Publicerat Augusti 27, 201115 yr Precis hämtat ut nya bössan. (Remington 700 SPS .308) Stötte då på denna kikare. Är det någon som prövat denna eller har några andra erfarenheter av Nikon. Den ligger mkt bättre i pris än tex Zeiss motsvarande. Slängde in en länk nedan. http://www.xxl.se/jakt-vapen/optik/kikarsikte/monarch-e-1-5-6x42-matte-r-4-b-9004994
Publicerat Augusti 27, 201115 yr Jag hade den på kik 308w en höst. Men tyckte inte om den alls.. Tyckte inte att synfältet var nog stort. Jag köpte mig en motsvarande ziess och har inte ångrat de.
Publicerat Augusti 27, 201115 yr Hade en på en DS i Kaliber 9,3x74R och var mycket nöjd med den. Använde den dock till ren älgjakt dagtid.
Publicerat Augusti 27, 201115 yr Jag har samma kikare! Upplever den som okey, med ändå med reservation på sämre skymningsegenskaper, samt dålig rödpunkt/grön under dagtid.
Publicerat Augusti 28, 201114 yr Författare Jag hade den på kik 308w en höst. Men tyckte inte om den alls.. Tyckte inte att synfältet var nog stort. Jag köpte mig en motsvarande ziess och har inte ångrat de. Verkar som lite blandat kritik om denna kikar! Kommer köra väldigt varierad jakt! Vilken Zeiss köpte du? Såg denna http://korta.nu/1ug9e men känns som att 2-8 kan vara lite för mycket förstoring för den jakten jag kommer att pyssla med... Svårt val.
Publicerat Augusti 28, 201114 yr Det du ska jämföra med är nog mera Zeiss Classic eller Victory i 1,5-6x42 , men då är priset runt 8500 resp 12500. Optiken är dock av högre klass, i vanlig ordning får man vad man betalar för. Det enda jag har att invända mot Zeiss, i de modeller de presenterar på XXL, är att jag personligen föredrar ett annat riktmedel än rm4 för snabba skott. Men samma gamla vanliga råd gäller fortfarande, har man tid att invänta rätt läge är det i regel en bättre affär att köpa ett begagnat. Zeiss Duralyt har jag inte själv stiftat bekantskap med, men det finns andra trådar här där man brukar framhålla att de inte når fram till den "vanliga" Zeiss kvalisorten...
Publicerat Augusti 29, 201114 yr Författare Tänkte åka och kika i Zeiss Duralyt 2-8x42 och se om den beryktade oskärpan i kanten finns och hur mkt den stör. Tack för all input hittills.
Publicerat September 6, 201114 yr Författare Kikat i båda gluggarna nu... Och jag såg faktiskt den beryktade oskärpan/blur i kanten på Zeiss duralyt. Hur som blev det en Nikon Monarch E 1.5-6x42...
Publicerat September 6, 201114 yr Jag tror att du kommer att bli nöjd. Bodde i Texas i 10 månader, och där hade alla Leupold VX-3 eller Nikon Monarch. De flesta ansåg där att Monarch var bättre både i skärpa, skymningsegenskaper och skottfasthet. Jag köpte 2 st Monarch och tog med mig hem. En 4-16x42SF till 22:an och en 2,5-10x50 BDC till studsaren (som ska inhandlas inom kort!). Jag har inga klagomål på min 4-16 på 22:an. Klar och gedigen. Visst kan man be om större synfält, men jag har den ju till precisionsskytte.
Publicerat September 27, 201114 yr Författare Bössan inskjuten med kikare nu... Tyckte det funkade bättre än förväntat faktiskt.