Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Friflykt

Featured Replies

Publicerat

Har ladddat interbond 150gr 43gr N202 till 308:an och har i nuläget 0 friflykt = bomkontakt och funderar på om det är det optimala rent allmänt, det blir ju exakt lika varje gång så för precisionen är det ju optimalt. Eller? Iom att det är jaktammo så åker den ju ur o i bössan rätt ofta o det måste ju rubba kulan liiite tycker man ju, "crimpar" inte fast kulan föresten, har lärt mig att det inte behövs men det kanske ska till om det handlar om bomkontakt?

Vad säger ni?

kom med råd o tankar mu

/Per

Publicerat

Efter vad jag hört och läst gillar vissa pipor bomkontakt med tanke på precision men risken för högt tryck ökar samtidigt. Det gäller alltså att vara uppmärksam på hylsorna när de kommer ut.

Publicerat

Och en fuktig dag kan ju få kulan att ärga en liten aning. Kan räcka för att kulan blir kvar i loppet och maget fullt av krut, vid patron ur.

Jag vill inte ha bomkontakt på ammo jag bär i skogen!

På bana där varje mantlat skott avfyras, där kan det nog vara ok med bomkontakt om man i övrigt vet vad man gör.

Publicerat

Hej !

Det är som du skriver ofta så att det skjuter tätast med kulan i bommarna men om det är jaktammo som laddas är det mycket bättre att att backa en bit (0,5-1 mm). Detta för att undvika att kulan fastnar i bommarna. Det går att hitta fin precision ändå. Har skjutit riktigt fina 5 skotts grupper med lång friflykt eftersom en del kulor inte går att sätta i bommarna i en standard throat.

Mvh Emil

Publicerat

Jag skulle vilja se hur ni i praktiken avgör om en viss friflykt är bättre än en annan i era bössor.

Dom flesta som jag har läst om här och på andra ställen laddar tre patroner med lika värden och mäter sen en treskottsserie i mm för att sen ändra några tiondels grain krut och återigen ladda tre patroner som sen skjuts och mäts... vissa gör en stege med en gång och skjuter treskottsträffbilder och utgår från mätresultaten.

Man måste nog anse sig vara en jävligt god skytt för att kunna avgöra om det är laddningarna eller om det är jordens krökningsvinkel som påverkar uranuns och dess månar...

Visst, om man nu tävlar i nån form av bänkskytte så kanske man kan avgöra med tre skott... men för en vanlig dödlig så märker jag noll och ingen skillnad om jag så laddar med 55 eller 56 grains krut och ändrar friflykten nån mm hit eller dit med 9,3x62.

För att jag ska vara säker på att det är patronerna som sprider (eller inte sprider) så behöver i alla fall jag skjuta runt tio skott mot samma riktpunkt... en flyer på 20mm kan ju komma sig av lite för mycket gas i magen eller vad fan som helst och det vill jag ju knappast beskylla laddningarna för i så fall.

Dom flesta som jagar millimeter på tavlan gör det väl troligtvis lite i onödan... på 100 meter spelar nån mm hit eller dit ingen roll och om man nu är så anal så man måste hålla ihop träffbilden på 300 meter inom en femkrona så lär man väl ändå tävla på något vis... eller kanske då pyssla med toppjakt på tjäder... man har väl i det senaste alternativet två solklara val... antingen blir man en jävel på att skjuta... eller så får man bli bättre på att smyga sig fram mot fågeln...

Publicerat

För det först så skjuter man inte 3 skott om man testar en laddning, man skjuter 5 st.

å så beror det på vilken kaliber man skjuter hur känslig laddstege man gör . tex 243 win är känslig på 0,5 grain .

jag gör alla mina laddstegar med o,5 grains skillnad även till 30-06 an.

en hård laddning skjuter oftast bättre än en svag el en mellan laddning.

det är stor skillnad på vilket krut man använder också . tex 243 an vill ibland ha n140 till en kula å n150 el 160 till en annan.

sen när man fått en laddning som går bra börjar man med att jobba med friflykten.

det är stor skillnad på precisionen hur lång friflykt man har på olika kulor.

oftast så skjuter en patron med bom kontakt bättre än en utan kontakt.

å sen man hittat en laddning å friflykt som går bra så provar man minst 5*5 serier med den laddningen.

en bra serie är ingen bra serie. man ska se ett bra mönster på spridningen.

Mvh Nille

Publicerat

Jag skulle vilja se hur ni i praktiken avgör om en viss friflykt är bättre än en annan i era bössor.

Dom flesta som jag har läst om här och på andra ställen laddar tre patroner med lika värden och mäter sen en treskottsserie i mm för att sen ändra några tiondels grain krut och återigen ladda tre patroner som sen skjuts och mäts... vissa gör en stege med en gång och skjuter treskottsträffbilder och utgår från mätresultaten.

Man måste nog anse sig vara en jävligt god skytt för att kunna avgöra om det är laddningarna eller om det är jordens krökningsvinkel som påverkar uranuns och dess månar...

Visst, om man nu tävlar i nån form av bänkskytte så kanske man kan avgöra med tre skott... men för en vanlig dödlig så märker jag noll och ingen skillnad om jag så laddar med 55 eller 56 grains krut och ändrar friflykten nån mm hit eller dit med 9,3x62.

