Publicerat Augusti 19, 201114 yr kollar runt efter en bössa till och har alltid haft en liten förkärlek till Sauer 202. kolla på priser idag på torsbo, 5900:- för en ny 202 classic.... det känns ju snuskbilligt. ni som har sauer 202 classic vad tycker ni om dom? har ni testat dom imot någon annan sauer modell och vad är isåfall skillnaden? funkar det med qr fästen eller har sauer sitt egna fäste? som Blaser. sedan är ju valet ska man ta sig en 6,5x55 eller en 270win. ska ha den som vakjaktsbössa. främst för rådjur och räv. men blir även lite hjort och chans för gris. tänkte slänga på min zeiss 3-12x56:a på den och köpa en 42 eller 24 tub till min blaser 30-06 och ha den mer till drevjakt
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Det är med all säkerhet en pipa du tittat på. Jag har gjort samma misstag.
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Författare Det är med all säkerhet en pipa du tittat på. Jag har gjort samma misstag. opps stämmer bra det du. var änna lurig deras sida
Publicerat Augusti 20, 201114 yr Fritid & Vildmarksliv har en Sauer 202 6,5x55 beg. för 12900. Kanske går att pruta lite på priset, varit där ett tag nu. Ville själv ha en sådan men tyckte de var för tunga för min smak, kanske hade gått bättre med en syntetkolv.
Publicerat Augusti 20, 201114 yr Köp! Det är plaststockar på gång, priset skulle ligga på runt 3000kr enligt den lokala handlaren. Kommer själv att inhandla en när dom landar på hyllorna.
Publicerat Augusti 20, 201114 yr I mitt tycke hade Sauer 90-säkringen (ren kolvhalssäkring) varit att föredra framför 202-modellens dito. Dock är 202 en väldigt estetiskt tilltalande studsare..
Publicerat Augusti 20, 201114 yr Jag har en och jag stormtrivs med den. Säkringen sitter mycket bra där tycker jag. Slutstycksgången är som en dröm. Designen överägsen. Finns i både trä och syntet. Jag gillar lite tyngre bössor. Jag rekomenderar. Mvh John
Publicerat Augusti 20, 201114 yr Ska tillägga att jag har GR-ringar och fästen. Dom fungerar klockrent.
Publicerat Augusti 22, 201114 yr Jag har en och jag stormtrivs med den. Säkringen sitter mycket bra där tycker jag. Slutstycksgången är som en dröm. Designen överägsen. Finns i både trä och syntet. Jag gillar lite tyngre bössor. Jag rekomenderar. Mvh John Plussar både ett och två. Förvisso har jag aldrig ägt någon annan studsare men jag kände på typ en miljon (lätt överdrift kanske) innan jag bestämde mig och har ännu inte haft någon anledning att ångra valet förutom att det verkar knöligt (om ens möjligt) att montera benstöd på förstocken. Dock är det inget jätteproblem om man ser till jakten jag bedriver men om jag nu ska lägga ett minus på bössan så är det väl det. Annars skitnöjd. Mvh. Fitzo
Publicerat Augusti 22, 201114 yr Plussar både ett och två. Förvisso har jag aldrig ägt någon annan studsare men jag kände på typ en miljon (lätt överdrift kanske) innan jag bestämde mig och har ännu inte haft någon anledning att ångra valet förutom att det verkar knöligt (om ens möjligt) att montera benstöd på förstocken. Dock är det inget jätteproblem om man ser till jakten jag bedriver men om jag nu ska lägga ett minus på bössan så är det väl det. Annars skitnöjd. Mvh. Fitzo Det finns benstöd även till denna. Som man fäster framme i remfästet.
Publicerat Augusti 22, 201114 yr Har hört/läst att Sauer 202 har bräcklig stock med tunt trä samt att låsningen av framstocken skulle vara tvivelaktig. Har dock aldrig känt på en själv. Tycker Classic XT modellen verkar mest intressant.
