Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

7X57R + Scirocco 9,7 samt lite om inskjutning av kombi...

Featured Replies

Publicerat

Alla som testat Scirocco i olika kalibrar är välkomna att delge mig era synpunkter, både + & -  :) :)

Sen vill jag ha synpunkter på vad ni tycker om den kulan till 7x57R.

BC 520 & V0 ca 800m/s borde ge en ypperlig laddning till "långhåll" på dov även med en kombi.

Vad anser ni vara bra inskjutningsavstånd med en kombi då pipan oftast ligger "långt" under kikarenscentrum??

MIna erfarenheter är att många inte tänker på det ökade avståndet och dess imånga falls fördelar.

Mät siktlinjens höjd (avstånd från mitten kulpipa till mitten kikarsikte) på min kombi är det 6,5 cm eftersom kikarsiktet sitter så mkt högre än kulpipan. Ta sen och använd normas ballistik program på www.norma.cc och välj kula och ändrar siktlinjen från standard 4cm till vad du får fram för mått och se sen vilken skillnad dom där cm extra gör för kulbanan.

Min kombi skulle få ungefär följande kulbana med 11,7g oryx i 308win.

Inskjuten "mitt i" på 80m / "överslag 3,5cm" på 80m

m cm+/-

0 -6,5/-6,5

30 -2,8/-3

50 -1,2/+1

80 0/+3,5 Det betydelsefula "lilla" överslaget  ;)

110 -1/+4

140 -3/+2,8

170 -7,5/-0,4 Diff hela 7cm efter ett litet överslag på 80m.  :o

210 -17/-8,2 En älg på 200m lever farligt  ;D

240 -27/-17

Alltså är siktlinjen något att ta i med i tanken vid inskjutning av kombinationsvapen.. Detta är nog något många inte tänker på skulle jag tro ::)

Publicerat

Jag hade inte tänkt på det innan jag läste det här.

Gick på ditt mått 6,5cm då jag ännu inte bestämt vilken kikare jag ska ha.

I min kombi med RWS 11,5g Tig så blev datan följande.

+ 3,5 på 80m

0 på 175m

-8 på 220m

Med det här resultatet så kanske man skulle välja ett sikte med hög förstoring med parallaxring ;) då jag säkerligen kommer lossa mest kulskott.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Mr M, visst är det en intressant iaktagelse  :D Mitt mått är räknat på en 1,5-6x42. Kanske en 4-12x40 vore nått å ha på kombin, 4ggr går att skjuta på korta håll med och 12ggr på betydligt längre  ::):P

Så mitt tips till dej blir Leupold 4-12x40 med Adj.obj.  ;D

Inga fler forister med funderingar kring detta?? Det är ju en hel hög kombi & drillingägare här :)

Publicerat

jag har en Aimpoint på drillingen inskjuten på 70 meter då mina marker består av ganska täta skogspass så ja kommer mycket sällan upp i längre avstånd, förövrigt har jag kaliber 7x57R på kulpipan men jag skjuter bara med Oryx, och det funkar bra ( alla blir ju saliga på sin tro  ;)

Publicerat

Är nybliven 7x57R ägare, så jag läser med andakt ;)

Publicerat
  • Författare
Är nybliven 7x57R ägare, så jag läser med andakt ;)

;D Låter ju strålande Alfie!Vad e det du införskaffat?? vad har du tänkt skjuta för kula/laddningar i den?

Är det verkligen så att fler inte har tänkt på detta vid inskjutning av sitt kombivapen... ??? ??? ???

Publicerat

En BRNO 502.2 , har ett pkt Oryx fabriks plugg att börja med, tror att den är rätt bra i dom farterna faktiskt, FMJ blir nog Normas den med, gillar den något trubbiga spetsen på dom, kanske jag testar fram någon lätt splitterbomb oxå vad tiden lider.

Publicerat

En tanke.... 9,7gram + VO800 = klass1?? På håret med lite tur kanske?

Mvh MA

Publicerat
En BRNO 502.2 , har ett pkt Oryx fabriks plugg att börja med, tror att den är rätt bra i dom farterna faktiskt,

Du får prova ,jag tyckte inte om Oryx i min 7x57Mauser med samma V0,tycker den är för hård med dålig expansion.

Köpte istället RWS 11,5g Tig som jag vet fungerat bra i andra kalibrar till min 7x57R.

/Micke

Publicerat
  • Författare
En tanke.... 9,7gram + VO800 = klass1?? På håret med lite tur kanske?

Mvh MA

E100 ca2600J så visst går den laddningen i klass 1 (9g/2700g & 10g/2000J).

Publicerat
E100 ca2600J så visst går den laddningen i klass 1 (9g/2700g & 10g/2000J).

Ja men en 9,7 grams kula måste väl upp i 2700J eller har jag blivit lurad??

Visserligen fick jag E100 till 2690J men det saknas ändå lite.....

Mvh MA

Publicerat

Herbert

Har tänkt på det och handlar därefter. Normas lilla program är riktigt kul att leka med. Man bör dock hålla i åtanke att verkligheten ibland är en annan och att man därför även bör provskjuta på andra avstånd än inskjutningsavståndet.

tycker den är för hård med dålig expansion

Mr Mauser

Får mig nästan att undra om inte norma varit framme och ändrat kulan?!? Såg ett antal rådjur skjutna med den när den var ny och dom var duktigt tillstökade.

