Publicerat
  • Författare

Jag har kokat och tagit bort precis allt vad kött, slam och bråsk heter. Och det gjorde jag förra veckan, men det va 2 st äckliga likmaskar i skallen imorse och det luktar satan, sköljde av det och la det i vatten en stund och det blev bra. Blir det bra när jag har blekt skallen eller varför blir det såhär?

Publicerat

Jag har kokat och tagit bort precis allt vad kött, slam och bråsk heter. Och det gjorde jag förra veckan, men det va 2 st äckliga likmaskar i skallen imorse och det luktar satan, sköljde av det och la det i vatten en stund och det blev bra. Blir det bra när jag har blekt skallen eller varför blir det såhär?

Sålänge det finns nåt kvar för masken att äta så kommer de att göra så. Att skallen också luktade illa är ett tecken på att skallen inte är helt ren. När du bleker skallen försvinner en del av resterna för de lossnar av väteperoxiden och det blir bättre.

Publicerat
  • Författare

Vägde denna skalle nu, på en rapala digital fiskevåg, hittade inget bättre. Och jag har inte blekt detta bara gjort det helt redo för blekning. det har stått helt orört nu i snart en vecka och det vägde nu på denna våg 420 gram.

Publicerat

Vägde denna skalle nu, på en rapala digital fiskevåg, hittade inget bättre. Och jag har inte blekt detta bara gjort det helt redo för blekning. det har stått helt orört nu i snart en vecka och det vägde nu på denna våg 420 gram.

Är vikten med hel skalle så är den inte tung nog för att få medalj. Är det vikten med såga skalle så ligger den på en bra brons och möjligen t o m en silver.

• 3 weeks later...
Publicerat

Vad tror ni om dessa då?

af220111219112688.jpg

Publicerat

Vad tror ni om dessa då?

af220111219112688.jpg

Mycket stiliga.

Publicerat

Vad tror ni om dessa då?

af220111219112688.jpg

Det är mycket vackra horn så du har nog ingen överhängande risk för att få avdrag. :)

Låt dem torka 3 mån efter kokning och väg dem sen och låt vikten avgöra om det är läge för bedömning, som det står ovan ligger gränsen vid ca 440 gram för en helskalle.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Lite bilder på hornen :) Ska låta torka i 3 månader nu :).

post-4759-0-33388400-1317834260_thumb.jp

post-4759-0-67880800-1317834439_thumb.jp

post-4759-0-43592700-1317834537_thumb.jp

post-4759-0-46645100-1317834613_thumb.jp

post-4759-0-03878500-1317834672_thumb.jp

Publicerat

Lite bilder på hornen :) Ska låta torka i 3 månader nu :).

Den sista lär få avdrag för för stort utlägg, personligen tycker jag dock att brett utlägg är mycket snyggt!

Publicerat

jäkligt grann bock, vad mäter utlägget i cm upptill på hornet?

Publicerat
  • Författare

jäkligt grann bock, vad mäter utlägget i cm upptill på hornet?

Där har jag inte mätt, men i mitten av hornet, på ded bredaste stället är det 12,5cm ( 50% ) av stånglängden :).