Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eftersöks klädsel och polis inblandning

Featured Replies

Publicerat

Nya västar ska delas ut till NVR:S eftersök jägare fick jag höra idag.

Dessutom fick jag höra att om polisen beslutat om att trafik eftersök ska genomföras måste västen användas.

Nu undrar jag, Alla trafik eftersök som ska registreras i NVR:S databas och som har ett HR:numer är inte alla dom beslutatde av polisen?

Kan kontakt personen ringa mig och skicka iväg mig på trafik eftersök utan att polisen beslutat om det?

För tillfället har jag ingen väst med texten vilt olycka, men tänkte köpa en själv och det va trångt om cash hos polisen.

Men det är ju ingen idé eftersom nya ska delas ut med id:numer.

Kan någon vänlig typ reda ut detta åt mig, hur detta funkar.

Är polisen inblandad i alla trafik eftersök?

Publicerat

Det är ju LKC som får in anmälan om viltolycka sen går det ut till kontaktperson,, beslutet kommer från LKC..

Västar finns den äldre modelllen! dom nya får du nog vänta på! :(

Publicerat
  • Författare

Enligt kontakt personen så åker man ur orgenisationen om man inte har "rätt" väst.

Nån som har en bild på den man använder nu. har hittat tre olika.

Tror jag ska skicka ett mail till polisen.

Är det en väst det hänger på om ett vilt ska få lider eller inte då ska jag ta mej f*n köpa så jag har i reserv.

Publicerat

Enligt kontakt personen så åker man ur orgenisationen om man inte har "rätt" väst.

Nån som har en bild på den man använder nu. har hittat tre olika.

Tror jag ska skicka ett mail till polisen.

Är det en väst det hänger på om ett vilt ska få lider eller inte då ska jag ta mej f*n köpa så jag har i reserv.

Det finns en äldre modell o en nyare väst utan id nummer! när jag började i NVR så hade jag ingen väst! ringde jägarförbundet-

Sa åt dom att västen skulle fram tog en dag så hade jag väst! prova o ring jägarförbundet borde inte vara svårt att leta-

Fram en väst åt dig

Publicerat

Din kontaktman har troligen fel för tillfället..

Men enl riskpolisstyrelsens FAP som går att hitta på viltolycka.se typ om denna länk funkar.

http://www.viltolycka.se/service/dokument.aspx?Path=/F%c3%b6reskrifter/Rikspolisstyrelsen

Så ska väst ,keps med öronlappar...benreflexer,o reflexhalsband till jycken användas från 1/7 2011 om jag nu kommer ihåg rätt.

Problemet är att ingen i landet fått ut någåt sådant än....

Samtliga eftersökare, kontakmän osv bryter fortfarande mot den reglen

Saknas pengar till denna utrustning va jag förstått.

Sen så ska det delas ut Varningslampa, magnetremsa till bilen, "saftblandare" ficklampa varseltält osv ska oxå.

Dessa paket skulle delas ut för flera år sen.. iomed kursen om den nu hette "Arbete på väg " eller va de va.

Vi har fått ett paket till våra 60 000ha i kommunen.

jag har tex fått ett tält... hur jag nu ska kunna varna bilister från två hål med ett tält ? som dessutom enbart har text på ena sidan.

Saftblandaren drar dessutom så mycket ström att om man är borta en 4 timmar från bilen så får man ringa bärgare..

Det kommer dröja innan alla inblandade har fått rätt utrustning så jag är övertygad om att ingen åker ut på grund av att man har fel väst.

Dock så måste vi bära nått i västväg med refklexer så vi syns på vägen!

Publicerat
  • Författare

Om alla i våran krets skulle ha väst, skulle priset hamna runt 280000.

Och polisen nvr mfl kommer endast bidraga med 100000.

Fram till nu har jag sprungit runt med en väst som det står mellanskog på, bilarna har väjt så jag har nog varit synlig iallafall.

Tycker det verkar orimligt att alla ska få väst keps mm.

Varför inte göra ett billigt paket pris där det ingår väst, varningstält, saftblandare, och rent bonförnuft för ca 1000-1500.

Som jag fatta på kontakt personen så finns det tält att hämta hos folk, men vem vill åka hem till sören 3 på natten för att rota fram några varnings skyltar.

Men det är väl så det ska fungera egentligen.

Publicerat

Efter som vi nu i princip får pengar utbetalt från polis är vi väl polisens förlängda arm, kanske "anställda" va vet jag.

