Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vårjakt på bock i hela Sverige

Featured Replies

Publicerat

Vårjakten i de nordligare länen har sin bakgrund i Tjernobyl katastrofen. Jag har ingen direkt susning om hur halterna av Bqurell minskat, eller om nivåerna är detsamma, men vad det verkar så skjtus det en hel del bocka i Augusti också, utan tankar på strålingsdoser? :)

Så varför skulle man nu inte kunna ta med ett förslag i jaktidsberedningen, om vårjakt på bock i HELA landet? Om det nu är rådjurens fel att vi har så mycekt fästingar så kanske detta är ett sätt att få mindre med rådjur då fästingarna börjar vakna?

Hur går man då till väga? Kan det ske på enskild medlems förslag, eller måste man skriva en motion?

Publicerat

Det förslaget har varit med i de två senaste omgångarna där vi gått in med nya jakttidsförslag men båda gångerna stoppats av jägarna själva eftersom en majoritet inte velat ha vårjakt. Min bedömning är nog att vi skulle ha rätt stora chanser att få vårjakt på bock i hela landet om vi verkligen ville men hittills har stödet i jägarleden saknats. Fråga mig inte varför...

Publicerat

Följdfråga:

Vilka jägare har fått tycka om detta, jag har iaf inte blivit tillfrågad...

/Håkan H

Publicerat

Fråga mig inte varför...

Uppfattar det lite av en generationsfråga om man är för/emot vårjakt. Hur ser det ut bland dina kollegor på förbundet? Kan man inte se en ålderskoppling? ^_^

Personligen kan jag tycka att det är bra att man som jägare kommer ut på våren (också) med tanke på vildsvinens närvaro numera.

mvh/Mårten, Västmanland :P

Publicerat

Håkan: Dessa remisser går alltid så långt ut i organisationen som möjligt, dvs till våra Jaktvårdskretsar. Så vill du påverka får du kontakta dem eller engagera dig i kretsens arbete. Att vi skulle kunna höra alla medlemmar eller jägare tror jag du förstår blir lite halvjobbigt. Särskilt som vi aldrig kommer hitta ens två stycken som tycker exakt lika...

BigJim: Bland de anställda är det nog inte en generationsfråga. Däremot kan det mycket väl vara det bland jägarna...

Publicerat
Min bedömning är nog att vi skulle ha rätt stora chanser att få vårjakt på bock i hela landet om vi verkligen ville men hittills har stödet i jägarleden saknats. Fråga mig inte varför...

Det kanske borde skickas ut en förfrågan om varför kretsarna inte vill ha vårjakt på bock då för att få svaret på frågan.

I dagens IT-samhälle borde det ju inte vara så svårt att digitalt ställa frågor via nätet till registrerade medlemmar (medlemsnr och en kod) och snabbt och enkelt få svar på vad medlemmarna tycker och tänker i vissa frågor, helt utan en kretsrepresentant som mellanhand som kan färga både frågor och svar efter eget tycke. Alla medlemmarna har inte möjlighet att engagera sig i en lokala kretsens arbete även fast det vore önskvärt... gårdagens engagemang i fritidsrörelsen har bytts mot TV-tittande och nätsurfande och dygnets timmar har absolut blivit färre... det ryms helt enkelt inte 24 timmar per dygn längre...

Publicerat

Vi har funderat mycket i de banorna Dahla. Men, skulle vi få en mer representativ bild om vi använde nätet eller sociala medier? Hur man än vänder sig har man rumpan bak och vi kommer alltid att få slagsida i åsikterna beroende på hur och i vilken form vi frågar. Vår ryggrad och styrka är kretsarna. Vi är snart den enda organisationen i landet som finns i varenda buske och är organiserade i varenda kommun. Då tror jag det är viktigt att denna organisation verkligen nyttjas och får meningsfulla uppgifter och uppdrag...

När det gäller jakttider så har vi alltid varit splittrade och "konservativa". Ta bara januarijakten på rådjur. Det är en följetong på 30 år och ännu har vi inte januarijakt i hela landet. Att jägarna inte litar på jägarkollektivets ansvarskänsla och moral kan tyckas märkligt men har säkert sina randiga och rutiga skäl. Det är fortfarande ganska vanligt att man i jaktlag och VVO´n tar beslut på att ställa in vårjakten på bock även där man får jaga...

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.