Publicerat Augusti 22, 201114 yr Som titeln lyder så undrar jag vilken livslängd man har på ett P3 partikelfilter till en halvmask? Livslängd under användning samt livslängd på ett öppnat filter som inte används. (misstänker att de slutar fungera när de drar till sig fukt.) Mer specifikt så handlar det om Sundström Dammfilter P3 SR510. Tack på förhand!
Publicerat Augusti 22, 201114 yr Beror helt på vilken miljö du vistats i när du använder masken men jag brukar byta när jag känner att det blir lite tyngre att andas genom filtret vanligtvis 1-3 tim när jag gör jobb som kräver mask... tror inte att det finns några rekomendationer för hur länge man kan använda partikelfilter så det är bara att köra och byta när du känner att det blir lite tyngre än vanligt att andas Mvh Danne
Publicerat Augusti 22, 201114 yr Författare Tack Danne. Ett filter som har suttit monterat i ett år men som inte har används bör kasseras också gissar jag på?
Publicerat Augusti 22, 201114 yr Jag förvarar alltid filtret i en tät påse när det inte används. --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.023666,16.641437 Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Augusti 22, 201114 yr Att den inte använts på ett år betyder inte att de inte funkar längre, när det är ett partikelfilter är annat med gasfilter dom har oftast en maximal livslängd på 8 timmar. Så bara att köra på med den så länge det känns bra att andas med den på men har den varit fuktig och ett år gammal så är det säkrast att kassera då det kan vara mögel i den...
Publicerat Augusti 23, 201114 yr Som titeln lyder så undrar jag vilken livslängd man har på ett P3 partikelfilter till en halvmask? Livslängd under användning samt livslängd på ett öppnat filter som inte används. (misstänker att de slutar fungera när de drar till sig fukt.) Mer specifikt så handlar det om Sundström Dammfilter P3 SR510. Tack på förhand! Kul att du använder våra produkter Finns inget bättre! Ett partikelfilter kan användas så länge andningsmotståndet inte blir för högt. Bör förvaras dammfritt. Om du använder förfilter SR 221 så byter du detta vid varje användning där det dammat mycket, så får du bättre livslängd på ditt dyra SR 510 filter. SR 510 \Mats
Publicerat Augusti 23, 201114 yr Författare Kul att du använder våra produkter Finns inget bättre! Ett partikelfilter kan användas så länge andningsmotståndet inte blir för högt. Bör förvaras dammfritt. Om du använder förfilter SR 221 så byter du detta vid varje användning där det dammat mycket, så får du bättre livslängd på ditt dyra SR 510 filter. SR 510 \Mats Just nu är det frugan som använder er produkt och inte jag men efter att ha tittat på era produkter så blir det beställning. Hon jobbar med riktigt gamla uppstoppade djur och blötdjur i formalin och sprit och behöver BRA filter mot både partiklar och lättflyktiga ämnen (alkoholångor, formalin, arsenik etc) De skall packa och flytta ett helt museum och jag undrade om hälsoriskerna och ville veta exakt vilka masker och filter de hade. Tack för tipset om om förfiltret!
Publicerat Augusti 23, 201114 yr Bäst hjälp får dom om dom ringer vår support +46(0)8-562 370 62. Är det ett långvarigt jobb skulle jag nog kolla lite på vår fläkt. Är inte själv så bra på vilket filter man ska använda, jobbar med produktionen. \Mats
Publicerat Augusti 17, 201312 yr Hej Mats! Jag har en fråga om asbest / eternit och era halvmasker (SR 100). Planerar att plocka ner eternit-skivor ifrån en fasad. Går det bra att rengöra dem under vatten från ev. asbest-fibrer eller bör man kassera masken efteråt? Blir ju dyrt att ha ny mask efter varje pass. Mvh, Daniel
Publicerat Augusti 18, 201312 yr Hej, Daniel Inga problem du kan duscha med mask och filter. Det ska räcka med att skaka av partikelfiltret efteråt då det inte suger åt sig vatten. 4.1 Rengöring Sundströms rengöringsservett SR 5226 som rengör och desinficerar rekommenderas för daglig rengöring. Vid svårare nedsmutsning kan masken rengöras i en svag såplösning (max +40 °C) och en mjuk borste. Skölj med rent vatten och låt lufttorka i rumstemperatur. • Avlägsna filtren, ventillocken, membranen och bandstället. Bandstället kan också tvättas men tar givetvis längre tid att torka. • Rengör enligt ovan. Kritiska detaljer är utandningsmembranen och ventilsätena som måste ha rena och oskadade kontaktytor. • Kontrollera alla delar och byt ut vid behov. • Låt masken torka och montera sedan ihop den. OBS! använd aldrig lösningsmedel för rengöring Taget ur manualen på Sundströms hemsida.
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Hej, Daniel Inga problem du kan duscha med mask och filter. Det ska räcka med att skaka av partikelfiltret efteråt då det inte suger åt sig vatten. 4.1 Rengöring Sundströms rengöringsservett SR 5226 som rengör och desinficerar rekommenderas för daglig rengöring. Vid svårare nedsmutsning kan masken rengöras i en svag såplösning (max +40 °C) och en mjuk borste. Skölj med rent vatten och låt lufttorka i rumstemperatur. • Avlägsna filtren, ventillocken, membranen och bandstället. Bandstället kan också tvättas men tar givetvis längre tid att torka. • Rengör enligt ovan. Kritiska detaljer är utandningsmembranen och ventilsätena som måste ha rena och oskadade kontaktytor. • Kontrollera alla delar och byt ut vid behov. • Låt masken torka och montera sedan ihop den. OBS! använd aldrig lösningsmedel för rengöring Taget ur manualen på Sundströms hemsida. Hej! Jättebra information! Tack så mycket för svaret! :-)