Publicerat Augusti 22, 201114 yr Det finns benstöd även till denna. Som man fäster framme i remfästet. Var får man tag i dom? Tack på förhand! /Martin
Publicerat Augusti 22, 201114 yr Var får man tag i dom? Tack på förhand! /Martin Ställer samma fråga. Jag såg en konstruktion för ett tag sen som jag trodde kunde funka men det var nog tji. Finns en annan typ av förstock som man kan hänga på som gör att det funkar med benstöd men vad priset på en dylik är vågar jag inte ens tänka på. Så om det finns någon variant som funkar på den vanliga stocken är jag mycket intresserad. Mvh. Fitzo
Publicerat Augusti 22, 201114 yr Har haft en 202 och gjort mig av med den. Det är som en citroën: ruskigt bra känsla, till detta ett antal fantastiska lösningar på icke-existerande problem, men också en del saker som är riktigt dåliga. Framstocken suger. Ledsen att behöva säga det. Magasinslösningen suger också - jag menar... radmagasin? Kalashnikovkänsla om man skall ha 5+1, och bara 3+1 om man skall hålla sig inne i vapnets profil med magasinet. Pipbytesfunktionen ger inte 100% återgång mellan bytena. Dock sköt jag bra med den, jag sköt min första 4x5:1-serie på älgbanan med den (och 19 och 20 på de andra två på samma lapp - nirvana alltså) men den fick åka till slut. Jag ville ha ett enklare system för att kunna uppnå en högre tillförlitlighet och upprepningsbarhet i skogen. Det fick bli en Rem700 och nu har jag en till (och en tredje på ingång!). För de pengar som diskuterats i denna tråd får du en Remington 700 och en sväng till smeden för blueprint och inpassning av en extra pipa. Det ser jag som ett betydligt bättre drag idag. MVH! /HerrBerg
Publicerat Augusti 23, 201114 yr Har en C-G 4000/Sauer 200 som jag haft i snart 20 år, den är nästan identisk med 202. Jag håller till viss del med Herr Berg men måste nyansera kritiken lite. Hur många gånger på jakt har man behov av fler än 3+1 skott? Håller med om att vid älgbaneskyttet är det enklare om man kan stoppa 4 skott i magget men det går egentligen lika bra att stoppa ett skott i loppet och 3 i magget, det tar bara nån sekund extra. När det gäller framstocken så är konstruktionen inte optimal om man vill sätta på benstöd o liknande. Man ska dessutom passa sig när man skruvar dit framstocken eftersom det finns risk annars att man spänner sönder framstocken om den är av trä. En plast dito håller betydligt bättre men oavsett så finns det egentligen ingen anledning att spänna fast framstocken så förbaskat hårt, den har ju ingen större funktion förutom att man hålla bössan i den vid skytte. Reperterbarheten vid pipbyte håller inte för banskytte men för jakt är reperterbarheten ok. Tester som gjorts med 10 skott skjutna med pipbyte mellan varje skott ökade spridningen på den bössan från 25mm till 50mm. Med tanke på vitala träffområdet på en älg är ca 500mm så har det ju väldigt liten betydelse. Dessutom upptäcker de flesta som har en bössa med flera pipor till att lusten att byta pipa minskar med åren. Sen är det ju inte fel att skjuta nåt skott efter pipbyte om man vill vara 100% säker och det tar ju ofta bara nån minut och det gäller oavsett fabrikat på bössan. När det gäller tyngden så finns ju valet med aluminiunlåda som då är 0,5kg lättare. I övrigt är Sauers bössor gediget byggda med härlig kvalitékänsla och de skjuter i regel snuskigt bra!
Publicerat September 2, 201114 yr Jag vill ha många skott i bössan. Vid något tillfälle i livet kommer man att behöva skjuta slut på magasinet i alla fall, men det blir fler tillfällen om man har 3+1 än om man har 5+1
Publicerat September 5, 201114 yr Var får man tag i dom? Tack på förhand! /Martin +1 på den! För övrigt är jag sjukt nöjd med min vänstervevade Sauer 202. 5 skottsmagasin går att köpa till om så önskas.
Publicerat September 5, 201114 yr Jag har försökt hitta vart jag såg benstöden men hittar inte. Det var en stav som man tryckte in i fram precis som remmen. Ska fortsätta leta....