//K9

Publicerat
  • Författare

MA: jag får väl pytsa i lite extra krut så den gör 10J till  ;D Ska fråga viltet om det kände nån skillnad sen :P har laddat efter normas laddata för 203B & 150grn BT.

K9: Du har så rätt så, programmen ger vägvisning&är jäkligt bra, jag har dock provat och det stämde bra på min kombi & även för studsarna.

Publicerat
Mr Mauser

Får mig nästan att undra om inte norma varit framme och ändrat kulan?!? Såg ett antal rådjur skjutna med den när den var ny och dom var duktigt tillstökade.

//K9

Ja man blir lite undrande,hade en 8x57 där det skjöts både älg.rå och dov med oryx som har V0 är ännu lägre än vad jag fick i min 7x57M,inget fel på effekten där inte.

Kan det vara så att en oryx i någon 8mm kaliber är konstruerad för att skjutas i en hastighetsintervall mellan 750-800 medans en oryx i 7mm kanske snarare är konstruerad för att hålla i "magnumsektionen" än i standardkalibrar?

/Micke

Publicerat
MA: jag får väl pytsa i lite extra krut så den gör 10J till  ;D Ska fråga viltet om det kände nån skillnad sen :P har laddat efter normas laddata för 203B & 150grn BT.

K9: Du har så rätt så, programmen ger vägvisning&är jäkligt bra, jag har dock provat och det stämde bra på min kombi & även för studsarna.

Japp bara pyttsa på så dovisarna dör enl. regelboken  ;)

Mvh MA

Publicerat
  • Författare
Japp bara pyttsa på så dovisarna dör enl. regelboken  ;)

Mvh MA

Behöver gå från 800m/s till 804m/s om ja ska till 2700J  :D :D är det 5 krutkorn tro  ;D

Publicerat

Hej Herbert,

jag tänte bara ge några synpunkter på din ursprungliga fråga angående Scirroco. ;)

Jag har använt Scirroco i min 308 win, samt Accubond och TSX under ganska många säsonger nu. Alla kulorna väger 150 gr och skjuts i 880-890 m/s.

Scirrocon är den klart "blötaste" av dessa kulor även om allt givetvis är relativt och det finns gott om andra kulor som är väsentligt mycket "blötare". Accubonden är lite hårdare och TSX håller ju alltid ihop.

Normalt har jag antingen Scirrocon eller TSX när jag går till skogs lite beroende på vad som skall jagas men bägge funkar bra till det mesta viltet jag jagat även om jag tveklöst föredrar TSX om det står gris på programmet (men allra helst 9.3x62 eller 8x57 IRS).

Ofta blir det "blandjakter" där allt från älgkalv, hjort, rådjur eller gris får skjutas och även om jag oftast använder TSX vid dessa jakter har jag skjutit alla de uppräknade vilten med Scirrocon utan anledning att klaga.Till pürschjakter föredrar jag dock Scirrocon framför TSX.

I och med att du pratar om en 7x57 istället så blir ju utgångshastigheten av nöden betydligt lägre oh jag tror inte att du kommer att uppleva Sciroccon som "blöt" i de hastigheter som kan bli aktuella.

MVH

Henrik

Publicerat
  • Författare

Såhär blev resultatet av laddningen ;D

Sköt 2 st "treklövrar", den på bilden med varm pipa avst 60m. (Har aldrig haft några problem med värmespridning i min 412a)

album_pic.php?pic_id=2516

Publicerat

Imponerande :P nu hoppas jag att min 412 skjuter lika tätt.

Är den träfbilden skjuten med din nya Leupold 2-8?

/Micke

Publicerat
  • Författare

Nej, ska ringa och beställa 1" ringar imorgon bitti, nu e det en gammal Tasco Titan 1,5-6x42 som tjänar. Har suttit och laddat upp mer skott nu idag för inskjutningen  :P

• 5 months later...
Publicerat

Tjena grabbar!

kapar in lite i tråden men jag undrar kort vilka verktyg nu kör med vid omladdningen av 7x57R, det är ju i princip samma som 7x57 och med en passande hylshållare och enligt vad jag erfarit enbart en liten kortning av 7x75- verktyget för att kompensera för randen så fungerar detta utmärkt.

Vad kör ni mer?

/C

Publicerat
  • Författare

Använder RCBS 7x57 verktyg och hylshållare nr 26.

Publicerat

Hej forumister...

det verkar finnas erfarenhet i ämnet här..Min merkel drilling har 7-57 r o jag har köpt på mig lite blandat med ammo.

handladdat 11 grams vulcan...ca 700 ms

11.2 g s0b billiga..köpte mycket.

10.1 grams oryx fabriksladdad

samt 9.0 grams s0b

finns det nå erfarenheter dessa kulor?  jag har skjutit några rådjur men kan inte märka nån speciell skillnad..skjuter ogärna på håll längre än 150 m då kikaren har lite låg förstoring  (max 5 ggr) dessutom är det svårt att träffa vettigt på längre håll med den.. sprider ca. 3 cm 100 m exklusive skytten...

Publicerat

Ahhh!!!!

Vilken tur jag har som såg denna tråd  ;D

Int har jag tänkt på avståndet.

Tur att man inte skjutit in den ännu med nya kikaren.

Banan imorgon o kvällen går åt till  att laborera med normas programm  :P