Vi får iallfall utbetalt från rikspolisstyrelsen.

Men jag anser o det bestämdaste att vi då inte ska behöva betala för dessa säkerhetskäder = "arbetskläder"

Inte nog med att vi ska lägga många mil och timmar på en sammhälsstjänst och få en symbolisk summa för det oavsett om det tog 30 minuter eller 8 timmar..

Jag har gjort det gratis sen 80 talet så så sett spelar ersättningen ingen roll för mig men jag kräver att jag inte ska behöva betala för det som Polisens FAP kräver att jag ska bära.

Vet inte hur många ni är i er krets men inte fan kostar en reflexväst så pass att det går åt de summor du räknat ut.

Vi är ca 15-20 pers i vår kommun med 13000 invånare o ca 60 000ha stort.

Vi snackar alltså 15-20 personer som är med o godkända av NVR och polis för att göra trafikeftersöken inte medlemmar i jaktvårdskretsen.

Publicerat
  • Författare

Det va kontakt personen som la fram summorna,

Tydligen har det kommit över 150 nya eftersök jägare antar att det var för hela värmland.

som ska ha västar och kepsar.

Men summan 100000 kommer inte vid röras ändå.

Sen vart polisen har fått ytterligare 180000 från vet jag inte.

men för att åter gå till ämnet så är det bara att hitta en passande väst med texten viltolycka på?

Publicerat

En väst ska väl inte vara så svårt att tjata sig till.

De är nog värre med de stora paketen tält mm.

Alla inom organisationen vet att de e nya regler som gäller, men det saknas pengar så man kör på som innan. Är ju viltet som blir lidande annars.

Ska på NVR träff 7 sep. får se om man får någon ny info -_- eller kanske ett paket :mellow:

Publicerat

Visst går det tigga till sig nån väst med Viltolycka på, den gamla antar jag för den nya inkl keps, benreflexer osv är väl inte ens beställda eller framtagna än ?

Stora o lilla paketet med tält osv lär inte alla få. några paket per område kan det nog bli.

De stora kostade för nått år sen 4500:- om jag mins rätt.

Vi har samma problem med varselpaketen.

De är uppdelade runt om i kommunen, jag kör inte ett par mil norrut för att hämta grejer när olyckan är 1,5 mil söderut..

Publicerat

På sista träffen vi hadde var alla ombedda att ta med sina västar, de som inte hadde klass 3 västen fick en ny.

De hadde väl hittat några någonstans ;) var nog 5-6st som fick nya.

Vi har 2 stora paket på mitt område, de är plaserade hos de som bor nära o ofta e ute på E22"an.

Klass 3 Väst.

post-6209-0-95797700-1314178174_thumb.jp

Publicerat

Jag har fått en exakt sån där med texten viltolycka på men..

Den av rikspolisens FAP godkända ska se ut såhär..

post-348-0-05900800-1314179739_thumb.png

Publicerat

Jag har fått en exakt sån där med texten viltolycka på men..

Den av rikspolisens FAP godkända ska se ut såhär..

post-348-0-05900800-1314179739_thumb.png

Ja!

Men klass 3 skulle duga så länge i väntan på dom nya. Tar nog tid innan alla fått den -_-

Publicerat
  • Författare

Klass 3 Väst.

Har fått tag på en sådan väst nu ^_^

Ringde en i jaktkretsen som tipsa om en jägare som skulle lägga av med eftersök.

Publicerat

Mejlade och frågade om västar och utrustning 2011-05-30 och fick svar.

Vi beräknar att utrustningen ska finnas hos Rikspolisstyrelsen om 3-4 månader. Därefter får resp. polismyndighet beställa hos Rikspolisstyrelsen.

Hälsningar

Annika Sävberger

Sekreterare NVR

Rikspolisstyrelsen

Polisavdelningen

Enheten för strategisk service

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Mejlade och frågade om västar och utrustning 2011-05-30 och fick svar.

Vi beräknar att utrustningen ska finnas hos Rikspolisstyrelsen om 3-4 månader. Därefter får resp. polismyndighet beställa hos Rikspolisstyrelsen.

Hälsningar

Annika Sävberger

Sekreterare NVR

Rikspolisstyrelsen

Polisavdelningen

Enheten för strategisk service

Kontakt personen ringde i början på veckan.

nu kommer dom nya västarna