Publicerat Augusti 26, 201115 yr Vad har man på sig för jacka? Dun? Tips om jacka till resonabelt pris? Är det viktigt att ha kamouflerade kläder? Tycker att dem är hemskt fula , men ger det verkligen effekt i hur djuren upptäcker en?
Publicerat Augusti 26, 201115 yr Vad har man på sig för jacka? Dun? Tips om jacka till resonabelt pris? Är det viktigt att ha kamouflerade kläder? Tycker att dem är hemskt fula , men ger det verkligen effekt i hur djuren upptäcker en? Fel!
Publicerat Augusti 26, 201115 yr Vad har man på sig för jacka? Dun? Tips om jacka till resonabelt pris? Är det viktigt att ha kamouflerade kläder? Tycker att dem är hemskt fula , men ger det verkligen effekt i hur djuren upptäcker en? Det kan vara lokal klädsel. Norrland är stort. Jag brukar bara ha kamo när jag skidrar. Glöm inte skidor om du ska uppåt å jaga om du inte bor i Norrland redan.
Publicerat Augusti 26, 201115 yr Det beror ju på vad det är för jaktform du tänkt att bedriva? Topjakt på tjäder/orre så är vit klädsel att föredra men inte ett måste. Står du på har/rävpass så kan man ha på sig vad som helst som är varmt kanske inte allt för färgglada kläder men du förstår nog vad jag menar? men som sagt det beror ju på vad du ska jaga... mvh
Publicerat Augusti 26, 201115 yr Vad har man på sig för jacka? Dun? Tips om jacka till resonabelt pris? Är det viktigt att ha kamouflerade kläder? Tycker att dem är hemskt fula , men ger det verkligen effekt i hur djuren upptäcker en? Det är egentligen ganska logiskt. Är det rörlig jakt behöver du bra underställ (ev. ett mellanlager beroende på temp) och ett skyddande skal för vinden. Är det stillasittande jakt behöver du ett eller flera ullunderställ och ett skal mot vinden (ev. en dunjacka/annan varm jacka beroende på temp), minst två lager ullsockar och varma skor. Om du ska stå länge, ställ dig på granris. Senaste åren har jag skippat snöcamo under toppfågeljakten och jag skjuter fortfarande lika mycket fågel. Men vid räv/rådjurspass hade jag nog valt snöcamo. Jag har flera gånger jagat toppfågel när det varit kallare än -30. Så länge man håller ett hyfsat tempo på skidorna eller kör ospårat så krävs det inte mycket kläder, men ta alltid med dig extra kläder om du skulle råka ut för en olycka eller t.ex. gå igenom en bäck.
Publicerat Augusti 26, 201115 yr Författare Klantigt av mig att inte säga hur jag skall jaga men toppfågel är väl nåt jag tänkt jaga under vintermånaderna. Samt möjligtvis hare och rådjur , dock utan hund.
Publicerat Augusti 26, 201115 yr Klantigt av mig att inte säga hur jag skall jaga men toppfågel är väl nåt jag tänkt jaga under vintermånaderna. Samt möjligtvis hare och rådjur , dock utan hund. Då skulle jag köpt ett vit överdrag ställ i 1 eller 2 storlekar större så man kan ha varma kläder under. överdrags ställ är ganska billiga och kollar du begagnat marknaden så kan du få ett bra ställ för några hundra:) mvh
Publicerat Augusti 26, 201115 yr Ska du jaga toppfågel och åka mycket skidor så behöver man inte klä sig så varmt. Jag brukar ha en Härkila Grizzly Winter jacka och Härkila Pro Hunter byxor med bara ett underställ under. Mössa med windstopper och hanskar som ofta åker av efter en stund. Är det kallt (under -20) kan en extra tröja åka på. Har alltid med en extra tröja i ryggsäcken. Svårast är fötterna. Se till att ha bra skor/kängor och rejäla tjocksockar. Kamoflage är bra men inte ett måste.
Publicerat Augusti 27, 201115 yr Klantigt av mig att inte säga hur jag skall jaga men toppfågel är väl nåt jag tänkt jaga under vintermånaderna. Samt möjligtvis hare och rådjur , dock utan hund. Jag brukar bara ha ett långkalsonger o långärmad undertröja samt ett par byxor o snödräkt på det samt någon form av ryggsäck. Vissa har en viss förmåga att börja svettas förjäv**gt om man är för mycket klädd och då även om det är -25 -30. Jag håller mig då varm iaf.