Publicerat Augusti 20, 201114 yr Hej! Har funderat på att köpa en 6,5*55 för max 2000kr och renovera upp, skulle vilja ha lite tips på hur man kan göra, allt från kolv till pipa o så. Glad för alla svar. mvh Thomas
Publicerat Augusti 21, 201114 yr Vad är syftet med renoveringen? Billigare vapen? Hobby att meka med vapen? annat? Du kommer säkert billigare undan genom att lägga på 2-3000 på budgeten och köpa ett bättre begagnat vapen istället. Att pipa om kostar säkert över 5000. En ny stock 2-6000. Bygga om tex en flaggsäkring minst en 1000 lapp. Behövs nytt kikarmontage, en 1000 lapp till. Om man kan vänta på rätt tillfälle så kan man hitta äldre bössor i närapå nyskick för 4-5000. Om du vill pyssla lite med bössan, skulle jag köpa ett äldre som behöver lite omvårdnad av stocken för att se fin ut. Det är ett lämpligt nybörjarprojekt och kostar nästan inget. Undvik stockar med sprickor dock. Det finns massor med tips om hur man går tillväga på detta och andra forum.
Publicerat Augusti 21, 201114 yr Har samma planer och har även gjort ett par mindre renoveringar av gamla billiga bössor, mest för skoj, det är helt enkelt kul att pyssla. Kostar pengar gör det beroende på vad man vill göra men man kan komma relativt billigt undan tex genom att köpa en Boyds stock. Handla delar till trycke kan du göra där och andra delar köper du relativt billigt på ex Brownells och Numrich Gunparts. Har handlat en del där och det lönar sig jämfört med att köpa samma delar här, frakten inkluderad. Ska själv ge mig på en sånt projekt med en gammal Husqvarna bara för att jag gillar att greja, sen att det säkert i slutändan är billigare att köpa en finare bössa direkt är en annan sak. Det är ju lite kul att sätta ihop delar till en bössa precis efter sina egna preferenser. Så, lönsamt, förmodligen inte men trevligt