Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken kula till 9,3x62 ?

Featured Replies

Publicerat

Vad har ni för erfarenheter ?

Har själv använt oryx 18,5 , funkat bra . Men priset... För tillfället använder jag Hammerhead o är lite kluven , den funkar , men verkar slå sönder på tom mindre vilt .

Har jag haft otur ?

Den skjuter gudomligt i min blaser .

Kommer mest att jaga storvilt , ev några rådjur . Går dessutom som hundförare med TJT.

Mkt tacksam för goda råd , borde tillägga att jag laddar inte själv , ännu...

• 3 months later...
Publicerat

Måste svara här.

Har ingen 9,3 nu men har haft länge.

Julafton är här igen! norma släpper 15g vulkan under 2012 igen, bästa alternativet i den kalibern.

Älskad och hatad kula men jag har inte haft en effektivare patron/kula för storvilt. tycker även att köttförstöringen är acceptabel.

(blodsprängda hinnor är också köttförstöring i min mening, vilket jag tuycker det blitr ofta av lite hårdare/bondade kulor)

Skaffa den och prova!

• 2 weeks later...
Publicerat

Just nu Lapua Mega

Publicerat
Just nu Lapua Mega

+1

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Publicerat

Jag använder Hammerhead och är jävligt nöjd med den. Nu är jag ju oftast inte med och tar hand om viltet jag skjutit eftersom jag mest jagar som inbjuden hundförare. Men har sett nån älg och nån gris med kulan genom bogarna och de har haft förvånansvärt lite skador.

Publicerat

Laupa Naturalis och är nöjd med den, ska nog ta och testa Hammerhead nästa säsong bara för att det är kul!

Publicerat

Testa rhinos kulor dom har både 16,2 gr och 19,4gr och har hört mycket bra om den var nu i höst med och skött en kalv på ca 60m och med den kulan men då i kaliber 30-06 och kulan satt fint uppsvampad i den andra bogen så tycker att du nästan skulle ha testat den.

ska själv göra det när jag fått tummen ur och köpt en ny bössa då nog i kaliber :wub: 9,3x62 :wub: och den är ju lite billigare än norma också :)

tvbodenjakt.jetshop.se/ammunition/jakt/kula/rhino-c-176-1.aspx

Publicerat

Den är ju molybelagd - lite jobbigt att varva moly och blanka - lr tycker Du inte det?

Publicerat

Den är ju molybelagd - lite jobbigt att varva moly och blanka - lr tycker Du inte det?

JA du har ingen erfarenhet att varva mellan moly och blanka. Min enda erfarenhet om den här kulan är att den svampar upp sig fint och stannar kvar i en kalv på ett ganska kort hål och då tycker jag att man inte ska klaga riktigt. Men vad händer om man skjuter med en molybelagd kula ?? blir det mer slitage eller blir det kvar mera skit i pipan??

Publicerat

Jag har bara erfarenhet från 6,5x55 (diamond line i sauer str) och där vill jag iaf inte blanda och det är ganska svårt att få bort molyn när man väl börjat. Många fältskyttebösse-ägare molyar ju sina jaktkulor för att just slippa blanda.....

Men jag har inte någon koll på hur det blir med rhino i t ex 9,3 - det var därför jag frågade......

Publicerat

Hej

Använder Scenar med Molly i min 6,5:a blandat med blanka.

Ger en ökad spridning på en centimeter eller två (100m) tills jag fyllt på med molly igen.

Detta gäller alltså Scenaren efter det att jag skjutit blanka Älg bulor. (Oryx och helmantel för pappälg)

Hur det ser ut för de blanka vet jag egentligen inte.

Jag har inte samma precisionskrav på de jaktsituationer där jag använder Oryx som där jag använder Scenaren.

Har införskaffat Rhino för att slippa blandningen. Men skall skjuta slut på Oryxen innan jag byter i jaktsituation.

// Henrik

Publicerat

Jag har bara erfarenhet från 6,5x55 (diamond line i sauer str) och där vill jag iaf inte blanda och det är ganska svårt att få bort molyn när man väl börjat. Många fältskyttebösse-ägare molyar ju sina jaktkulor för att just slippa blanda.....

Men jag har inte någon koll på hur det blir med rhino i t ex 9,3 - det var därför jag frågade......

Jaha okej

• 6 months later...
Publicerat

Oryx 21,5g (9,3x62) går oförskämt bra i Blaser R93, 3skott inom en 5kr på 80meter.

Publicerat

Jag använder Sako Hammerhead 18,5gr i 9,3-62 =Mycket död, lågt pris och axeptabel köttpåverkan. Mycket nöjd.

• 4 weeks later...
Publicerat

PRVI Partizan 285gn eller Nosler accubond 250gn...

• 4 weeks later...
Publicerat

Jag använder Swift A-frame 16,2 gram, jag laddar den med normas maxladdning med norma 203-B, jag har bara skjutit 1 älg med den, en kalv och det funkade klockrent. Däremot så har jag en kompis som använder den också och har har skjutit desto mer md den och han har inga planer på att byta ut den. Jag använde även den när jag hade min 458 wm och den var laddad till ungefär 645 m/s men den svampade fullt ut ändå. En annan kompis har just börjat jaga med den i sin 338 wm, han laddar den i drygt 800 m/s, han sköt en oxe med den första september veckan, den älgen såldes och slakteriet medelade att den vägde 308 kg slaktvikt och då hade man skurit bort ca 2 kg köttförstöring trots att han skjutit två skott i älgen, ett i halsen och ett i bogen. Det är ju rätt bra resultat får man ju ändå säga :-)

/Andreas