Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nytt sikte till den kommande 243win-pipan.

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har ju varit och beställt en 243win pipa till min Blaser. Behöver nu köpa ett sikte till den då den kommer att vara sikteslös när den kommer hem.

Siktet är tänkt att användas för både jakt (rådjur och räv) och skytte (max 300meter)

så jag har följande "spec".

• runt 15-18x maximal förstoring
  • 30mm tub (det är de enda ringarna jag har hemma för sadelmontaget ett par för 42mm objektiv och ett par för 50-56mm
  • ett balistiskt riktmedel typ "rapid Z800" eller "DOA 600". Ja ni fattar.

Har själv kommit fram till följande förslag.

Trijicon 5-20x50

Fördelar

• Belyst riktmedel, bra belysning dessutom

Nackdelar

• Blir enformigt med ytterliggare ett Trijicon när mina andra sikten är Trijicon
  • Har inget Ballistiskt riktmedel i den rätta bemärkelsen, det närmsta man kommer är Mil-dot

Bushnell 6500 2,5-10x42

Fördelar

• Helt rätt riktmedel. Gillar Bushnells DOA600 system
  • Blir väldigt smidigt monterat i ringarna anpassade för maximalt 42mm
  • Grym förstoringsväxel
  • Bra kvalité. Har haft en 4,5-30x50 innan, så jag vet vad jag får.

Nackdelar

• Känns som att ett 42mm objektiv kan vara i minsta laget för bockjakten och rävvaken?
  • Den höga förstoringsväxeln kräver extra nogrann kindkontakt och att ögat ligger perfekt i förhållande till siktet
  • skulle gärna sett att ett 2,5-16x50 fanns med DOA600.

Burris Black Diamond 4-16x50

Fördelar

• Är helt såld på Burris sikten, mycket sikte för pengarna. Vet vad man får.
  • Har bara läst och hört possetivt om denna serien från Burris

Nackdelar

• ?
  • Har ju inga egna erfarenheter. Fyll gärna på.

Sightron SIII 6-24x50

Fördelar

• Har ingen egen erfarenhet här heller
  • En klar fördel är väll i vart fall CM i kombination med Mil-dot. Sådär användbart vid jakt, men det är väll aldrig fel att ha.
  • Verkar som om dom flesta med en SIII är nöjda. Verkar vara bra kvalité med andra ord.

Nackdelar

• ?
  • Fyll gärna på med egna erfarenheter

Så vad ska man välja? Har erfarenhet av två av fyra. Behöver lite mer underlag innan jag bestämmer mig känner jag.

MVH/Jocke

Publicerat

Angående att 42 mm skulle vara för litet objektiv till rävvaken:

Det som bestämmer hur mycket ljus en kikare släpper igenom är storleken på utgångspupillen (om vi bortser från kvalitet på linser osv). Utgångspupillens storlek är objektivdiametern delat med förstoringen, med andra ord: en kikare med ett objektiv på 56 mm och en förstoring på 5 har en utgångspupill på ca 11 mm. Det som är är att den största diameter människans pupill kan utvidga sig till är ca 7 mm, så även om man har en större utgångspuill spelar det ingen roll för det extra ljuset som släpps igenom kikaren kommer inte kunna nå näthinnan ändå.

För en kikare med 42 mm objektivdiameter når du 7 mm utgångspupill vid 6 gångers förstoring. Tänker du således inte använda större förstoring än 6 till rävvaken så spelar det ingen roll om det så är ett 56 mm-objektiv istället för en 42:a.

Större objektiv har man således framförallt nytta av vid högre förstoringar. så det innebär att om du ska ha siktet till bockjakt med högre förstoringar än 6x kan du fortfarande ha nytta av större objektiv.

/Jonathan

Publicerat

Själv jagar jag med ett weaversikte med 4x förstoring och en tysk etta som riktmedel... x)

Publicerat

Har haft Burris såväl som Bushnell som Trijicon.

Alla tre är bra på sina sätt men står sig slätt mot Sightron!

Har idag två Sightron SIII och herre jösses vilken kvalla man får för pengarna.

Överlägsna optiskt mot de andra tre.

Samma prisklass.

Otroligt bra fungerande parallax.

Distinkta klick som stämmer-stort justerområde.

Särskilt optiken är värd att nämnas igen-kan inte säga att jag ser någon skillnad mot min Swarovski!

Äckligt nöjd B)

/Mike

Publicerat
  • Författare

Har haft Burris såväl som Bushnell som Trijicon.

Alla tre är bra på sina sätt men står sig slätt mot Sightron!

Har idag två Sightron SIII och herre jösses vilken kvalla man får för pengarna.

Överlägsna optiskt mot de andra tre.

Samma prisklass.

Otroligt bra fungerande parallax.

Distinkta klick som stämmer-stort justerområde.

Särskilt optiken är värd att nämnas igen-kan inte säga att jag ser någon skillnad mot min Swarovski!

Äckligt nöjd B)

/Mike

Tackar för det Mike.

