Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Norröna Recon eller Finnskogen?

Featured Replies

Publicerat

Ska kosta på mig ett nytt set i år då mitt nuvarande är slitet och byxorna mer fungerar som tvättsvamp än att de stänger ute fukt.

Har tittat på två av Norrönas set, Recon och Finnskogen.

Någon som har erfarenhet av dessa? Recon är c:a 1000:- dyrare än Finnskogen. Vad är skillnaden?

Publicerat

Tre lager gore, mil spec, "hårt" ytterlager - recon

Gore liner, soft tex utsida, mjuk, lite tystare- Finnskogen

Sen är det stora skillnader i skärningen, på det hela taget är finnskogen nättare och lite mer jaktligt, Recon är just vad det låter, lite mer slitstarkt och mycket mera militärt i alla delar och lösningar.

Mina tanke är den att ett helt reconställ, det är mer för stilla jakt och hålla värme bra,

men byxa och alternativ jacka är bra till den mesta av mer krävande/våt jakt, Finnskogen, tja det är ett bra allväders ställ med lite mer än många andra,

iofs för tätt och varmt även det för att man skall kunna röra mer intensivt.

Utförandemässigt är båda dessa ställ TOF och det är inte mycket man man klandra dem för.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tack, det var det jag hört lite brus om innan. Att Recon inte är ett smygställ. Men som inbiten passkytt (dvs hundlös) så är A och O för mig att hålla värmen inne och vätan ute. Till pürschjakten kan jag använda nuvarande jacka och byxa som är helt tysta/prasselfria.

Var även någon som sa att Recon stället "blir tystare" med tiden?

Måste säga att Recon stället tilltalar mig mer, men Finnskogen är som du var inne på, mer jaktligt.

Har tre dagar till på mig att bestämma mig innan lönen trillar in happy.gif

Publicerat

;)

Jag har pratat genom det hela med en innehavare av sagda ställ,

1, det är lite prassligt, 2 det blir tystare efterhand 3, det är sjukt bra och han har levt i stället i fyra dagar under forsande regn på ett stenskravel någonstans i nordnorge i väntan på ren utan att bli blöt.

Tja det var nog allt, jo just det, det kostar ju ett arm och ett ben också men det visste du ju redan.

/Christian

Publicerat
  • Författare

1, det är lite prassligt, 2 det blir tystare efterhand 3, det är sjukt bra och han har levt i stället i fyra dagar under forsande regn på ett stenskravel någonstans i nordnorge i väntan på ren utan att bli blöt.

Tack, nu har jag bestämt mig, det blir Recon-stället.

Tja det var nog allt, jo just det, det kostar ju ett arm och ett ben också men det visste du ju redan.

Jo, det kostar på, tur att man sålt en bostad till väldigt, för mig, fördelaktigt pris wink.gif

Publicerat

Håller med ovan talare. Har ett par polare som springer runt i Recon-ställ. De blir lite tystare efterhand.

Har du kollat på Forelhogna-serien?

/Må

Publicerat
  • Författare

Har du kollat på Forelhogna-serien?

Nix, värt en titt?

Publicerat

Nix, värt en titt?

Tror det. De är ju i alla fall snyggare än Finnskogen.. :P

/Må

Publicerat

Hade jag pengarna som behövs så hade jag köpt Norröna Recon.

Snyggt, funktionellt, slitstarkt och framförallt dyrt. wink.gif

1049846_1.jpg

1049847_1.jpg

Mvh

Publicerat

Har ett par Recon byxor, inköpta för ett par år sedan. Dom blir lite tystare men inte så stor skillnad, men rekommenderar dom definitivt för att ha vid dåligt väder...

J.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Inhandlat o klart. Stod dock i 1½ timme på XXL och vägde mellan Norröna Recon och ett Swedteam-ställ.

Tillslut sa jag till säljaren "sälj in detta på mig".

Efter 5 min gick jag därifrån med Recon-stället. Sitter som en smäck.wub.gif

Får lufta det redan imorgon vid min första riktiga andjakt

Publicerat
  • Författare

Lämnat tillbaks Recon jackan, den prasslade på tok för mycket och kändes lite säckig.

Så nu är jag på jakt efter en mer åtsittande jacka... Byxorna behöll jag

Publicerat

Du skall inte snegla på "dead bird" ie Artexryx kläder,

de har en del saker som jag gillar, iofs softshell men inget prassel men visst lite rispigt vid kontakt med grenar osv.

/CHristian

Publicerat

Jag köpte ett av Predator ställ för ett tag sen.

http://www.bearskin.se/ursus.php

Det i kombination med kronans regnjakta alt värmejacka vid passskytte passade mig bra.

Otroligt smidigt och tyst, känns som bra kvallisort vilket man får hoppas för det var ju inte precis gratis iofs.

Jag har testat det vid vakjakt i koja på svin och nu senast vid råbockspurch, tycker det funkar utmärkt.

• 3 years later...
Publicerat

Hej! Har ett par goretex-byxor från Swedteam som jag är riktigt nöjd med, kanske aningen varma vid långa stråt bara. Men vill komplettera med en bra jacka för rörlig jakt. Har någon testat denna: https://www.norrona.com/nb-NO/Products/6062-14/3308/finnskogen-hybrid-jacket-mw/

Vid passjakt förstärker jag med M90 värmejacka.

Mvh,

Fredrik