Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nytt sikte till 9,3x62

Featured Replies

Publicerat

Jag tänkte skaffa mig ett nytt sikte till min Husqvarna 1900 som endast väger 3,1 kilo. Jag vill ha ett skapligt lätt sikte för att hålla den totala vikten så låg som möjligt så jag kikar lite på sikten med 1" tub. Jag vill utnyttja siktet till jakt på lite större vilt i lite sämre ljusförhållanden så en 50-lins är väl det jag funderat mest på. Bössan kommer även användas vid drevjakter så en variabel förstoring är önskvärd och jag vill väl ha ett sikte med spannet 2,5-10, 3-9 eller 4-12. Siktet behöver inte vara belyst men riktmedlet bör vara tysk 4:a eller likvärdig.

Det här med 1" tub är ju inte skrivet i sten... det finns väl lätta sikten med 30mm tub också så om ni har förslag på lätta sikten med "riktig" tub så är det välkommet. Jag har inga problem med att handla via nätet från andra länder. Priset får gärna stanna under 6000:-

Jag har bara kollat runt lite på nätet men blir inte mycket klokare, jag har kollat lite på märken som jag har haft tidigare men då har det varit andra modeller. Här är några jag har kikat lite på.

Meopta MEOPRO 4-12x50 med riktmedel #4 (Jag har ett Meopta MEOPRO 4-12x50 med duplex idag som funkar dagtid)

Leupold VX-R 3-9x50 riktmedel Firedot 4. (Leupold har jag haft många ggr förut och det har funkat bra för mig, dock aldrig belyst)

Leupold VX-I 3-9x50 riktmedel Wide Duplex

Det jag har problem med är att finna vettiga riktmedel... de flesta kikarna jag hittar på nätet har väldigt fina riktmedel som säkert funkar toppenbra i dagsljus för skytte mot tavlor men nu är jag ute efter nånting lite grövre.

Hjälp! :)

Publicerat

En victory Diavari 2,5-10x42 väger 440 gram, leupold tuben väger 456 gram,

prestandamässigt har en Leupold inget att hämta mot en Diavari men vid en pris per prestanda enhet jmfr så är Leupolden ganska häftig med priser väl under 600 USD i staterna och de nya ITAR reglerna som häver importtillstånd krånglet så är det en tub bör kunna få till under 4000 kr till sverige utan moms och då med moms för 5 000 kr,

det är runt 1/3 av priset för den dyrare tuben.

Om det är lätt och bra som är ledorden hade jag inte tagit med Meoptan som alternativ.

/Christian

Publicerat
  • Författare

En victory Diavari 2,5-10x42 väger 440 gram, leupold tuben väger 456 gram,

prestandamässigt har en Leupold inget att hämta mot en Diavari men vid en pris per prestanda enhet jmfr så är Leupolden ganska häftig med priser väl under 600 USD i staterna och de nya ITAR reglerna som häver importtillstånd krånglet så är det en tub bör kunna få till under 4000 kr till sverige utan moms och då med moms för 5 000 kr,

det är runt 1/3 av priset för den dyrare tuben.

Om det är lätt och bra som är ledorden hade jag inte tagit med Meoptan som alternativ.

/Christian

Nä, Meopta kollade jag på eftersom jag har en idag och riktmedlet i den jag funderade över stämmer överens med det jag vill ha... vikten och kvalitén talar ju dock mot det hela även om det säkert skulle funka för mina behov.

Jag har många ggr funderat på hur många extra minuter kvällsljus ett dubbelt så dyrt sikte kan ge mig... jag är ingen fantast av kvällsjakt med eventuella eftersök mitt i natten... men jakt i arla morgonstund är av mer intresse.

Publicerat

"Jag har många ggr funderat på hur många extra minuter kvällsljus ett dubbelt så dyrt sikte kan ge mig... jag är ingen fantast av kvällsjakt med eventuella eftersök mitt i natten... men jakt i arla morgonstund är av mer intresse."

Tja för mig som tidigare inte haft men som nu har lite mer ljusstark optik, kan jag bara säga en hel hög med vilt, inte minuter men tagna skott, skott som annars inte hade varit säkra och således inte tagits,

om man har jakt tre dagar i veckan och lever på marken utan krav på att vara effektiv tja då är det ingen vits med att ha topptuber,

har man inte ovanstående förutsättningar, tja då kan man välja att ha det och kunna nyttja fler chanser som bjuds. Det är egentligen ganska enkelt.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Mmm... om jag kör i 40 så har jag tio minuter till jakten... :)

Publicerat

Precis,

kör jag i 40 så är jag på marken imorgon....

/Christian

Publicerat

Jag kanske tänker fel (har ofta otur i mitt tänkande), men kan inte ett 1,5-6X42 belyst av något känt europeiskt märke vara en bra kompromiss.

Funkar tillräckligt bra i skymning & gryning om hållen inte blir för långa då man tappar lite förstoring med den objektiv storleken, men passar bra till drevjakt och vikten borde kunnas hållas nere hyfsat.

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.056993,17.011881

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Jag kanske tänker fel (har ofta otur i mitt tänkande), men kan inte ett 1,5-6X42 belyst av något känt europeiskt märke vara en bra kompromiss.

Funkar tillräckligt bra i skymning & gryning om hållen inte blir för långa då man tappar lite förstoring med den objektiv storleken, men passar bra till drevjakt och vikten borde kunnas hållas nere hyfsat.

Jag skulle gärna vilja komma upp lite i förstoring så jag i alla fall når 8x och gärna med 50-lins.

Publicerat

Precis,

kör jag i 40 så är jag på marken imorgon....

/Christian

Kör jag i 40km/h så är jag ur min mark (en av dem) på 4 min ändå har jag bra optik... :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Vad ska man ha för ringar och baser till en 1900 för att få på en en VX-R med 50-lins då?

Publicerat

Kör jag i 40km/h så är jag ur min mark (en av dem) på 4 min ändå har jag bra optik... :rolleyes:

Jo men du har ju då helt klart prioriterat att vara effektiv på jakten,

förresten är det väl lite som så att när man som i varje fall jag har gjort har fått tacka nej till bud på både en otroligt fin råbock, det var 01 och en dovtjur, det var 99 som båda hade gett mig en liten peng så svider det så länge i jägarsjälen att svedan i plånboken vid köp av dyr optik inte kan jämföras därvid.

/Christian

Publicerat

Jo men du har ju då helt klart prioriterat att vara effektiv på jakten,

förresten är det väl lite som så att när man som i varje fall jag har gjort har fått tacka nej till bud på både en otroligt fin råbock, det var 01 och en dovtjur, det var 99 som båda hade gett mig en liten peng så svider det så länge i jägarsjälen att svedan i plånboken vid köp av dyr optik inte kan jämföras därvid.

/Christian

Rätt, missade chanser kommer aldrig igen, pengarna rullar oavsett och nya kan man alltid tjäna. ^_^