Jag vet ju sedan tidigare att vi har ungefär samma preferenser vad det gäller optik.

Ditt inlägg får därför fälla avgörandet. Är du nöjd, så kommer jag att bli nöjd. Det är jag säker på.

Tack för ett bra inlägg, som vanligt :)

Kommer att lägga en order på ett Sightron SIII 6-24x50 med CM-klick inom ett par månader här.

Det bästa hade ju varit om det på något vis hade gått att få mamma till att plocka hem ett från USA när hon åker dit. Men hon törs inte i och med alla regler och skit.

Några tips?

Mvh/Joacim

Publicerat
  • Författare

Vilka varianter av SIII:an har du Mike?

Vet ju att en av dom är en 8-32x56, men den andra då?

Ser två klara fördelar med 8-32an jämfört med en 6-24.

1. Högre förstoring är aldrig fel. Tror personligen inte att 8x som minsta är för mycket på en renodlad rå och räv pipa, eller?

2. Vrider man ner den i botten på förstoringsreglaget så når man direkt den "optimala" utgångspupillen för det siktet. Kräver inte att man kollar ner eller någon ting utan bara att man vet vilket håll som ökar respektive minskar förstoringen.

Berätta gärna lite mer om hur du upplever kikarna, jag är idel öra ;)

Mvh/Joacim

Publicerat

Jag har mycket riktigt en 8-32x56 och även en 10-50x60, den senare sitter på min 243.

Jag gillar förstoring-ju mer desto bättre :P

Kikarna är inte farligt tunga heller,inga 1kilosklumpar som PMII or.

Att 8ggr skulle vara för mycket som lägstaförstoring tycker jag inte på en smyg och vakbössa.

Som du säger optimal tgångspupil för vakjakt på 8-32:an.

Som vanligt så blir 10-50 lite känslig på höga förstoringar map eyebox men med en rätt anpassad kolv så är det inga problem.

Med min 8-32 ser jag mina kulhål tydligt på 600m mot vitt papper,som sagt jag är sjukt imponerad av skärpan!

Ett problem med höga förstoringar är dock mirage,kanske inte pipmirage i första hand utan solmirage..

Upplever helt klart vidare att ju mer förstoring jag skjuter med desto mindre blir faktiskt träffbilderna-oavsett avstånd.

/Mike

Publicerat

Kan bara instämma när det gäller Sightron S3.

Den S3 6-24X som jag glodde i var riktigt, riktigt bra. En av de bästa varmint/högsförstorande som jag har tittat i. Nu har jag bara sett en S3:a, men var den representativ så är det ett kalassikte för pengarna.

Även lillbrorsan S2 Big sky är trevlig om man vill ha en lätt kikare med en-tums rör.

//Danne

Publicerat
  • Författare

Vortex?

Vart i kvalitetslistan ligger de? Det är väll en sådan där belyst FFP "tjosan-hejsan", Viper PST som blir i så fall.

Man får ju in belysningen i specen på det också, inte fel. Men hur är dom optiskt?

Verkar ju som om exportreglerna ändrats så mamma får plocka hem ett sikte i så fall.

MVH/Jocke

Publicerat

Jag tittade/klämde på en Vortex 6-24 på Elmia och blev myyycket imponerad av fabrikatet.

Var ett tag inne på att köpa en men ville ha mer förstoring.

Ungefär som Sightron i betyg men inte riktigt lika klara optiskt.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Jag tittade/klämde på en Vortex 6-24 på Elmia och blev myyycket imponerad av fabrikatet.

Var ett tag inne på att köpa en men ville ha mer förstoring.

Ungefär som Sightron i betyg men inte riktigt lika klara optiskt.

/Mike

Låter nice :)

Det som återstår nu är att dubbelchecka det här med exportreglerna. Kan mamma ta med ett Vortex Viper hem så kommer man ju undan med 5700kr mot runt 10' här i svea-rike. Och andra sidan så är väll garantin sådär, det är därför jag kollar upp hur folk upplever sikterna kvalitetsmässigt. Sedan kan det ju vara hänt att man råkar få ett måndags-ex, men man vill ju minimera riskerna ;)

MVH/Jocke

Publicerat

Låter nice :)

Det som återstår nu är att dubbelchecka det här med exportreglerna. Kan mamma ta med ett Vortex Viper hem så kommer man ju undan med 5700kr mot runt 10' här i svea-rike. Och andra sidan så är väll garantin sådär, det är därför jag kollar upp hur folk upplever sikterna kvalitetsmässigt. Sedan kan det ju vara hänt att man råkar få ett måndags-ex, men man vill ju minimera riskerna ;)

MVH/Jocke

När man läser på amerikanska forum om Vortex och Sightron så är det idel lovord,reklamationer verkar nästan inte finnas.

Tror du blir nöjd med vilket som,sjukt bra belysning av riktmedel får du på Vortex, bättre optik på Sightron är väl skillnaden mellan dom två.

/Mike