Publicerat Augusti 18, 201115 yr Köpte en Husqvarna 8x57 M98 med mycket ammunution förra veckan, åkte idag till skjutbanan för att skjuta in den. Siktet stod lite fel så det blev 8 skott innan det stod rätt. Provade sedan 2st Norma Alaska 12,7gram med blyspets men då slog slagstiftet hål på tändhatten efter det så provade jag igen med övningsammo igen å då såg det normalt ut. Ammon är köpt slutet 70 till mitten på 90 talet, hyllsorna är lite mörka men ingen ärg eller tecken på fukt. Jag antar att slagstiftet inte mår så bra av att det går hål i tändhatten? Tror ni att det är ammunitionen eller kan det vara något med slagstiftet som är fel? Hur gör man om man vill kolla på slagstiftet för att se hur det ser ut, ska man lämmna in bössan eller kan man dela slutstycket själv?
Publicerat Augusti 18, 201115 yr Du får vara beredd på att den gamla ammon kan vara kass, om du inte har genomslag på ny ammo och inte heller konstigt utseende på th:s på den är det inget fel på pangen, tror nog inte att det är det heller. Genomslagen kan ge en del skit i slutstycket, men inte mer än att en M98 skall klara det. För att ta isär det, som iofs är enkelt att göra, anser jag nog att du skal ha en "vän" med dig som fatiskt kan mecka puffa. /Christian
Publicerat Augusti 18, 201115 yr Kan det varas så att din pipa är skitig så du får höga tryck av den anledningen. Jaktmatchen är lättare laddad och då håller hatten. Jag tror personligen mer på Chris teori om att ammon kan vara gammal, även om jag pangat mycket gammal ammo utan att se något fel på den. //
Publicerat Augusti 18, 201115 yr Författare När jag tittar närmare på tändhattarna på alla skott jag sköt så ser jag att det det ser ut som om det har bubblat lite runt själva träffen av slagstiftet. Kanske varit på väg att gå hål även i dem! Pipan rengjordes ordentligt i gårkväll! Kan slagstiftet brännas sönder av att det går hål i tändhatten? Eller vågar man prova lite mera av ammunitionen?
Publicerat Augusti 18, 201115 yr När jag tittar närmare på tändhattarna på alla skott jag sköt så ser jag att det det ser ut som om det har bubblat lite runt själva träffen av slagstiftet. Kanske varit på väg att gå hål även i dem! Pipan rengjordes ordentligt i gårkväll! Kan slagstiftet brännas sönder av att det går hål i tändhatten? Eller vågar man prova lite mera av ammunitionen? Hur är pipan "rengjord"? Mvh
Publicerat Augusti 19, 201115 yr Författare Hur är pipan "rengjord"? Mvh Rengjord med solvent mässingsborste tyglappar lite olja och sedan torrdragen med tyglappar! Jag satt 3 tim i natt å rengjorde å smörjde, drog av ett par smällar nyss. Inga hål i tändhattarna men det blir kragar runt där slagstiftet träffat. Är detta ett problem? Vad göra åt det?
Publicerat Augusti 19, 201115 yr Rengjord med solvent mässingsborste tyglappar lite olja och sedan torrdragen med tyglappar! Jag satt 3 tim i natt å rengjorde å smörjde, drog av ett par smällar nyss. Inga hål i tändhattarna men det blir kragar runt där slagstiftet träffat. Är detta ett problem? Vad göra åt det? Ja det är aldrig bra med en ev förträning i pipan. Jag fick tipset av en som vet bättre en jag o dra pipan med autosol eller JB bore pasta. Skrubba den ordentligt med detta, jag gjorde det med en nylonborste, och dra sedan pipan torr efter. Jag ville försäkra mig om att allt var borta så jag körde lite solvent och annat efteråt åxå. Jag drog över 100 drag genom pipan med autosolen bara som en liten referens. Prova detta o skjut sedan några smällar igen o se om det gjorde skillnad. //
Publicerat Augusti 20, 201115 yr Tjoho, ett klart fall av förträngningar i loppet om det blev bättre efter lite rengörning. Detta kunde ha slutat illa för vissa ser inte varningstecknen utan pangar på i tron att felet ligger annorstädes. Jag har sett några bössor med sprängda pipor som har orsakats av just förträngning så gör som Lasse "Skuris" skriver och dra rent loppet med nått som biter jävlar! Effektivast är iofs att köra ett långborr rätt igenom pipan men då skjuter den fruktansvärt dåligt efteråt. Skämt åsido!... Dra rent pipan utav helvete, kör som Lasse skrev en sisådär 100 drag med JB eller autosol, dra rent med lappar tills dom kommer ut helt vita, smaska in lite sweets 7,62 eller annan ammoniakbaserad gucka i loppet och dra rent ånyo tills lapparna kommer ut vita så ser du om du fått ut både pasta/autosol samt koppar. /Robban
Publicerat Augusti 22, 201115 yr Författare Tjoho, ett klart fall av förträngningar i loppet om det blev bättre efter lite rengörning. Detta kunde ha slutat illa för vissa ser inte varningstecknen utan pangar på i tron att felet ligger annorstädes. Jag har sett några bössor med sprängda pipor som har orsakats av just förträngning så gör som Lasse "Skuris" skriver och dra rent loppet med nått som biter jävlar! Effektivast är iofs att köra ett långborr rätt igenom pipan men då skjuter den fruktansvärt dåligt efteråt. Skämt åsido!... Dra rent pipan utav helvete, kör som Lasse skrev en sisådär 100 drag med JB eller autosol, dra rent med lappar tills dom kommer ut helt vita, smaska in lite sweets 7,62 eller annan ammoniakbaserad gucka i loppet och dra rent ånyo tills lapparna kommer ut vita så ser du om du fått ut både pasta/autosol samt koppar. /Robban Ska köpa nya bulor å prova igen!