Publicerat Augusti 27, 201114 yr Var idag på skjutbanan för att skottställa min Zeiss efter att den varit i tyskland på reparation. Under tiden Zeiss kikarsiktet var iväg köpte och monterade jag ett Trijicon 5-20x kikarsikte och innan jag monterade Zeissen så testade jag ett första skott med jaktammunitionen (Oryx) då jag var nyfiken hur pass qr fästet gillar av och påmontering. Trijicon är nollad på 100m, och CBS skottet satt mitt i mitt på min inskjutningstavla (har haft Trijicon kikarsiktet avmonterat tre gånger mellan besöken på skjutbanan) Nu till min egentliga fråga. Skottställde Zeiss gluggen, efter tre smällar Oryx satt även den mitt i mitt på inskjutningstavlan på 100m. Det slog mig då att pipan och ljuddämparen nu var "uppvärmda". Inte så att mirage blev ett problem, men likväl uppvärmda. Hur stor skillnad kan man få mellan varm och kall pipa? Vill att mina kikare ska ta mitt i med kall pipa och dämpare. Varför jag inte skjuter in med 4cm överslag på 100m beror på att jag inte avser skjuta på längre håll samt att jag bara suttit på ett pass hittills som medgett länge skotthåll än 100m. Hade tyvärr inte tid att stanna på skjutbanan för att testa ett CBS efter att jag skottställt Zeiss kikarsiktet, dock ska den verifieras innan jag sätter mig på ett pass. Vet inte om det spelar någon större roll, men ljuddämparen demonteras efter varje skjuttillfälle och jag försöker återmontera den med så likvärdigt moment som möjlig vid varje tillfälle. Tacksam för input även om frågan kanske är i stil med "hur långt är ett snöre..." då det säkert kan variera från gevär till gevär.
Publicerat Augusti 28, 201114 yr De vapen jag har skiljer mycket lite eller inget mellan "ljummen pipa" och kall. Jag är helt övertygad om att du med rekylupptagning, olika skjutställningar skapar mera variationer i träffarna. //
Publicerat Augusti 28, 201114 yr Jag trodde också att jag hade stora CBS-skillander till dess att jag började arbeta aktivt med min skjutställning. Nu finns dessa skillnader fortfarande, men betydligt mindre än jag trodde och knappast något jag behöver bry mig om.