Publicerat Augusti 26, 201114 yr Jag fick förfrågan om jag hade lust att minska på antalet bävrar utmed en 3 kilometer lång å för några dagar sedan. Man har önskemål om att endast minska antalet och då plocka bort dom yngre individerna på sträckan. Att vaka bäver kan ju ta lite tid i anspråk och jag har 9 mil hemifrån till den aktuella ån. Markägaren har jägarexamen men endast hagelbössa och en småviltstudsare i kaliber .22LR så han kan inte själv lösa problemet med sina vapen. Jag föreslog att man skulle använda en fälla som heter "Bävertunnel, M/Butorp" enligt naturvårdsverkets lista över godkända fällor för levandefångst av bäver. Skulle ett vuxet djur gå i fällan så kan man enkelt släppa ut det i frihet igen medans markägaren själv kan avliva yngre individer som inte är önskvärda på marken. Nu dök ju dock frågan upp som jag inte hade svar på... vad åtlar man med eller hur används en fälla för levandefångst av bäver?
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Vet att äpplen är bra, det är fångat många bävrar i Värmland med den fällan du nämde och som var betade med äpple.