Publicerat Augusti 20, 201114 yr Har just sålt bort min krico 300 22lr som jag ägt sedan 88. Ska söka licens på en sako quad med en lr och en 17hmr pipa istället. Ska även sälja bort en gammal miroku8000 jägartrap samt en ruger 22 k_hornet och mest troligt åker min cg3000 sporter pipad för 6,5-06 också. Var till banan och testsköt min sako 6mm PPC och jag är inte riktigt helnöjd. Den gillar inte tyngre kulor men skjuter gudomligt med 55-65 grains trots ompipning till 1/10 i räffelstigning. Funderar på en 6mm XC för att kunna skjuta allt från 55 till 105 grains kulor. Jag jagar inte älg just nu och behovet av en klass 1 bössa är minimalt i nuläget. Däremot så är jag lite kluven till att inte ha någon klass 3 bössa. Nu vet jag ju inte vad som händer med mitt knä heller men jag ser ett ypperligt tillfälle att optimera vapengarderoben. En klass tre bössa för att locka räv på fjället är ett senare bekymmer. Men frågan är vad jag ska satsa på i 6mm för att den garanterat ska skjuta tätt. Ruger No1, sakolåda eller Tikka men vilken i så fall? Jag skulle kunna tänka mig en enskottare då den normala ammunitionsinsatsen oftast begränsas till ett skott per tillfälle och vapnets egenprecision är av maximal vikt. Vem rekommenderar ni att bygga och på vad. Det huvudsakliga användningsområdena är toppfågel och bäver samt räv och någon enstaka gång rådjur.
Publicerat Augusti 22, 201114 yr Författare Nu är det bara att vänta. Sakon ligger i luleå och väntar 22lr plus 17hmr. Fick ett kanonpris. Men en sak som jag inte gillar med den är den ynkliga kolven med en kolvhöjd som inte gör någon glad. Finns det förlängningsmellanlägg och någon möjlighet att höja kolven eller måste man som vanligt bygga om allting för att man ska bli nöjd? Har just fått fart på min kopierfräs och den verkar fungera fint så det ska nog gå bra även om det inte finns något annat alternativ än ombyggnad.
Publicerat Augusti 22, 201114 yr Nu är det bara att vänta. Sakon ligger i luleå och väntar 22lr plus 17hmr. Fick ett kanonpris. Men en sak som jag inte gillar med den är den ynkliga kolven med en kolvhöjd som inte gör någon glad. Finns det förlängningsmellanlägg och någon möjlighet att höja kolven eller måste man som vanligt bygga om allting för att man ska bli nöjd? Har just fått fart på min kopierfräs och den verkar fungera fint så det ska nog gå bra även om det inte finns något annat alternativ än ombyggnad. Det finns inlägg som du lägger mellan kolven och bakkappan för att få den längre, i alla fall på syntet kolven. Hur det är med att höja kolven har jag inte svar på.