Publicerat Augusti 19, 201114 yr Fick en ask under älgjakten i fjol men vad är det alaska.nosler. nån som vet?
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Tycker det ser ut som en Nosler Partition eller en vanlig blyspets... Kan ju ha fel :/ http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/308--Winchester/Nosler-Partition/
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Norma Blyspets, mjukt och gosigt, nej det är ingen Nosler, inget annat än en ren blyspets, de där pilarna är inte färska på något sätt alls. /Christian
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Det står ju Norma Blyspets så det är väl förhoppningsvis vad det är. Kartongen visar ju tydligt att det inte är färskaste ammon så att du inte hettar någon kula till 308 som heter "blyspets" idag kanske inte spelar så stor roll. Men jag tror att Norma fortfarande har en kula de kallar för blyspets till klenare ammo. (Och det har funnits till 308)
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Författare okej! men vad är en blyspets lämplig till för vilt? hur expanderar den kan ingenting om blyspets?
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Papp älg... Nej skämt åsido. Den är som Christian nämner väldigt mjuk. Vet inte riktigt vad man skall ha så mjuka kulor till. (Nedan är alltså enbart spekulation från min sida) Skujter du älg kommer den oftast att stanna kvar i kroppen. (DVS lämna all sin energi) Och det kan väl i och för sig finnas poänger med det. Men det finns så mycket bättre och modernare kulor vad det nu än är du vill uppnå. Så mitt tipps är fortfarande pappälgen!
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Författare Norma är på 11,6 gram oryx 11.7 gram skiljer 1 gram i laddning.. men vad går den använda till?
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Författare Papp älg... Nej skämt åsido. Den är som Christian nämner väldigt mjuk. Vet inte riktigt vad man skall ha så mjuka kulor till. (Nedan är alltså enbart spekulation från min sida) Skujter du älg kommer den oftast att stanna kvar i kroppen. (DVS lämna all sin energi) Och det kan väl i och för sig finnas poänger med det. Men det finns så mycket bättre och modernare kulor vad det nu än är du vill uppnå. Så mitt tipps är fortfarande pappälgen! okej pappälg
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Jag har också en hög med blyspets och de funkar bra till avfångning, jakt är de på tok för blöta för.
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Precis såna där sköt jag två rådjur med. Sen sköt jag upp resten på älgbanan. -- Mats, som skriver mellan raderna
Publicerat Augusti 21, 201114 yr Jag har precis skjutit en bock med den kulan i 6,5x55. 9 gram "rådjur" hette ammon. Har inget att klaga på, rejält utgångshål, bortre bogen avsliten. Lite tråkig kulbana, faller 18cm på 200. Jag tror att i 308 är den nog bra till rå, dov och älgkalv. Men det är ett antagande.
Publicerat Augusti 21, 201114 yr Jag har precis skjutit en bock med den kulan i 6,5x55. 9 gram "rådjur" hette ammon. Har inget att klaga på, rejält utgångshål, bortre bogen avsliten. Lite tråkig kulbana, faller 18cm på 200. Jag tror att i 308 är den nog bra till rå, dov och älgkalv. Men det är ett antagande. jag kanske är lite speciell men den där effekten du beskriver är inget för mig på rå, under perfekta förhållanden ska djuret se ut som att det är mer eller mindre oskadat och det gör inget om det skuttar iväg lite i skottet det är bra träning för hunden. för hög fart hårda kulor för låg fart mjuka kulor det är min melodi. dom patronenrna du startade tråden om begöver du inte dra på älgen minns passande jakt för dom tex räv,säl,bäver, kanadagäss osv.
Publicerat Augusti 29, 201114 yr Ni norrlänningar! Här är markbitarna så små att man måste sitta på grannens för att kunna skjuta på sin egen. Om bocken tar två skutt har man problem. Allt måste bli på plats. Jag tror faktiskt jag har samma fantastiska kula i 222an också: 53gr spetsig blyspets, mjuk och gosig. Perfekt skottverkan. Vid rådjursjakt är inte 5 hekto bog nåt att bråka om. Att däremot i otid gå till Sura Grannen och be honom slita sig från Dallas fär att gå med hund efter ett djur som dragit iväg kan man gärna slippa. Var och en blir salig på sin fason Maddog!