Publicerat Augusti 26, 201114 yr Måste nästan börja den här historien en dag i våras... En kompis hade tipsat mig om att köpa "lockjaktspaketet" för räv, då jag började intressera mig mer och mer för rävlock. Sagt och gjort, och efter en par dagar dimpte tre nya pipor ner i postlådan! Tänkte att jag skulle ut och pröva mina nya leksaker, så jag tog den pipan som kompisen rekomernderade, alltså crit´r´call och gick till en åker för att prova. Väl framme på åkern såg jag en liten råbock och ett smaldjur, tänkte att: vafan, ja provar ändå. Lockade i ca en kvart då jag ser en riktigt fin kapitalbock komma rakt mot mig med ganska hög fart från ett skogsbryn, han stannar mitt uppe på en kulle och får då syn på de andra djuren... Vilken jakt det blev! Revirbocken jagade de andra två rådjuren så långt in i skogen så dom måste ha kutat ihjäl sig Fick inte se nått mer den kvällen, så jag åkte hem. Sen har jag baa fått in räv med Fågelskriken när jag har provat, så jag hade lite dömt ut crit´r´call-pipan, men tänkte att den skulle få en ny chans ikväll... Satt i ett torn på en ganska nyslaget åker med sikt 200 meter rakt fram och ca 70-80 meter på varje sida. Jag hade lockat två serier när jag ser nånting komma från vänster, med en sjujävla fart. Hann tänka att nu kommer räven! Plötsligt tvärstannar djuret mitt framför tornet... (vi snackar 1-2 meter) Då ser jag att det är en hare, och den är inte glad. Den lixom hoppar på bakbenen och grymtar åt mig, stampar med tassarna i marken och verkar uppenbart skitirriterad. Sen börjar token att springa fram och tillbaka över åkern, fortfarande bara en par meter ifrån mig. Så ett tag hade jag en levande teaser om räven skulle komma ut! Jag hade haren på passet i ca en halvtimme, försökte filma med mobilen, men det var för mörkt för att något skulle synas *skittelefon!* Min teori är att det var en hon-hare som hade ungar i närheten och förökte skydda dom... Vad tror ni?
Publicerat Augusti 26, 201114 yr En hare hade nog inte gått mot faran om hon skulle skydda sina ungar, men det är min teori... Fränt förresten! Ett minne för livet.
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Författare En hare hade nog inte gått mot faran om hon skulle skydda sina ungar, men det är min teori... Fränt förresten! Ett minne för livet. Nä, kände också de... Den kanske va lite knäpp bara Ja, de va jäkligt fränt
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Författare En hare hade nog inte gått mot faran om hon skulle skydda sina ungar, men det är min teori... Fränt förresten! Ett minne för livet.
Publicerat Augusti 27, 201114 yr Harar, ugglor, en dövhök listan är lång på konstiga djur som kommit på rävlock. Men jag håller med om att hare är konstigt, vet inte varför de kommer. Kanske känner dom att det är lugnt när "polaren" åkt dit.
Publicerat Augusti 27, 201114 yr inte så konstigt! för mig har haren blivit togig vid ångestläte!! tänk dig om du hör morsan,syrrran,eller flickvän skriker- i dödsågest då går du väl fram o är upprörd på den där figuren med kamoflagekläder som inte gör nåt för att vara bejälplig När du lockar så blir det väl för mycket för haren vet inte varför! flex på forumet är duktig på detta med lock.