Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Årgång på Sako?

Featured Replies

Publicerat

En sako som tillverkats -91 det måste väl vara en hunter? Forrestern känns mer 80 tal.

Publicerat

En sako som tillverkats -91 det måste väl vara en hunter? Forrestern känns mer 80 tal.

Min Finnbear köpte jag 79 o då fanns även Forrestern

Publicerat
  • Författare

huntern_005.jpg

Ser ut som en Hunter i mina ögon.

Publicerat

Hunterstockarna har orange bakkappa och avrundad framstocksände samt mjukare former överlag på stocken. Vapnet på bilden kan iofs vara nån deluxe/whatever-variant då Sako inte varit särskilt konsekventa bland modellserierna...det som talar för Hunter är att den är tillverkad -91, jag köpte min ny just det året.

Publicerat
  • Författare

Vill åxå minnas att Hunter har just det du säger. Nå får väl se vad som kommer. Den är inte skjuten mycket med, en kvinna som haft den tidigare därför är den kortad lite i stocken. Men en rejäl bakkappa löser det.

Publicerat

'Hunter' är i Sako's nomenklatur egentligen en benämning på en stocktyp. Benämningen 'Hunter' dök upp först på A-lådorna i början/mitten av 80-talet. De första 'Hunter-stockarna' var väldigt lika stockarna på jaktmodellerna av Finnbear (L61R) & Forester (L579). Finnbear & Forester är inom Sako-nomenklaturen egentligen mer en benämning på typ av låda (se benämning på lådorna inom parentes i förra meningen)...inte på typ av stock. Tex fanns det Forester Hunter och Forester Varmint. Senare på 90-talet med introduktion av M491-, M591- & M691-lådorna kom de mer 'avrundade' stockarna som någon i tråden ovan anförde vara signum för 'Hunter'...men riktigt så enkelt är det inte ;)

@MatsN...din bössa ser ut som en AII med den stock som då kallades 'Hunter'...skapligt fint trä verkar det vara oxå B)

För övrigt anser jag att A-serien är det bästa som kommit ut från Sako...Vixen/Forester/Finnbear-lådorna i sin yttersta förfining innan inträde av kostnadsbesparande åtgärder såsom lösa rekylklackar (kom på M491/591/691) och annat jox... :P

Publicerat

.....

Senare på 90-talet med introduktion av M491-, M591- & M691-lådorna kom de mer 'avrundade' stockarna som någon i tråden ovan anförde vara signum för 'Hunter'...men riktigt så enkelt är det inte ;)

.....

Hej, det är jag som är "någon"...

Visst är Hunter en stocktyp, jag har inte påstått nåt annat.

Då min far jobbade på vapenaffär och jag naturligtvis var en flitig besökare har jag sett åtskilliga Sako AII/AV med Hunterstock och jag äger även själv två st...så nog fanns Hunterstockarna innan 491/591/691-tiden (som förövrigt har bokstäverna S, M respektive L före sifforna).

I övrigt håller jag med i allt.

Publicerat

Hej, det är jag som är "någon"...

Visst är Hunter en stocktyp, jag har inte påstått nåt annat.

Då min far jobbade på vapenaffär och jag naturligtvis var en flitig besökare har jag sett åtskilliga Sako AII/AV med Hunterstock och jag äger även själv två st...så nog fanns Hunterstockarna innan 491/591/691-tiden (som förövrigt har bokstäverna S, M respektive L före sifforna).

I övrigt håller jag med i allt.

Hej Peter..alias "någon" (sorry för den anonyma tonen) :blush:

Helt rätt...Sako skiftade stockdesign nån gång i början av 90-talet medans ännu A-lådorna tillverkades. I övrigt har du rätt i allt oxå... B) Sako's nomenklatur och modellskiften torde för övrigt kunna vara underlag nog för en avhandling...eftersom den inte alltid är helt konsekvent och som lindrigast bara en aning förvirrande :lol:;)

Publicerat

Skulle kunnat betala en slant för att fått se hur det gick till i fabriken när modeller togs fram :lol: Anar att någon sorts organiserad oordning rått stundtals! En avhandling om detta skulle nog få JFK-mordutredningen att framstå som ett halvt A4... :P

Publicerat

Den lösa rekylklacken i lättmetall var en kvalitets "dipp" tycker jag. Tanken var väl bra, men eftersom det var serietillverkade vapen så var plastning nödvändig. Samma sak med Tikkas 558/658 som kom 89-90.

I övrigt så älskar jag gamla Sako-lås och att bygga custom av dom. Kilspåren kan vara en finne i häcken på en del exemplar, men man får ju underbeslag och magasin i stål. Närmast lyx nu för tiden... ^_^