Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Spraya pipan med vatten för avkylning

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som har tänkt i de här banorna förut?

Scenariot är ungefär som följer: Man ska till banan och skjuta en laddstege. Man vill inte ha en för varm bössa när man börjar skjuta serien. För att snabba upp nedkylningen mellan serierna, är det någon som provat, eller har någon ide om, att helt enkelt spraya vatten på pipan med en duschflaska (alltså sådan man har för blommor). Tänkte främst när det inte är för kallt ute och vattnet kanske ligger på 10-20 grader. Har en rostfri pipa.

Tankar kring detta mottages tacksamt.

Publicerat

Vet de som lägger en våt handduk på pipan.

Jag byggde en egen liten skapelse med en fläkt som drog luft genom pipan från mynningen, men är lite osäker på hur bra den funkade egentligen. Vätska är ju ett mycket bättre kylmedia än luft :rolleyes:

Publicerat

Jag tror inte det kyler så bra som man tror. Det kyler bara lite på ytan och pipan är nog nästan lika varm efter en halv minut efter du har sprutat. Men det kyler bättre än luft. Har för mig att vatten leder värme 22 ggr snabbare än luft.

Publicerat

nje blomspruta ska du nog glömma att det kyler nått vidare därimot en blöt handduk på pipan funkar nog betydligt bättre

Publicerat

Min första sexånhalvpipa var groteskt slutskjuten och placerade kulorna som en sandspridare placerar gruskorn då den blev varm. Jag kylde den med vatten genom pipan, drog torrt och pangade vidare. En pipfull kyler ordentligt, två pipfullor så är den sval...

Insidan är varmare och med ett högre delta T har du effektivare kylning - och därtill jämnt fördelat runt pipan. En blöt handduk tycker jag låter som ett prima sätt att garantera ett missplacerat förstaskott, helt bortsett från att det är mer ineffektivt.

Kanske ska påpeka att jag med den tekniken och min gamla m/96 tog en sjundeplats i bänkskytte-SM, ifall nån tror att precision eller annat skadas av övningen.

-- Mats

Publicerat
Har för mig att vatten leder värme 22 ggr snabbare än luft.

Det beror lite på hur man mäter, men handlar det om "kyleffekt" utan fasomvandling så är de väl ungefär lika effektiva per viktenhet, dvs en kubikmeter pipvarm luft gör samma jobb som en liter vatten.

Vad är enklast? ;)

-- Mats

Publicerat

Jag byggde en egen liten skapelse med en fläkt som drog luft genom pipan från mynningen :rolleyes:

Hade gett ett par spänn för att se detta... Omgivningen måste ha haft huvudbry om vad du egentligen höll på med :lol:

Publicerat
  • Författare

Det är ju själva avdunstnigen av vattnet som ger kyleffekten, alltså att det tar värme från pipan för att förånga vattnet, alltså som en människa svettas. Vatten är en av de vbätskor som kräver mest energi för att gå från flytande till gasform. Därav tanken om blomsprutan.

Men en handduk som man häller vatten över, kanske.

Publicerat

Brorsan hällde T-Röd genom pipan. Kör på det! (med avseende på avdunstning) :)

Vad som händer med loppet och CBS har jag ingen aning om.

Publicerat

Jag körde vid något tillfälle med blöt handduk som låg i kylväska för att bli riktigt kall.

Funkade helt ok till min bössa, men den har heller inte världens tjockaste pipa så det är inte så mycket gods att kyla.

Publicerat
  • Författare

Min första sexånhalvpipa var groteskt slutskjuten och placerade kulorna som en sandspridare placerar gruskorn då den blev varm. Jag kylde den med vatten genom pipan, drog torrt och pangade vidare. En pipfull kyler ordentligt, två pipfullor så är den sval...

Insidan är varmare och med ett högre delta T har du effektivare kylning - och därtill jämnt fördelat runt pipan. En blöt handduk tycker jag låter som ett prima sätt att garantera ett missplacerat förstaskott, helt bortsett från att det är mer ineffektivt.

Kanske ska påpeka att jag med den tekniken och min gamla m/96 tog en sjundeplats i bänkskytte-SM, ifall nån tror att precision eller annat skadas av övningen.

-- Mats

Varför skulle det påverka precisionen om man kyler utifrån och in istället för tvärtom? Bara undrar? Stål leder ju värme bra också så eventuella temperaturskillnader på olika ställen i pipan borde väl utjämna sig ganska fort.

En poäng är väl att det kanske går snabbare med vatten inuti pipan med tanke på den högre temperaturskillnaden.

Publicerat

hej

när jag läste denna tråd kom jag att tänka på sånt där kyl sprej som fotbollsspelare får sprejat där det gör ont. Det är ju rena mirakel sprejet mot smärta, verkar det som... :P .

Men skulle det kunna gå att kyla ner en pipa med det? nån som vet?

har själv inte en blekaste aning om det går.

mvh emil

Publicerat

Brorsan hällde T-Röd genom pipan. Kör på det! (med avseende på avdunstning) :)

Vad som händer med loppet och CBS har jag ingen aning om.

Vatten påverkar inte CBS, men sprit gör. Iofs är sprit effektivare men lukten, kostnaden och CBS-flytten gör att jag föredrar vatten.

-- Mats

Publicerat

När jag hade uppskjutning hade min skjutledare 2 bössor,

när den ena vart varmskjuten satte han den i en tunna med vatten osv.

Han körde med rostfria pipor och det funkade kanon!

Får tillägga att JA han är seriös,en av Sveriges seriösaste enligt mig -_-