Publicerat Augusti 20, 201114 yr Kikaren på min 8x57 blev utbytt för några år sedan. Tänkte jag skulle ta och skjuta in den i dag. Hade några oryx och Normas fmj laddade. I skåpet fanns även 20 smällar av suspekt ursprung. Handladdade skott som min far hade köpt/fått för typ 20 år sedan. Skulle tydligen vara ämnade för rådjur. Inskjutningen gick bra och jag tänke för övningens skull smälla av rådjurskotten. (Vet inte vilken kula som satt i hylsan, ingen aning om vilket krut som använts, ej heller tändhattar. Så mer än till övning går dom inte använda, tänkte jag!) Förstasmällen gav att det verkade vara ett riktigt snabbt krut. Men lågt laddat för det blev ingen rekyl värt att nämna. Andra skottet gick som det första. Tredje smällen så, klick pssssssss PANG. Kan tänka mig att gamla svartkrutare med flintlås fyrades av med samma fördröjning. Jag noterade även att det sved lite i ögonen efter varje smäll... Konstaterade att foten på rådjurshylsorna var ordentligt sotad. Inget sot på halsen, skuldran eller själva hylsan, utan bara foten(i spåret) men inget på undersidan. Tändhatten uppvisade inga fel.... Spridningen på de 3 skotten var ca 40 cm, mest i höjdled men även 8-10cm i sida. Oryxen och fmj som jag laddat låg på 30-45mm på 100m. Oryxen gav de tätaste träffbilderna. (Testade även några Sellier bellot som spred runt 15cm i höjdled, i sida så spred ingen av dessa tre kulor mer än 25mm) Kommer att slå ur kulorna, tömma krutet och panga tändhatten ur resterande skott. Ingen jag törs smälla i bössan... Men hur i h.... kan krutgaserna läcka ut bakvägen när tändhatten är intakt??? Hylsan till höger är "vanlig". Alla hylsorna är alla lite "gammla" och delvis ärgade... Hylsan som är rödmarkerad är "rådjurs" ammon, den till höger är vanlig...
Publicerat Augusti 20, 201114 yr Hej ! Du gör helt rätt som plundrar kvarvarande ammo. Otäckt när det blir så där. Troligen beror läckaget på att hylsorna är hårt kalibrerade eller att kulorna sitter fast dåligt i halsen. Överkalibrering gör att hylsan glappar i patronläget och därför inte tätar. Att kulorna sitter dåligt fast gör att trycket inte hinner byggas upp tillräckligt innan kulan släpper ur hylsan. Detta får till följd att hylsan inte kan expandera tillräckligt för att täta mot patronläget. Krutgaserna går alltså runt hylsan. Tycker mig se att hylskroppen är lite sotig på bilden. Hoppas du blev lite klokare. Mvh Emil
Publicerat Augusti 20, 201114 yr 20 år gammal ammo kan ju ha varit dränkt i vatten... utsatt för hög värme... eller vad som helst... jag skulle aldrig avlossa en patron vars ursprung jag inte känner till 100%. Tänk om nån med illvilja skulle ha laddat med helt galet krut bara för att jävlas med nån...
Publicerat Augusti 20, 201114 yr Författare 20 år gammal ammo kan ju ha varit dränkt i vatten... utsatt för hög värme... eller vad som helst... jag skulle aldrig avlossa en patron vars ursprung jag inte känner till 100%. Tänk om nån med illvilja skulle ha laddat med helt galet krut bara för att jävlas med nån... Illvilja är nog inte inblandad.... Det var en bekant till min far som laddade skotten. Tanken var nog god, men frågan är om han visste vad han gjorde. Jag fick bössan och kvarvarande ammo för ett antal år sedan. Lite av en släktklenod. Min fars morfar köpte bössan på -30 talet. Ursprungligen en 6,5x54 enligt uppgift. om borrad till 8x54. Men i moderntid så var det en svår ammo att hitta. Min far fick den ombrotchad till 8x57. Men det funkade inte så vapensmeden satt i en ny pipa i 8x57.
Publicerat Augusti 20, 201114 yr Författare Hej ! Du gör helt rätt som plundrar kvarvarande ammo. Otäckt när det blir så där. Troligen beror läckaget på att hylsorna är hårt kalibrerade eller att kulorna sitter fast dåligt i halsen. Överkalibrering gör att hylsan glappar i patronläget och därför inte tätar. Att kulorna sitter dåligt fast gör att trycket inte hinner byggas upp tillräckligt innan kulan släpper ur hylsan. Detta får till följd att hylsan inte kan expandera tillräckligt för att täta mot patronläget. Krutgaserna går alltså runt hylsan. Tycker mig se att hylskroppen är lite sotig på bilden. Hoppas du blev lite klokare. Mvh Emil Nja... Hylsorna är inte sotad! Smutsiga/ärgade/repiga/omladdade(antal gånger är okänt) är dom. Bara botten är sotad.