För att jag ska vara säker på att det är patronerna som sprider (eller inte sprider) så behöver i alla fall jag skjuta runt tio skott mot samma riktpunkt... en flyer på 20mm kan ju komma sig av lite för mycket gas i magen eller vad fan som helst och det vill jag ju knappast beskylla laddningarna för i så fall.

Dom flesta som jagar millimeter på tavlan gör det väl troligtvis lite i onödan... på 100 meter spelar nån mm hit eller dit ingen roll och om man nu är så anal så man måste hålla ihop träffbilden på 300 meter inom en femkrona så lär man väl ändå tävla på något vis... eller kanske då pyssla med toppjakt på tjäder... man har väl i det senaste alternativet två solklara val... antingen blir man en jävel på att skjuta... eller så får man bli bättre på att smyga sig fram mot fågeln...

Liten eller noll i friflyckt ger högre gastryck av en laddning. Högre gastryck ger mer fart. Mer fart ger oftast bättre träffbilder. Alt är att man laddar med nära eller 0 i friflyckt, men går ner i laddning. En kula med 1mm i friflyckt kan behöva tex 70gn för att nå "max" fart. Men med 0 i friflyckt kan samma fart nås med en laddning på tex 66 gn.

En stege bör skjutas i kronograf. Då är det lätt att se när ökad laddning inte ger mer fart åt kulan.

Sen hänger det endel på hur mycket laddningen "vrider" på pipan. En tung kula som färdas snabbt kan vrida pipan nästan en 1/4 dels varv.... Då kan det vara bättre för träffbilden med en laddning som endast ger tex 75% av maxfart, men med en stabilare kulbana.

För att nå bästa träffbilden men en viss kula och vikt, får man nog räkna med 500 smällar eller mer innan man kan säga att man har hittat det bästa med den kulan(Kanske 5000 smällar om man ska prova olika tillverkare av krut och tändhattar i alla tänkbara kombinationer).

Ett bänkstöd är en bra förutsättning för att minska skyttens påverkan av kulbanan. Sen när du vet att bössan presterar perfekt. Då är det upp till skytten att träna sina fördigheter med jaktmässiga stöd eller på frihand, skjuta lika bra som bössan.

Sen är det en annan sak med att hitta något som är godtagbart för den jakt man tänker bedriva....

Publicerat

Ja, kör med noll friflykt ni... skulle det gå illa så ni blir av med ett öga så har ni ju förhoppningsvis ett till...

Att man använder noll friflykt på tävlingsbössor må ju vara en sak men att förorda det till en bred massa på ett forum där bössorna kan vara allt annat än i toppskick på grund av bristfällig vapenvård eller oömt handhavande i skog och mark är i mina ögon lite fel.

Dom flesta har inte ens vapen med tillräckligt bra förutsättningar för att märka någon skillnad så varför utsätta sig själv och bössan för onödig fara?

Publicerat

jag förordar ingen att använda noll friflykt. jag sa bara att om man ska ha bra precision så skjuter noll oftast bäst.

jag skjuter all min am med noll.

Mvh Nille

Ps jag skjuter å laddar flera tusen skott om året...

än har det ALDRIG hänt nåt vare sig klick el en patronhylsa som fastnat i patronläget.

Publicerat

Ja, kör med noll friflykt ni... skulle det gå illa så ni blir av med ett öga så har ni ju förhoppningsvis ett till...

Att man använder noll friflykt på tävlingsbössor må ju vara en sak men att förorda det till en bred massa på ett forum där bössorna kan vara allt annat än i toppskick på grund av bristfällig vapenvård eller oömt handhavande i skog och mark är i mina ögon lite fel.

Dom flesta har inte ens vapen med tillräckligt bra förutsättningar för att märka någon skillnad så varför utsätta sig själv och bössan för onödig fara?

Har du ingen aning om vad gör, då kan det vara en fara! Vet du att bomkontakt ger högre tryck och kompenserar med klenare laddning. Då finns eg ingen fara med det. Söker du precition så är du medveten om att vapenvård mm är viktig.

En gammal älgbössa som träffar inom en snusdosa på 80m, kanske inte är ett precitionsvapen som du söker mm med. Men en bössa som ska användas på fågel, då kan det vara bra om träffarna sitter innom 15-20mm helst ännu tätare, på 100m. (Dubblar du avståndet så 4 dubblas kulspridningen.)

(Avstånden kan bli längre under fågeljakt. Ser du en tupp 200m bort på andra sidan av ett litet myrstråk, med öppet och klart siktfält. Ja då vill du kunna ta det skottet. Det är inte alltid möjligt att smyga närmare. För när du kommit in på 50-100m så är det kanske inte möjligt att skjuta pga det är för mycket träd och sly mellan dig och tuppen. På lite större avstånd kan du skjuta över slyt.

Möjligtvis går det smyga in under trädet tuppen sitter och ha en hagelsmäll som kan klättra genom grenverk för att få tuppen......

Ska du skjuta rådjur 160m ut på ett fält duger inte en älgbössa som sprider innom femettan på 80m. Då behöver du bättre prec, för träffområdet är bra mycket mindre på rådjur än på en älg. Går som hundkarl på älgjakt och aldrig skjuter på längre håll än 20m, duger det nog om bössan träffar tavlan på 80m. Om du jagar mm i laddningarna så kommer du automatiskt att även få mer övningsskytte.)

I jaktskogen skulle jag inte vilja ha bomkontakt. Det är för lätt att kulan fastnar i loppet vid patron ur.

Eftersom jag jagar med alla mina laddningar så vill jag ha några tiondelar till godo.