Publicerat Augusti 21, 201114 yr Hej Undrar hur ni gör om hunden skäller mård eller grävling vid injagningen innan man har skjutit fågel för den bör man skjuta då eller riskerar man att hunden bara får noss för mård då och får svårt o rikta in sig på fåglarna? eller ska man vänta med och skjuta mård och sånt tills man skjutit par fåglar för den?
Publicerat September 6, 201114 yr Hej Undrar hur ni gör om hunden skäller mård eller grävling vid injagningen innan man har skjutit fågel för den bör man skjuta då eller riskerar man att hunden bara får noss för mård då och får svårt o rikta in sig på fåglarna? eller ska man vänta med och skjuta mård och sånt tills man skjutit par fåglar för den? Finns lite olika skolor här många väljer att aldrig skjuta mård eller grävling för sina hundar, mest för att mårdskyttet skulle kunna få hunden att skälla ekorre och grävlingen kan skada hunden. Själv tror jag inte mårdjakt gör hunden begiven på ekorre och skjuter glatt alla mårdar jag kan för mina finnar, grävling har jag aldrig testat då det är rätt ovanliga där jag jagar men skulle mina hundar ställa en så skulle jag inte tveka att skjuta. Men visst har jag alltid skjutit fågel först för hundarna det känns säkrast så även om jag knappast tror det gör någon skillnad