Publicerat Augusti 26, 201114 yr Hjälp, två tranor äter upp mitt potatisland. Vi har provat med att jaga dom, sätta upp svarta plastsäckar, fågelskrämma, men inget hjälper. Vad mer kan man göra?
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Tranor är inte helt lätta att skrämma bort men ljud och rörelse brukar vara det enda som ger effekt vad jag vet. Vindsnurror (lite större) kan funka. Sen läste jag tidigare om en bonde som satte upp radioapparater på P1 som han skruvade upp rejält på åkern och det hade god effekt! (om det berodde på att musiken på P1 var kass förtäljer ej historien ) Som sista utväg kan man använda en gasolkanon men då börjar vi prata om lite dyrare åtgärder...
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Såg faktsitk på ett program på Outdoorchanel då de faktistk jagade tranor.. Skulle tydligen vara riktigt delikat, vad jag förstod. Kanske ihop med potatis?
Publicerat Augusti 26, 201114 yr finns det möjlighet att få skyddsjakt på tranor, som tex i detta fall... det handlar ju om ett par och tranor finns ju mer eller mindra på varje åker, iaf här i V.Götaland....
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Sen läste jag tidigare om en bonde som satte upp radioapparater på P1 som han skruvade upp rejält på åkern och det hade god effekt! (om det berodde på att musiken på P1 var kass förtäljer ej historien ) Det är inte så mycket musik på P1 överhuvudtaget, vilket jag själv tycker är trevligt...
Publicerat Augusti 26, 201114 yr finns det möjlighet att få skyddsjakt på tranor, som tex i detta fall... det handlar ju om ett par och tranor finns ju mer eller mindra på varje åker, iaf här i V.Götaland.... Tror det är väldigt svårt. Men det kan ju variera från ort till ort. Men det kan löna sig att ansöka ändå. Vet de som istället för beviljad skyddsjakt fått hjälp med att uppföra gasolkanon.
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Alternativt kan du plantera mer potatis nästa säsong, och dela med tranorna! Allt kanske inte behöver gå ut på att skjuta bort problemet, även om det kan vara en enkel lösning. Beslut om skyddsjakt lär nog inte hinna rädda dina pärer i år ändå...
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Har rensat bort ett inlägg i tråden och uppmanar till att ni håller er till att tipsa om tillåtna alternativ!
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Aj då. Då kanske du skulle pröva med att själv helt sonika smyga dig på djuren och skrämma skiten ur dom. Och efter det så kanske en fågelskrämma skulle funka? Rovdjursögon gillar ju inte de vanliga fåglarna och inte heller rovfågelsiluetter. Men tranor kanske är för stora för att bry sig om sådant? Vh//Matte.