Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

7-57r vs 7-65r ?

Featured Replies

Publicerat

någon som vet vilken som är mest allround?

mvh. samme

Publicerat

Tja, allround är de bägge. 65:an är det dock mer punch i. Har haft en kombi i 57, men valde 65 till min nuvarande kiplauf just för lite mer kraft (och för att jag inte kan hålla mig undan patroner bredvid mainstream-fåran ;)).

Tänker Ni inte ladda själv lär Ni dock lättare få tag på olika patroner/laddningar till 57:an.

Båda är tillfyllest för allt vilt i Sverige som lämpar sig för klass 1.

Tänker Ni skaffa drilling/kombi eller dubbelstudsare? Eller rentav kiplauf?

Publicerat

Kan det inte bli på gränsen att få 7x57R att klara klass 1 när blyförbudet träder i kraft?

Tom

Publicerat
Kan det inte bli på gränsen att få 7x57R att klara klass 1 när blyförbudet träder i kraft?

Tom

Hoppas jag inte, om det nånsin träder i kraft :-

Publicerat

7x57 har inga problem med ett blyförbud. Det finns idag 10grams kulor i koppar (Barnes X 160gr). Med dessa är det mkt enkelt att komma upp i tillräcklig hastighet (ca 720m/s). Det är bara kalibrar som det endast finns 9-grammare till som det kan bli problem (6,5mm alltså...).

Publicerat

Är det möjligt att brotcha om en kombibock i 7x57R till 7x65R. Bössan är en Krieghof Teck. Vem gör jobbet?

/ Johan

Publicerat

Hade en period om ett par år då jag ägde en 7x65R. Gick vid bössbyte tillbaks till 7x57R. Tyckte inte att 7x65R gav så mkt extra egentligen – ökad rekyl, större krutåtgång, högre knall, svårare att få tag i hylsor men visst någon centimeter på kulbanan gjorde den ju…. ::)

//K9

Publicerat

Tycker inte det spelar någon roll, använder sällan drillingen på några längre avstånd..

Finns det förövrigt inte 10.1 grams Alaska kulor till 6,5x55?

Mvh!

Publicerat
Är det möjligt att brotcha om en kombibock i 7x57R till 7x65R....

Tja, vet egentligen inte men en kontroll av CIP max-måtten för dessa patroner visar att x57 har ett större diameter mått på hylsbasen innan flänsen (c:a 0,15 mm) än x 65. Det är ju inte så att x65 är en förlängd version av x57. En enkel brotschoperation tror inte jag skulle gå bra med tanke på stödet hylsan behöver vid expansionen. Kan ha fel men tror det är så...

Om jag hade en Krieghoff Teck skulle inte x57 eller x65 spela någon roll - så länge hagelpipan vore i kaliber 20 förstås... ;D

Publicerat

Hip - sedan när blev Alaskan utan blykärna?...

Publicerat

:-[ :-[ :-[ :-[

Ibland liksom kör fingrarna betydligt fortare än hjärnan..

;D

Mvh!

Publicerat

Hehe - lätt hänt...

För övrigt ser jag ingen nytta med 7x65R. Jag har en 7x57 och har haft en 7x57R och båda räcker till på 200m utan att man behöver mer krut, smäll och fart samt köttförstöring.

Att dessutom brotscha om en befintlig 7x57R till 7x65R är ekonomiskt vansinne... Om man råkar hitta en trevlig kipplauf eller dubbelstudsare i 7x65R skulle inte jag säga nej dock, men att ändra en befintlig bössa... Hur många bygger om sina .308:or till .30-06?