Publicerat Augusti 21, 201114 yr För småviltsjakt på statens mark, ovan odlingsgränsen, vem måste lösa jaktkort i en grupp som går upp? Medföljande icke jagande (fotograf)? En medföljande guide utan vapen eller hund?
Publicerat Augusti 21, 201114 yr Jag är inte säker men det bör ju vara den som ska jaga med vapen som ska lösa jaktkortet. Men jag rekomenderar dig att fråga länstyrelsen i det län jakten skall bedrivas.
Publicerat Augusti 21, 201114 yr Författare Jag är inte säker men det bör ju vara den som ska jaga med vapen som ska lösa jaktkortet. Men jag rekomenderar dig att fråga länstyrelsen i det län jakten skall bedrivas. Såklart... De borde veta, jag ringer i morgon.
Publicerat Augusti 21, 201114 yr Tar du del i jakten och tar del av köttet så ska man lösa statligt jaktkort. Ring hellre en gång för mycket är mitt tips. //
Publicerat Augusti 22, 201114 yr Tar du del i jakten och tar del av köttet så ska man lösa statligt jaktkort. Ring hellre en gång för mycket är mitt tips. // Tror han menar själva jaktkortet för småviltsjakt på statens mark ovan odlingsgräns. Själva statliga småviltskortet behöver bara den som jagar, men för det vanliga statliga jaktkortet gäller det som Skuris säger här ovan.
Publicerat Augusti 22, 201114 yr Författare Snackade med länsstyrelsen nu. Det här med del av byte hade inte något med saken att göra enligt henne. Den som deltar i jakten skall lösa jaktkort. Så vad det gällde mina två exempel, fotografen och guiden, så kan fotografen slippa men guiden måste lösa kort. Oavsett att han går utan vapen och hund. Även med fotografen var det lite otydligt, "hur långt från jägarna kommer han/hon att gå osv" var frågor som kom upp. Läste i en annan tråd där samma fråga kom upp i samband med drevjakt. Ska drevkarlarna ha jaktkort? Svaret från SJF var att det skall de bara om de får del av bytet, i det fallet om de får en räv var. Länsstyrelssen i Jämtland har en annan åsikt. Skulle vara intressant med ett rättsfall och prejudikat, just nu är det väldigt mycket en tolkningsfråga.
Publicerat Augusti 22, 201114 yr Snackade med länsstyrelsen nu. Det här med del av byte hade inte något med saken att göra enligt henne. Den som deltar i jakten skall lösa jaktkort. Så vad det gällde mina två exempel, fotografen och guiden, så kan fotografen slippa men guiden måste lösa kort. Oavsett att han går utan vapen och hund. Även med fotografen var det lite otydligt, "hur långt från jägarna kommer han/hon att gå osv" var frågor som kom upp. Läste i en annan tråd där samma fråga kom upp i samband med drevjakt. Ska drevkarlarna ha jaktkort? Svaret från SJF var att det skall de bara om de får del av bytet, i det fallet om de får en räv var. Länsstyrelssen i Jämtland har en annan åsikt. Skulle vara intressant med ett rättsfall och prejudikat, just nu är det väldigt mycket en tolkningsfråga. Jag tror att lst får svårt att hävda att en fotograf deltagit i jakten, även om han följt med jaktsällskapet hela veckan. Han har full rätt att göra det enligt allemansrätten. Guiden däremot är nog ett gränsfall. Om du bara går med hunden utan att bära vapen så finns det ju särskilda hundträningskort att lösa.
Publicerat Augusti 22, 201114 yr Författare Jag tror att lst får svårt att hävda att en fotograf deltagit i jakten, även om han följt med jaktsällskapet hela veckan. Han har full rätt att göra det enligt allemansrätten. Guiden däremot är nog ett gränsfall. Om du bara går med hunden utan att bära vapen så finns det ju särskilda hundträningskort att lösa. Jo jag håller med om att en fotograf inte ens i den vidaste tolkningen skulle behöva lösa kort, men länstyrelsen var inte lika övertygade. Vad det gäller guide så kan jag hålla med länsstyrelsen där. En guide är ju absolut delaktig i jakten genom att visa vägen osv. Även om personen inte bär vapen eller har hund. MEN, det skulle vara kul att få det prövat. Så vi vet.
Publicerat Augusti 22, 201114 yr Kan föreställa mig en eventuell tolkning att medföljande fotograf ingår i "drevet" om det är så att syfte är att följa jakten och han inte skulle befunnit sig där om det inte vore enbart för jakten utifrån frågan om avståndet till jägarna... Lurigt sånt här...
Publicerat Augusti 22, 201114 yr Kan föreställa mig en eventuell tolkning att medföljande fotograf ingår i "drevet" om det är så att syfte är att följa jakten och han inte skulle befunnit sig där om det inte vore enbart för jakten utifrån frågan om avståndet till jägarna... Lurigt sånt här... Blir en helsickes massa anmälningar om en lokal PRO grupp på 87 pigga pensionärer irrar in sig på jaktområdet med kameror på magen. Länstyrelsen kan ju hävda att dessa också deltagit i jakten! Enligt mitt sett att se det hela så är det ju den som håller i bössan som jagar och ska lösa jaktkort! Annars kan man ju kräva jaktkort av ett barn som sitter på ryggen och skriker och hävda att denne ingick i drevkedjan och skrämde djuren med sitt skrik! Men tydligen får inget vara enkelt, utan allt ska vara en tolkningsfråga.
Publicerat Augusti 22, 201114 yr Jag anser att det inte kan vara någon annan än jägaren som ska behöva lösa jaktkort. Lst:s fråga "hur långt från jägarna kommer han/hon att gå?" är ju bedrövlig men inte förvånande. Fråga Jägareförbundet här på forumet så får du nog vettigare svar.